تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۸
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

آرامش به بازار ارز بازگشت/ پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده

اول تیرماه قیمت دلار ۱۳ هزار تومان بود و روز گذشته ۲۶ تیرماه به مرز ۱۱ هزار تومان نزدیک شد؛ این یعنی قیمت دلار در فاصله‌ی کمتر از یک ماه ۲ هزار تومان در بازار آزاد کاهش یافت.

ریزش بهای دلار ادامه دار شد

رویداد۲۴ از اتفاقات عجیب در ایران کاهش قیمت یک کالاست که معمولا تجربه ثابت کرده اتفاقی بسیار نادر است. معمولا پایین آمدن قیمت کالایی که بالا برود، در ایران تجربه نشده است یا آنکه کاهش قیمت موقتی است و دوباره به همان حالت نخست باز می‌گردد. در این میان می‌توان گفت تغییرات قیمت دلار در ماه‌های گذشته از همان اتفاقات نادر بوده است.

قیمت دلار در ماه‌های گذشته تا مرز ۲۰ هزار تومان نیز پیش رفت و به یکباره کاهش یافت و وارد کانال ۱۴ هزار و ۱۳ هزار تومان تومان شد. بهای دلار در ادامه روند کاهشی در روز بیست و پنجم تیرماه افت سنگین ۴۵۰ تومانی را تجربه کرد و به قیمت ۱۱ هزار و ۷۵۰ تومان رسید.

بی‌تردید مهم‌ترین عامل افت ارزش دلار در هفته‌های اخیر، مدیریت بازار ارز از سوی بازارساز از طریق عرضه‌های عمده بوده و بانک مرکزی در این مدت با حضور موثر خود نه تنها از حمله‌های سفته‌بازانه در بازار کاسته است، بلکه زمینه را برای خروج متقاضیان غیرتجاری فراهم کرد. به گونه‌ای که قیمت ارز در بانک‌ها و صرافی‌ها با شیب زیادی رو به کاهش است و بهای دلار روز گذشته نسبت به روز سه شنبه در صرافی‌های بانکی ۶۵۰ تومان ارزان‌تر فروخته شد و بانک‌ها هم ۴۳۷ تومان کمتر خریدند. 

به گزارش رویداد۲۴ بانک‌ها روز گذشته (۲۶ تیرماه) قیمت دلار را نسبت به روز سه شنبه کاهش دادند؛ به طوری که قیمت خرید دلار در بانک‌ها که روز سه شنبه ۱۱ هزار و ۷۵۱ تومان بود در روز چهارشنبه به ۱۱ هزار و ۳۱۴ تومان خریداری رسید.

 شعب ارزی بانک‌ها نیز هر یورو را ۱۲ هزار و ۶۸۶ تومان خریدند که قیمت یورو نیز کاهش داشته است. قیمت پوند انگلیس هم در شعب ارزی بانک‌ها ۱۴ هزار و ۴۶ تومان خریداری شد. قیمت دلار در سامانه نیما در ماه‌های اخیر  نیز ۳۰ درصد تعدیل شده و طی روزهای گذشته به حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و قیمت دلار آزاد به دلار نیمایی نزدیک شد و در این بازار معامله‌گران بزرگ به‌نظر می‌رسد تمایلی به خرید ندارند و در شرایط فعلی کمتر نیز فروشنده هستند.

در حال حاضر قیمت دلار نیمایی و قیمت دلار بازار آزاد در حال نزدیک شدن به یکدیگر است؛ اگر چنین روندی ادامه داشته باشد، بی شک قیمت ارز سه نرخی در کشور از بین می‌رود و دلار با دو نرخ آزاد و دولتی وجود خواهد داشت. تا کنون صادرکنندگان به خاطر فاصله چند هزار تومانی ارز نیمایی و آزاد و کسب سود بیشتر حاضر نبودند مابه التفاوت ارز خود را به سامانه نیما بازگردانند اما با از بین رفتن این فاصله، دلیلی برای دور زدن قانون و عدم پرداخت سود صادرات وجود ندارد. بازگشت دلارهای صادراتی به کشور نیز همچنان قیمت دلار را کاهش می‌دهد اما آیا این روند ادامه خواهد داشت و قیمت دلار همچنان کاهش می‌یابد؟

جعفر خیرخواهان اقتصاددان و استاد دانشگاه فردوسی مشهد درباره کاهش قیمت دلار و ریزش بهای ارز در روزهای جاری به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: به نظر می‌رسد سیاست گذاری بانک مرکزی در خصوص قیمت دلار درست بوده هر چند انتظار می‌رفت قیمت دلار در کانال‌های ۱۲ و ۱۳ هزار تومان در نوسان باشد، اما به کانال ۱۱ هزار تومان وارد شد.

 او ادامه می‌دهد: البته اگر قیمت دلار به کانال ۱۰ و ۱۱ هزار تومان برسد و مجدد تحت تاثیر اخبار به ۱۵ هزار تومان جهش کند، مردم دچار سردرگمی خواهند شد.

این اقتصاددان می‌گوید: در شرایط کنونی و تورم موجود قدرت خرید مردم کم شده و در نتیجه تقاضا برای خرید دلار نیز کاهش پیدا کرده و اغلب خریداران خرد این روز‌ها فروشنده شده‌اند.

خیرخواهان ادامه می‌دهد: ضمن آنکه بخشی از ارز صادراتی به کشور بازگشته و به بازار تزریق شده است که همه این عوامل باعث کاهش نرخ دلار شده است.

به گزارش رویداد۲۴ بسیاری از اقتصاددانان معتقدند قیمت ۱۳ تا ۱۴ هزار تومانی دلار واقعی نیست و این نرخ همچنان کاهش خواهد یافت زیرا آرامش به بازار ارز برگشته و فضای جامعه قابلیت کنترل یافته است. از این جهت کارشناسان معتقدند قیمت اضافی دلار حبابی بوده که این روزها در حال خالی شدن است و قیمت دلار به قیمت واقعی آن بازمی‌گردد.

با این حال بعید به نظر می‌رسد قیمت دلار به زیر ۱۰ هزار تومان برسد؛ مگر آنکه اتفاق خارق العاده‌ای رخ دهد که با توجه به تنش‌های سیاسی کنونی احتمالا نرخ دلار در کانال ۱۰ تا ۱۱ هزار تومانی باقی خواهد ماند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان