تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۰۹ تير ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح شد؛

مشترکان پرمصرف بلای جان صنعت برق/ میانگین قیمت برق در دنیا، ۲۰۰ برابر ایران است

در حال حاضر ۲۰ درصد از مشترکین بخش خانگی برق، مشترکان پر مصرف هستند که از حد طبیعی بیشتر برق مصرف می‌کنند؛ این یعنی با توجه به اینکه تامین برق به عنوان کالا و خدمات دارای یارانه است، یک پنجم مشترکان خانگی در حال استفاده بی رویه از سوبسیدهای انرژی هستند و به دلیل ارزان قیمت برق، توجهی به میزان مصرف خود ندارند.

قیمت هرکیلو وات ساعت برق در ایران و سایرکشور‌ها چقدر است؟

رویداد۲۴  بحران کمبود برق در سال‌های گذشته تمام بخش‌های کشور به‌‌ویژه بخش‌های تولیدی و خانگی را تحت‌تاثیر قرار داده است. سیاست‌گذاران برای برون‌رفت از این چالش همواره راهکارهای متنوع و متعددی را پیشنهاد دادند؛ مواردی همچون فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف، افزایش قیمت برق، تشویق مشترکان کم مصرف و ... روش‌های مختلفی بوده که استفاده شده است. اصلاح تعرفه برق مشترکان پرمصرف نیز یکی از راه‌هایی بوده که توسط دولت امتحان شده است.

برخی کارشناسان صنعت برق معتقدند مشترکان پرمصرف نه‌تنها بهای واقعی آب و برق را نمی‌پردازند، بلکه با مصرف بی‌رویه انرژی بحران‌ساز شده‌اند. دولت برای اصلاح الگوی مصرف مشترکان پرمصرف بهای آب شرب و برق را از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به میزان هفت درصد افزایش داد و شرکت توانیر مصوبه جدید دولت را زیرمجموعه‌های خود ابلاغ کرد. 

براساس جزئیات اعلام شده از سوی متولیان و سیاست‌گذاران صنعت برق، تعرفه برق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند از خرداد تا شهریورماه (بازه چهارماهه) ۲۳ درصد رشد خواهد داشت. همچنین مطابق با تصمیمات دولت، خانوارهایی که مصرف آب یا برق ماهانه آنها پایین‌تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریورماه در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مصرف خود را کاهش داده‌اند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش یافته با نرخ اولین پله مصرف خواهند بود.

حسین افضلی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران به  رویداد۲۴ می‌گوید: مردم در ایران پول برق را به صورت واقعی نمی‌دهند. تعرفه برق در دنیا هر کیلو وات ساعت ۸ سنت (حدود ۱۳ هزار تومان) و حتی در ایتالیا این نرخ بیش از ۸ سنت و حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان است در ایران هر کیلو وات ساعت بین ۶۰ تا ۷۰ تومان محاسبه می‌شود.

او با اشاره به تغییر تعرفه انرژی (آب و برق) می‌گوید: در حال حاضرهزینه‌ تجهیزات، نصب و نگهداری شبکه‌ها و کلیه هزینه‌های پرسنلی بالا رفته است اما بهای برق افزایش چشمگیری نداشته است. زیرا برق نیز مانند بنزین کالایی دارای سوبسید است و مردم هزینه‌های واقعی بابت این کالا نمی‌دهند و به عنوان کالای اقتصادی مطرح نشده است.

به گزارش رویداد۲۴ در حال حاضر ۲۰ درصد از مشترکین بخش خانگی برق، مشترکان پر مصرف هستند که از حد طبیعی بیشتر برق مصرف می‌کنند؛ این یعنی با توجه به اینکه تامین برق به عنوان کالا و خدمات دارای یارانه است، یک پنجم مشترکان خانگی در حال استفاده بی رویه از سوبسیدهای انرژی هستند و به دلیل ارزان قیمت برق، توجهی به میزان مصرف خود ندارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مصرف برق
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
0
0
«۲۰ درصد مشترکین بخش خانگی برق، مشترکان پر مصرف هستند که از حد طبیعی بیشتر برق مصرف می‌کنند»
ظاهرا دنبال راهکاری هستند که بتوانند تاوان استخراج کنندگان بیت کوین را از مردم بگیرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
0
0
غلط کردی خبرنگار مزدور
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان