تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۷ تير ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ترابیان و کفاشیان زیر تیغ/ بابک زنجانی‌های فوتبال چگونه ظهور کردند؟

علی کفاشیان و عباس ترابیان به دلیل آنچه فساد در فوتبال خوانده شده؛ از ادامه فعالیت‌های ورزشی منع شدند. این پرونده یکی از صدها پرونده فسادی است که در فوتبال ایران وجود دارد.

کفاشیان

رویداد۲۴ فدراسیون فوتبال ایران چند سالی هست که به واسطه تحریم‌هایی که کشور با آن دست به گریبان است نمی‌تواند مطالبات خود را از شرکت‌ها و کمپانی‌های معروف خارجی وصول کند. همین مشکلات را دو باشگاه بزرگ کشور یعنی استقلال و پرسپولیس دارند. یکی از موارد پول‌ساز برای فدراسیون فوتبال ایران حق پخش تلویزیونی است که توسط شرکت‌هایی که پخش مسابقات تیم‌های ملی کشور‌ها را برعهده دارند به فدراسیون‌های فوتبال پرداخت می‌شود.

۱۹ تیر ۱۳۹۷ بود که خبری در رسانه‌ها پیچید که بسیاری را در بهت و حیرت فرو برد. علی عالی روزنامه‌نگار ورزشی در توئیتی نوشت: «۳۱۶ هزار دلار در فدراسیون فوتبال گم شده! کمیته اخلاق هم کفاشیان را احضار کرده و پرسیده پول حق پخش تلویزیونی چهار دیدار گذشته کجاست؟ چرا سندش نیست؟ کفاشیان گفته میاورم برایتان. ۵ ماه شده و هنوز نیاورده است.»

این ۳۱۶ هزار دلار پولی است که شرکت MP&SILVA به عنوان شرکت طرف قرارداد فدراسیون فوتبال بابت چهار بازی تیم ملی ایران مقابل گوام، ترکمنستان، هند و عمان به فدراسیون فوتبال ایران پرداخت کرده است. این پول هیچ‌گاه به چرخه مالی فدراسیون فوتبال وارد نشد تا پرونده این مسئله به کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال برود.

علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون فوتبال و عباس ترابیان رئیس سابق کمیته فنی و توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی به عنوان دو تن از متهمان اصلی به این کمیته احضار شدند تا بابت عدم ورود این پول چرخه فدراسیون فوتبال کشور به کمیته اخلاق توضیح دهند.

اولین جلسه رسیدگی به این پرونده در سال ۱۳۹۶ تشکیل شد. ترابیان و کفاشیان در آن جلسه مدعی شدند که این پول توسط شرکت مزبور پرداخت شده، اما به سرقت رفته است. آن‌ها ادعا می‌کردند که از طریق شدن ایمیل‌هایشان این پول‌ها به سرقت رفته است.

قاضی تورک مسئول کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال از آن‌ها خواست مدارک خود را درباره این ادعا ارائه دهند، اما آن‌ها به مدت پنج ماه از ارائه این مدارک استنکاف ورزیدند. تورک همان روز‌ها گفته بود: «به دلیل عدم ارائه مدارک توسط علی کفاشیان قرار شد روز چهارشنبه مجدداً به کمیته اخلاق بیاید و در مورد موضوع توضیح دهد.»

تورک پنج ماه درباره رسیدگی به پرونده کفاشیان اینگونه گفت: «مجدداً به کفاشیان فرصت دادیم تا هفته جاری به کمیته اخلاق بیاید و مدارک را ارائه دهد تا این موضوع روشن شود.»

ترابیان و کفاشیان هیچ‌گاه به جلسات کمیته اخلاق نرفتند با این حال بعد از کش و قوس‌های فراوان سرانجام حکم این پرونده در روز ۵ تیرماه صادر شد و طی آن این دو عضو بازنشسته فدراسیون فوتبال حکم پنج سال محرومیت از فعالیت ورزشی را دریافت کردند. اولین واکنش به این ماجرا را عباس ترابیان نشان داد: «مزد ۲۱ سال کارِ بدون حقوق را به من دادند! موضوع همین است و ما هم تمام توضیحات و مدارک خودمان را به کمیته اخلاق ارائه دادیم. حتی کامپیوتر و ایمیل من را هم چه از طریق پلیس فتا و چه از طریق کارشناسان فدراسیون فوتبال به طور کامل چک کردند. از حقی که دارم استفاده می‌کنم و اعتراضم را هم به کمیته استیناف فرستادم.»

این ماجرا برای علی کفاشیان گران‌تر تمام شد. او که به تازگی به عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه مس کرمان منصوب شده است با وجود این حکم دیگر نمی‌تواند در باشکاه مس کرمان به فعالیت خود ادامه دهد. «به دلیل عدم ارائه مدارک توسط علی کفاشیان قرار شد تا او روز چهارشنبه مجدداً به کمیته اخلاق بیاید و در مورد موضوع توضیح دهد. این موضوع به همین جا ختم شد و اطلاعات جدیدی وجود ندارد.»

در این رابطه فدراسیون فوتبال ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از حکم کمیته اخلاق، مراتب فرجام خواهی از سوی دو مدیر پیشین فدراسیون فوتبال صورت گرفته که فرآیند مربوطه در کمیته استیناف پیگیری خواهد شد. بدین ترتیب، ضمن تاکید بر اینکه هیچ حکمی پیش از رای استیناف قابلیت انتشار ندارد، به اطلاع می‌رساند احکاممربوطه پس از رای استیناف به صورت قطعی از مبادی رسمی فدراسیون فوتبال اطلاع رسانی خواهد شد.»

اگر حکم صادره توسط کمیته اخلاق توسط استیناف هم تایید شود و محرومیت این دو مدیر برجسته فدراسیون فوتبال تایید شود مشخص می‌شود در فدراسیون فوتبال مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که در کنار تحریم‌ها کار را برای تامین منابع مالی و ارزی در فدراسیون فوتبال بسیار سخت و پیچیده می‌کند. همین امروز دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و البته فدراسیون فوتبال طلب‌های بسیاری از نهاد‌های رسمی و جهانی مثل AFC و فدراسیون جهانی فوتبال دارند که به واسطه تحریم‌ها وصول نشده است.

این عدم وصول مطالبات پای وزارت امورخارجه را هم به مسائل فوتبال کشور باز کرده و آن‌ها تلاش می‌کنند از طریق این وزارتخانه به مطالبات خود برسند. حال باید دید آیا این مشکلات راه را برای ظهور بابک زنجانی‌ها در فدراسیون فوتبال هم باز می‌کند یا نه. کمیته اخلاق هم در رابطه با پرونده کفاشیان و ترابیان توانست برای اولین بار یک اقتدار واقعی از خودش نشان دهد و پا را از مسائل پیش پا افتاده‌ای مثل تتوی بازیکنان فوتبال و عکس گرفتن آن‌ها با هواداران فراتر بگذارد و به زمینی وارد شود که پُر از میدان مین است.

واقعیت این است که فدراسیون فوتبال ایران به خاطر گردش مالی بالا و مبادلات روزافزونی که با فیفا و سایرنهاد‌های بین‌المللی فوتبال دارد محل خوبی برای تخلفات این چنینی است تا کسانی که می‌خواهند از طریق نفوذ در این فدراسیون و رسیدن به پست‌های بالای مدیریتی به هدف خود برسند به راحتی بتوانند این کار را انجام دهند. ماجرای علی کفاشیان و عباس ترابیان شاید یکی از ده‌ها پرونده‌ای باشد که در فدراسیون فوتبال ایران وجود دارد و با رایزنی و مصلحت اندیشی هنوز به جریان نیفتاده است.

تحریم‌ها برای فدراسیون و فوتبال ایران تنها بخشی از مشکل هستند. مشکل عمده فوتبال ایران در کنار تحریم‌ها مدیریتی است که راه برای فساد باز می‌گذارد و با نبستن گلوگاه‌های حساس در این فدراسیون اجازه می‌دهد تا مواردی مثل پرونده MP&SILVA شکل بگیرد. کمیته اخلاق اگر می‌خواهد برای خود نام نیک بخرد بهتر است به جای ورود به موارد پیش پا اافتاده مواردی مثل این پرونده را پیگیری کند تا شاید برخی از مشکلات فوتبال کشور حل شود. ۳۱۶ هزار دلار تنها گوشه‌ای از مبالغی است که در فدراسیون فوتبال ایران گم شده است و هنوز پیدا نشده. از این ۳۱۶ هزار دلار‌ها بسیار وجود دارد. باید دید کمیته اخلاق می‌خواهد آن‌ها را هم پیگیری کند یا نه.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان