تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۰ تير ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

حاضریم بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران گفتگو کنیم و روابط میان دو کشور به حالت عادی بازگردد

هیأت آمریکایی در این بیانیه افزایش سطح غنی‌سازی ایران را «مایه نگرانی شدید» توصیف و ادعا کرده است که ایران «هیچ دلیل معتبری» برای این کار ندارد. واشنگتن همچنین از ایران خواسته «فورا» برنامه هسته‌ای خود را به عقب بازگرداند.
حاضریم بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران گفتگو کنیم و روابط میان دو کشور به حالت عادی بازگردد
رویداد۲۴ نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام، مدعی شد که واشنگتن به دنبال گفتگو با ایران است. او در عین حال اتهامات پیشین مقامات آمریکایی علیه کشورمان را تکرار کرد.

به گزارش اسکای نیوز، نشست ویژه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز به درخواست آمریکا برای بررسی تحولات اخیر در بحث غنی‌سازی ایران و کاهش تعهدات برجامی کشورمان برگذار شد.

نماینده آمریکا در آژانس با قرائت بیانیه کشورش گفت: ایالات متحده حاضر است بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران گفتگو کند و روابط میان دو کشور به حالت عادی بازگردد.

وی که کشورش با خروج از برجام باعث ایجاد مشکلات کنونی شده است، در عین حال، مدعی شد اقدامات ایران باعث ناامنی در منطقه شده و ایران را منزوی کرده است.

هیأت آمریکایی در این بیانیه افزایش سطح غنی‌سازی ایران را «مایه نگرانی شدید» توصیف و ادعا کرده است که ایران «هیچ دلیل معتبری» برای این کار ندارد. واشنگتن همچنین از ایران خواسته «فورا» برنامه هسته‌ای خود را به عقب بازگرداند.

نماینده آمریکا در آژانس همچنین گفت: سیاست "لبه‌پرتگاه" و "فنون اخاذی" ایران هیچ کمکی به کاهش تحریم‌های علیه تهران نخواهد کرد. توسعه برنامه هسته‌ای ایران، تلاشی برای اخاذی از جامعه بین‌المللی است.

انگلیس، آلمان و فرانسه

سه کشور اروپایی طرف برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) نیز در بیانیه خود در جلسه ویژه شورای حکام، از "زحمات منصفانه و حرفه‌ای" آژانس در نظارت بر برجام تشکر کردند. این سه کشور همچنین بر لزوم پایبندی کامل ایران به برجام تاکید کردند.

در بیانیه این سه کشور به "نگرانی عمیق" آن‌ها در خصوص "عدم پایبندی ایران به برجام و اقدامات آتی جمهوری اسلامی در خصوص کاهش تعهدات برجامی‌" اشاره شده است.

انگلیس، فرانسه و آلمان با این ادعا که آن‌ها برجام پایبند هستند، بار دیگر اعلام کردند که حمایت مداوم سه کشور از این توافق، به اجرای کامل تعهدات برجامی ایران بستگی دارد.

آن‌ها همچنین خواستار تغییر رویه ایران و عدم اتخاذ اقداماتی بیشتر در راستای "تضعیف توافق هسته‌ای" با قدرت‌های جهان شدند.

نمایندگان سه کشور اروپایی اعلام کردند که طرفین برجام برای بررسی مسئله کاهش تعهدات برجامی ایران، باید جلسه اضطراری کمیسیون مشترک برگزار کنند.

روسیه

همچنین میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با قرائت بیانیه‌ای از اعضای شورای حکام خواست تا اقدامات مخرب آمریکا در خصوص ایران را محکوم کنند.

وی همچنین با اشاره به این‌که «هدف توافق هسته‌ای، تنها رفع مسئله هسته‌ای ایران نبوده و برای عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با ایران منعقد شده است»، تصریح کرد که ایران می‌بایست تنها در قبال برداشته شدن تحریم‌ها، برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز نگه دارد.

اولیانوف اظهار کرد: حفظ یک‌طرفه توافق بسیار سخت است. سیاست آمریکا در خصوص فلج کردن اقتصاد ایران، تأثیر منفی بر بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران گذاشته است.

نشست امروز شورای حکام آژانس در حالی به درخواست آمریکا برگزار شده که واشنگتن بیش از یک سال است که به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است. علاوه بر این، تصمیمات اخیر ایران ارتباطی با توافقنامه‌های پادمانی آژانس ندارد و به همین دلیل کشور‌های اروپایی در گفتگو با رسانه‌ها، مخالفت خود با برگزاری این نشست را مطرح کرده بودند.

با وجود خروج از برجام و اعمال تحریم‌های گسترده، واشنگتن مدعی است که ایران همچنان باید مانند یک سال گذشته به صورت یکجانبه به این توافق چندجانبه پایبند بماند.

جمهوری اسلامی ایران از اردیبهشت ماه امسال، همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام، تاکنون دو گام برای کاهش تعهد به توافق هسته‌ای برداشته است. در چارچوب این گام‌ها، ایران پایبندی به سقف ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را متوقف کرده و غنای اورانیوم تولیدی خود را نیز به ۴.۵ درصد افزایش داده است.

بر اساس اعلام تهران، در صورتی که ظرف دو ماه طرف‌های باقی‌مانده برجام وعده «جبران خسارت» ناشی از خروج آمریکا را محقق نکنند، ایران وارد گام سوم کاهش تعهد به برجام می‌شود.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ابوالفضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
اینها مارو مسخره کردن فرانسه هم میخواد وقت بخره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
مذاکره نمیکنیم امرکا نرسیده و کم کم خودش وارد برجام قبلی میشه نرامپ از را ناوردن بخاطر دشمن شدن ا ایران و فشار جمهوری خواهان هراس داره
شریف زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:
حاضریم بدون هیچ پیش‌شرطی با ایران گفتگو کنیم و روابط میان دو کشور به حالت عادی بازگرددهیأت آمریکایی در این بیانیه افزایش سطح غنی‌سازی ایران را «مایه نگرانی شدید» توصیف کرد
اولا خانم نماینده : شما نمی توانید برای ایران تعیین تکلیف کنید که در موضوع برنامه هسته ای چکار کند. یک بار به شما فرصت دادیم و پای میز مذاکره نشستیم. آن هم تیم لیبرالی نه انقلابی . شما به همان هم پایبند نبودی.
الان شما دیگر نی توانی جر زنی کنی باید مثل یک بچه آدم بنشینی و ادامه ماجرای غنی سازی ایران را تماشا کنی و از پیشرفت آن لذت ببری. همین.
محمود ت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
مذاکر بر سر چی ؟
بر سر نقطه قوت ما ؟
توان دفاعی ما؟ بعدش بازرسی های گسترده از هر سوراخ و سمبه ای برای یافتن موشکهای صورت بگیره ؟
بعدش همون بلایی که سر عراق آمد سر ما هم بیارید؟
بعدش هر خری برای ما شاخ و شونه بکشه حتی داعش و امارات ؟
بعدش چه ضمانی هست که به ایران بی دفاع حمله نکنید؟ تحریمهای جدید به بهانه حقوق بشر و ... وضع نکنید؟
تنها فاکتور موثر در مذاکره زبان قدرت هیست و شما ثابت کردید که جز آن را نمی فهمید؟

شما حتی دنبال موشک هک نیستید بلکه دنبال یک سلاح سری در ایران هستید و همه بهانه ها بر سر آن است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
0
0
تمام کشورهای اطراف ایران کلاهک هسته ای دارنداماکشوری مثل ایران که ازلحاظ استراتیژیکی درجهان مطرح است ندارد،ایران بااین موقعیت بایدکلاهک هسته ای داشته باشد
نظرات شما
پیشخوان