تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

بهترین راه افزایش تامین سرمایه بانک‌ها/ بهترین املاک در اختیار بانک‌ها است

کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در گذشته بخشی از سرمایه بانک‌ها، به دلیل فعالیت‌های بنگاهداری به سمت خرید اموال و املاک رفته که از این طریق املاک زیادی هم در اختیار دارند.
افزایش تامین سرمایه بانک‌ها
رویداد۲۴ دارایی‌های مازاد بانک‌ها از جمله معضلاتی است که باعث می‌شود سیستم و نظام بانکی در تخصیص منابع به متقاضیان تسهیلات بانکی عملکرد ضعیفی داشته باشند. در شرایط فعلی و با توجه به وضع اقتصادی، بانک‌ها توان کافی برای ارائه تسهیلات را ندارند. حال سوال اینجاست بانک‌ها برای افزایش تامین سرمایه خود چه راهی را باید طی کنند؟

سیدتقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: این موضوع یک حکم قانونی است که به مجموعه دستگاه‌های دولتی این اجازه را می‌دهد که بخشی از دارایی خود را برای جبران درآمد‌های دولت بفروشند.

وی تصریح کرد: بانک‌ها به این دلیل که در گذشته به مباحث بنگاهداری ورود کرده‌اند، این موضوع خود زمینه بروز مشکل برای آن‌ها شده است. در شرایطی فعلی که بانک‌ها با مشکل تامین سرمایه مواجه هستند و با توجه به اینکه وضعیت دولت نیز به گونه‌ای نیست که بتواند از بانک‌ها حمایت مالی و اعتباری کند یکی از راه‌های تامین سرمایه این است که بانک‌ها بخشی از دارایی‌های خود را که قطعاً این اموال هم کم نیست را بفروشند.

بیشتر بخوانید:


کبیری ادامه داد: در گذشته بخشی از سرمایه بانک‌ها، به دلیل فعالیت‌های بنگاهداری به سمت خرید اموال و املاک رفته که از این طریق املاک زیادی هم در اختیار دارند. چنانچه توجه کنیم خواهیم دید که بهترین املاک و ساختمان‌ها در بهترین نقاط شهری در اختیار بانک‌ها است، لذا فروش اموال می‌تواند برای جبران کسری سرمایه بانک‌ها موثر واقع شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: مهم‌ترین عامل برای تامین سرمایه بانک‌ها، اعتمادسازی است، زیرا یکی از وظایف بانک‌ها، مدیریت سپرده‌ها و نقدینگی است که متاسفانه به دلیل سیاست‌های متغیر و غیرپایداری که بانک‌ها دارند، سپرده‌گذاران گاهاً در زمان مشخصی سپرده‌های خود را به دست بانک‌ها می‌سپارند و می‌توانند به دلایل متعدد این سپرده‌ها را از بانک‌ها خارج کنند که این موضوع اصلی‌ترین مشکل بانک‌ها است.

وی تاکید کرد: اعتمادسازی برای جذب سرمایه مردم و فروش اموال مازاد بانک‌ها، دو روش مهم برای تامین سرمایه آن‌ها است
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان