تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۰۹ تير ۱۳۹۸

عبور کشتی‌های نفتی چین از تنگه هرمز/ اقدامی که باعث تشویق خریداران نفت ایران به سرکشی از تحریم‌های آمریکا می‌شود

طی نشستی، اروپایی‌ها از تکمیل اینستکس خبر دادند که یک ساز و کار ویژه برای تسهیل در روند تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکاست. این اقدام موجب بازگشت صادرات نفت ایران به مشتریان اروپایی آن می‌شود.

کشتی‌های نفتی چین ۴ روز پیش از تنگه هرمز عبور کردند؛ این اقدام پکن، باعث تشویق دیگر خریداران نفت ایران برای سرکشی از تحریم‌های آمریکا می‌شود

رویداد۲۴ رای الیوم نوشت: دیپلماسی ایران در نشست وین یک دستاور مهم داشت؛ نشستی که با حضور نمایندگان دولت‌های اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای برگزار شد و طی آن، اروپایی‌ها از تکمیل اینستکس خبر دادند که یک ساز و کار ویژه برای تسهیل در روند تجارت با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکاست. این اقدام موجب بازگشت صادرات نفت ایران به مشتریان اروپایی آن می‌شود.

در ادامه این مطلب آمده است: ایرانی‌هایی که مدت دو ماه به اروپایی‌ها برای شکستن تحریم‌های آمریکا و جبران خسارت‌های ایران مهلت داده بودند، تکمیل اینستکس را یک دستاورد بزرگ می‌دانند که منعکس کننده نیت اروپایی‌ها برای عدم التزام به تحریم‌های آمریکاست. اما در این باره عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرد که این اقدامات کافی نیست و تصمیم تهران برای عدم پایبندی به بند‌هایی از برجام تا زمان همراهی کامل دولت‌های اروپایی با شروط ایران، همچنان ادامه دارد.

ایران به دنبال آن است که صادرات نفت آن به بازار‌های جهانی ادامه داشته باشد و به رویه پیش از تحریم‌های آمریکا بازگردد؛ چرا که تا کنون تحت تاثیر تحریمها، حدود ۴۰ میلیون دلار از عواید نفتی ایران کاهش یافته است.

مساله مهمی که در این میان باید به آن توجه داشت، مخالفت چین با تحریم‌های آمریکا علیه ایران است که در اعلام حکومت چین در مورد ادامه وارادات نفت از ایران، نمود یافت.

گزارش‌های خبری حاکی از آن است که نفت کش چینی چهار روز پیش از تنگه هرمز عبور کرده، تا این اقدام، تطبیق عملی این مخالفت چین با تحریم‌های آمریکا باشد و بعید نیست که این حرکت چین باعث تشویق دیگر خریداران نفت ایران نیز شود.

قطعا دولت ترامپ در مسیر تحریم‌های ایران، از دو چالش چین و اروپا در امان نخواهد بود و با ادامه اعزام جنگنده‌های خود به پایگاه‌های دریایی اش در خلیج فارس، بویژه پایگاه العدیده در قطر، نارضایتی خود را نشان می‌دهد.

آیا این اقدامات در راستای در هم شکستن تحریم‌های آمریکا، احتمالات مقابله نظامی بین ایران و آمریکا را افزایش می‌دهد یا اینکه موجب کاهش این احتمالات می‌شود؟

پاسخ به این سوال واقعا دشوار است؛ اما می‌توان گفت: دو طرف ایرانی و آمریکایی فعلا خواهان جنگ نیستند، با این حال، هر دو، شروط خود را حفظ کرده و از طرف مقابل خواستار امتیاز دهی هستند. ایران همچنان بر رفع فوری تحریم‌ها برای نشستن پای میز مذاکره اصرار دارد، در حالی که آمریکا با این شرط مخالف است و نهایت اقدامش در این باره، می‌تواند به تعلیق درآوردن موقت تحریم‌ها در زمان مذاکره باشد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان