تاریخ انتشار: ۰۶:۱۹ - ۱۰ تير ۱۳۹۸
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

جناح‌های سیاسی و انتخابات شورایاری‌ها/ رقابت اصولگرایان و اصلاح طلبان در محله‌ها

انتخابات شورایاری ها در مردادماه برگزار خواهد شد. جریان‌های سیاسی تلاش می‌کنند سهم بیشتری از قدرت در محله‌ها را به دست بیاورند.

جناح‌های سیاسی و انتخابات شورایاری‌ها

رویداد۲۴ قرار است در اولین جمعه مرداد، انتخابات شورایاری‌ها در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران برگزار شود. در این میان برخی احزاب با دیدگاه‌های متنوع سیاسی قصد اثرگذاری بر انتخابات شورایاری شهر تهران را دارند. در این گزارش به مهمترین جریان‌های سیاسی حاضر در انتخابات شورایاری می‌پردازیم.


اتحاد ملت و بنیان دموکراسی در انتخابات شورایاری ها

 

پیش از این جبهه مشارکت توجه ویژه به مسئله شورایاری داشت، برخی اعضای برجسته این حزب مثل زهرا مجردی و حسین خسرو نژاد نیز در شورایاری محله‌های مختلف حضور داشتند. از طرفی در آستانه تاسیس حزب اتحاد ملت، غلامرضا انصاری به سابقه حزب اعتدال و توسعه در ترکیه اشاره کرده بود که پیروزی در انتخابات محلی، مقدمه پیروزی در انتخابات سراسری شده بود.

به گزارش رویداد۲۴ حزب اتحاد ملت در این چند سال به پروژه شورایاری نگاه ویژه داشته و با تشکیل واحدی برای معتمدین، سازماندهی نیرو‌های همفکر را در دستور کار قرار داده است.

 

حزب همبستگی و رفقای قدیمی

 

محمد سالاری دبیر کل حزب همبستگی، دیگر چهره موثر انتخابات شورایاری ها است. او در انتخابات گذشته به عنوان ناظر انتخابت تلاش زیادی کرد تا ردصلاحیت‌ها حداقلی باشد و از همین رو، چهره‌های اصلاح طلب فعلی حاضر در شورایاری نگاه مثبتی به سالاری دارند.

سالاری در این مدت نیز نگاه مثبتی به شورایاری‌ها داشته و با بعضی اعضای آن ارتباط خوبی دارد و به نظر می‌رسد او نیز جمعی از نزدیکان خود را برای حضور در انتخابات شورایاری تشویق کند.

 

خانه کارگر و تشکیلات مویرگی برای انتخابات شورایاری

 

خانه کارگر یکی از تشکیلاتی بود که در دوره قبلی انتخابات شورایاری در بسیاری محله‌ها نامزد معرفی کرد، این نهاد با عضوگیری مویرگی از کارگر‌ها در سراسر ایران هم نامزد‌های بالقوه دارد و هم رای دهنده و از این رو بعید نیست این دوره هم بتوانند در انتخابات موثر باشند. امروز سازمان جوانان این حزب در بیانیه‌ای از جوانان درخواست کرد تا نامزد انتخابات شورایاری شوند.

 
لیست طلایی سردار برای شورایاری ها

 

سردار طلایی دوره قبل (پیش از مسجدجامعی) رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها بود و توانست شورایاران زیادی را در ستاد‌های سردار قالیباف سازماندهی کند، در آن زمان به خاطر هزینه بالایی که شهرداری برای شورایاران می‌کرد، و امتیازاتی مثل طرح ترافیک، تراکم، سفر مشهد و کربلا و حضور در صحن شورای شهر، طلایی برای طیفی از اصولگرایان بسیار محبوب شد. او از مدت‌ها قبل جلسات منظمی با دوستان قدیمی خود در شورایاری‌های محلات تهران برگزار می‌کند.

 

سازماندهی اصولگرایان در دو جبهه

 

شنیده شده در بسیاری محله‌ها پایگاه‌های بسیج قصد دارند با سازماندهی لیستی به نام یاران انقلاب منتشر کنند، لیستی که به خاطر قرار داشتن حوزه‌های رای گیری در مساجد، از شانس بالایی برای موفقیت در انتخابات برخوردار است.

اصولگرایان به جز لیست یاران انقلاب در جبهه دیگری نیز سازماندهی شده‌اند؛ از چند هفته قبل از انتخابات، یک سایت اینترنتی به نام جهادگران نیوز آغاز به کار کرده است که مشخصا هدف کوتاه مدت آن، انتخابت شورایاری است، هنوز کیفیت ورود این افراد به انتخابات مشخص نیست.

چند هفته قبل از انتخابات شورایاری، اسدالله بادامچیان از موتلفه اسلامی پیشنهاد داد انتخابات شورایاری لغو شود و هزینه آن به مناطق سیل زده اختصاص بیابد، این نظریه در احزاب نخبه گرا (و ثروتمند) مثل کارگزاران نیز طرفدار دارد، انتخابات مویرگی مورد توجه نخبگان اقتصادی دو جریان نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان