تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۳ تير ۱۳۹۸

سه پیش شرط اجرای موفق طرح اصلاح نظام بانکی/ تکلیف بنگاهداری بانک‌ها زودتر مشخص شود

یک کارشناس مسائل بانکی گفت: قدم اول برای اصلاح نظام بانکی در کشور این است که اول باید تکلیف بنگاهداری بانک‌ها مشخص شود و در کنار آن، سرمایه بانک‌ها افزایش یابد و مطالبات معوق نیز وصول شود.
سه پیش شرط اجرای موفق طرح اصلاح نظام بانکی/ تکلیف بنگاهداری بانک‌ها زودتر مشخص شود
رویداد۲۴ طرح اصلاح نظام بانکی چندی است که مطرح شده است تا سیستم بانکی کشور را از وضعیت نابسامانی که گرفتار آن شده، نجات دهد. تاکنون کارشناسان مختلفی راهکار‌هایی برای اصلاح نظام بانکی مطرح کرده‌اند که البته هیچگانه به مرحله اجرا نرسیده است.

این تداوم نابسامانی‌های نظام بانکی موجب شده تا مجلس به دنبال اصلاح سیستم بانکی بیفتد. در همین زمینه محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طرح اصلاح نظام بانکی در صحن علنی مجلس در انتظار بررسی است، گفت: این طرح از سوی کمیسیون اقتصادی به صحن علنی مجلس ارجاع شده است و منتظر تعیین دستور کار از سوی هیات رئیسه برای رسیدگی نهایی به این طرح هستیم. این طرح بسیاری از خلأ‌های موجود در شبکه بانکی را رفع خواهد کرد و با تصویب نهایی آن، سپرده گیری بانک‌ها، سرمایه گذاری‌ها و همچنین ارایه تسهیلات هدفمند خواهد شد.

وی با بیان اینکه مجلس با اصلاح طرح بانکداری اسلامی سعی در بهبود وضعیت شبکه بانکی دارد، افزود: متاسفانه با وجود تلاش‌هایی که برای بهبود وضعیت شبکه بانکی در حال انجام است، اما دیده می‌شود برخی بانک‌ها با تخطی از قانون سعی در ارایه تسهیلات گران به مردم دارند. به طور مثال ارایه تسهیلات ٣٠ میلیون تومانی با دریافت اوراق و نرخ سود بیش از ٢٠ درصد تخلف محرز بانک بوده که بانک مرکزی باید با تشدید مجازات با آن‌ها برخورد کند.

در همین رابطه اله وردی رجایی سلماسی بنیانگذار بانک سامان گفت: منظور از اصلاح نظام بانکی این است که بانک‌ها باید سرمایه پایه خود را افزایش دهند و مطالبات معوقه را وصول کنند. در ساختار اصلاح نظام بانکی اگر مطالبات معوق و افزایش سرمایه صورت نگیرد، بانک‌ها اصلاح نمی‌شوند و اصلاح پذیر نیستند.

وی افزود: قدم اول برای اصلاح نظام بانکی در کشور این است که اول باید تکلیف بنگاهداری بانک‌ها مشخص شود و در کنار آن، سرمایه بانک‌ها افزایش یابد و مطالبات معوق نیز وصول شود.

این کارشناس مسائل بانکی در پاسخ به این سوال که مجلس کدام ساختار‌های نظام بانکی را باید مورد هدف قرار دهد تا اصلاح نظام بانکی به خوبی انجام شود؟ بیان کرد: به غیر از بنگاهداری، افزایش سرمایه بانک‌ها و مطالبات معوقه، راه دیگری برای اصلاح نظام بانکی نیست و باید اول آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد تا به موضوعات کوچکتر بعدی برسند. بانک مرکزی نمی‌تواند به بانک‌ها پول تزریق کند تا بتوانند قدرت پولی خود را افزایش دهند بنابراین باید مطالبات معوقه بانک‌ها وصول شود تا قدرت پرداخت تسهیلات افزایش یابد.

رجایی سلماسی ادامه داد: بانک‌ها می‌توانند تجدید ارزیابی کنند که از طریق آن سرمایه خود را افزایش دهند. در این صورت فقط می‌توانند ظاهر ترازنامه بانکی را اصلاح کنند و، اما برای تقویت و افزایش توانایی بانک‌ها از نظر پرداخت تسهیلات باید سرمایه بانک‌ها افزایش یابد.

بنیانگذار بانک سامان خاطرنشان کرد: تا افزایش سرمایه بانک‌ها صورت نگیرد ما در تامین نقدینگی برای واحد‌های تولیدی دچار مشکل هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد و اصلاح شود.

به گفته وی بحث اصلاح نظام بانکی سال‌هاست که مطرح می‌شود، اما به نتیجه‌ای نمی‌رسد و اصلاحی صورت نمی‌گیرد که باید این بار به صورت جدی مورد هدف اصلاح قرار گیرد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان