تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۱۲ تير ۱۳۹۸
فریده اولادقباد:

اختلاف فاحش در وضعیت محیط‌بانان ایران با استاندارهای جهانی/ لایحه حمایت از محیط‌بانان تصویب می‌شود؟

فریده اولاد قباد رئیس فراکسیون زنان می‌گوید: محیط بانی و جنگل بانی در کشور ما به شغلی سخت و پرخطر تبدیل شده است، اما این افراد همچنان با عشق و صلابت به کار خود ادامه می‌دهند که همین دلایل کافی است تا هرچه سریع‌تر با تصویب نهایی لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان به وضعیت شغلی و مالی این زحمتکشان رسیدگی کرد.

اختلاف فاحش در وضعیت محیط‌بانان ایران با استاندارهای جهانی/ لایحه حمایت از محیط‌بانان تصویب می‌شود؟

رویداد۲۴ لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان، اردیبهشت سال ۱۳۹۶ به مجلس شورای اسلامی رفت و روز سوم تیر و پس از گذشت بیش از دو سال به تصویب مجلس رسید و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد.

این لایحه با یکی از مشاغل سختی سر و کار دارد که افراد فعال در آن حوزه نه تنها برای تامین مایحتاج زندگی خود با مشکلات فراوانی روبرو هستند، بلکه گاهی جانشان هم در معرض خطر از سوی متخلفان قرار می‌گیرد.

در همین خصوص، فریده اولادقباد نماینده تهران در مجلس دهم به جامعه ایرانی، گفت: خوشبختانه در روزهای ابتدایی تیرماه، لایحه حمایت از محیط‌بانان با رای بسیار بالای نمایندگان به تصویب رسید. طبق اصل ۵۰ قانون اساسی، سازمان حفاظت از محیط زیست کشور مسئولیت خطیری در قبال محیط زیست نسل کنونی و نسل‌های آینده بر عهده دارد و باید بگویم که کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که چنین اصلی را با این جامعیت در راس امور خود داشته باشد.

وی افزود: سازمان حفاظت از محیط زیست ایران از ظرفیت و پتانسیل خوبی برخوردار است اما به نظر می‌رسد با حجم مسئولیتی که دارد با کمبود نیروی انسانی و منابع مالی روبروست و بدون تردید همین عوامل باعث شده که محیط‌بانان و جنگل‌بانان زحمت‌کش ایران وضعیت خوب و معقولی را سپری نکنند.

رییس فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: در حال حاضر سه هزار محیط‌بان به عنوان یگان حفاظت در سطح کشور شاغل هستند و نه تنها حفاظت و نگهداری بیش از ۱۲ درصد منابع طبیعی سرزمینی کشور را به عنوان مناطق چهارگانه بر عهده دارند که حتی حیات وحش کل مناطق طبیعی و آزاد کشور را نیز تحت کنترل و نظارت خود دارند. در واقع بدون احتساب حفاظت و نگهداری حیات وحش درون مناطق آزاد و تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها و مراتب آبخیزداری، هر محیط‌بان حدود شش هزار هکتار از مناطق تحت مدیریت سازمان را در کنترل و نظارت خود دارد در حالی که طبق استاندارد جهانی هر محیط‌بان باید هزار هکتار از منطقه را حفاظت و نگهداری کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: به هر حال با توجه به اختلاف فاحش حجم مضاعف کاری و داشتن حداقل امکانات و پشتیبانی محدود محیط‌بانان ایرانی نسبت به استاندارهای جهانی، این شغل در کشور ما به شغلی سخت و پرخطر تبدیل شده است، اما این افراد همچنان با عشق و صلابت به کار خود ادامه می‌دهند که همین دلایل کافی است تا هرچه سریع‌تر با تصویب نهایی لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان به وضعیت شغلی و مالی این زحمتکشان رسیدگی کرد.

اولادقباد یادآور شد: اکنون ۱۸۲ منطقه از ذخیره‌گاه‎‌های تنوع زیستی باارزش کشور با تلاش‌های بی‌وقفه این جان‌گذشتگان از تعرض و تخلف افراد متخلف حفظ شده است که این موضوع شایسته تقدیر است.

نماینده تهران در پایان خاطرنشان کرد: از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز شاهد شهادت ۱۳۹ و جانباز شدن ۲۵۰ نفر از محیط‌بانان بودیم که این آمار وظیفه نمایندگان را در قبال محیط‌بانان سنگین‌تر از همیشه می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان