تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۲ تير ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌کند

روایتی از انتخابات شورایاری در تهران/ از شام ۴۰۰۰ نفره به عشق به خدمت به مردم تا تخفیف بافت فرسوده!

انتخابات شورایاری‌ها در پیش است. خبرنگار رویداد۲۴ برای بررسی وضعیت انتخابات به محله‌های مختلف رفته تا گفته‌های برخی کاندیداها و البته رای دهندگان را روایت کند.

شورایاری

رویداد۲۴ دو هفته دیگر انتخابات شورایاری در سیصد و پنجاه و دو محله تهران برگزار می‌شود، اصلاح طلبان خیلی نگران بودند که این دوره انتخابات شورایاری برگزار نشود یا با مشکلات جدی مواجه شود. از یک طرف رسانه‌هایی مثل صدا و سیما عملا تبلیغی برای این انتخابات انجام ندادند. دوره گذشته برخی رانت‌های شورایاری قطع شد، طرح ترافیک، سفر کربلا و مشهد و از مزایای دوران طلایی شورایاری بود؛ دورانی که سردار طلایی تلاش زیادی برای همراه کردن شورایاران انجام داده بود و بسیاری از آنان تبدیل به ستاد‌های انتخاباتی و حزب نانوشته اصولگرایان تبدیل شدند.

با تمام فضای سرد موجود، در نهایت شرایطی ایجاد شد که ثبت نام نامزد‌ها از دوره‌های قبل بیشتر شود. اطلاعات رویداد۲۴ نشان می‌دهد که با تایید ۹۹ درصدی نامزدها، رکورد نامزدی در انتخابات شورایاری خواهد شکست، با این حال انتخابات وجهه دیگری هم دارد، رقابت فشرده برای ورود به ساختار شورایاری که در ادامه هفت روایت جالب از رقابت‌های این دوره را با هم مرور می‌کنیم. برای پرهیز از تبلیغات تمامی اسامی تغییر کرده‌اند.

مربی بدنسازی؛ کاندیدای شورایاری

برای اولین گزارش وارد قهوه خانه‌ای در حاشیه اتوبان نواب می‌شوم، حمید که مرا به این قهوه خانه برده، توضیح می‌دهد که بچه‌های محل قلیان مهمان اکبر هستند که نامزد شورایاری محله است. اکبر از چهره‌های نه چندان آرام، نگهبان یک مجموعه دولتی است که شب‌ها در یک باشگاه بدنسازی مربیگری می‌کند و به رای همه ورزشکاران باشگاه امید دارد. می‌گویند اهل چک نقد کردن (شرخری) هم هست. او معتقد است در انتخابات راحت اول می‌شود.

یکی از اهالی محل به رویداد۲۴ می‌گوید اگر اکبر رای بیاورد، آبروی محله می‌رود. یکی از اعضای هیات نظارت اما می‌گوید اگر پلیس به او عدم سوءپیشینه بدهد و حراست او را تایید کند، ما نیز صلاحیت او را تایید می‌کنیم، چون نمی‌توانیم بیشتر در زندگی خصوصی او تجسس کنیم و اگر متهم بودن او ثابت شده بود، پلیس با او برخورد می‌کرد، از طرفی محبوبیت او نیز در صندوق رای مشخص خواهد شد.

هدف شرکت در انتخابات؛ ریاست حاج کمال!

محمدجواد جوانی است که به خاطر نقص مدرک به هیات نظارت منطقه مراجعه کرده، سند منزل پدر همسرش را به همراه آورده و می‌گوید اجاره نامه ندارد تا سکونت خود را ثابت کند، می‌پرسم چرا در انتخابات شورایاری شرکت کرده است. می‌گوید حاج کمال رئیس هیات از او خواهش کرده است که در ائتلاف آن‌ها باشد. می‌گوید هیات حاج کمال ۹۰۰ نفر سینه زن دارد و با این رای حتما لیست آن‌ها برنده انتخابات شورایاری خواهد بود، می‌پرسم برنامه‌اش چیست و خیلی زود متوجه می‌شوم هیچ تصوری از شورایاری ندارد، هدفش این است که حاج کمال رئیس شورایاری شود و دیگر هیچ.

شام ۴۰۰۰ نفره به عشق به خدمت به مردم!

سعید با کت و شلوار هاکوپیان و عکاس وارد هیات اجرایی می‌شود تا مدارک خود را تحویل دهد، دوره پیش رای اول را آورده و این دوره قصد دارد رکورد تهران را بشکند. می‌گوید نزدیک ۳۰ میلیون تومان تا امروز هزینه کرده است؛ در یک همایش به ۴۰۰۰ نفر شام خواهد داد و هشت ستاد اصلی و فرعی در محله خواهد داشت. بعید می‌دانم هیچ نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری یا شورای شهر و مجلس، در یک محله اینقدر هزینه کرده باشد. می‌گوید هیچ مزیتی در شورایاری وجود ندارد و فقط به عشق خدمت به مردم وارد انتخابات شده است. سعید کانال تلگرامی، صفحه اینستاگرام، مشاور تبلیغاتی، شعار و اسم ائتلاف دارد.

ارتباط با شهرداری و تخفیف در بافت فرسوده

در محله‌ای در شرق تهران، پاساژ‌های سر به فلک کشیده مبل سازی وجود دارد. روی دیگر این محله معتادان متجاهر این محله هست که تناسبی با تصویر آن پاساژ‌ها ندارد. مسعود یکی از معلمان یک موسسه مردم نهاد است که به خانواده‌های آسیب دیده از اعتیاد خدمات ارائه می‌کند. او می‌گوید در محله چهار گروه در انتخابات فعال هستند، یکی بازاری‌های بسیار ثروتمند که رای اتوبوسی دارند اما به خاطر اختلاف منافع لیست مشترک ندارند، یکی هیات‌های مذهبی که آن‌ها هم لیست مشترکی ندارند و سومی بساز بفروش‌ها که به دنبال ارتباط با شهرداری و تخفیف در بافت فرسوده هستند و بالاخره فعالان اجتماعی که ما هستیم‌.

مسعود می‌گوید هر سه گروه به او پیشنهاد ائتلاف داده‌اند اما ما پول نداریم ولی بازاری‌ها می‌گویند رای از شما، پول از ما. به گفته مسعود ائتلاف با بازاری‌ها بهتر است، دستشان به خیر می‌رود و به خود NGO هم کمک می‌کنند، رای سازماندهی شده هم دارند، اما محلی‌ها هیچ کدام را نمی‌شناسند.

واگذاری رانتی زمین‌های ورزشی شهرداری به پیمانکاران

سیما معلم ورزش صبحگاهی است، او دوره پیش با ۳۰۰ تک رای زنان خانه‌دار در محله اول شده است اما همه علیه او حرف می‌زنند. می‌گوید با هیچ کس ائتلاف نکرده است و به کسی هم نگفته به او تک رای بدهند یا به لیست رای بدهند، او از رانتی که در واگذاری زمین‌های ورزشی شهرداری به پیمانکاران وجود دارد تعریف می‌کند و می‌گوید در این چهار سال به دنبال زمین نرفته و در پارک با زنان خانه‌دار ورزش کرده و بین آن‌ها خیلی محبوبیت دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان