تاریخ انتشار: ۲۲:۰۹ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۸

اروپا برای نجات برجام روی میانجیگری بین ایران و آمریکا حساب کرده اما ...

اما در مقابل، ایران برای داشتن یک میانجی در رابطه با ترامپ، نیازی به اروپا ندارد؛ چرا که حسن روحانی تصریح کرده روزی که ترامپ از تحریم‌ها بازگردد، ایران اماده مذاکره است.

اروپا برای نجات برجام روی میانجیگری بین ایران و آمریکا حساب کرده اما ...

رویداد۲۴ قاسم عز الدين در المیادین نوشت: دولتهای اروپایی که به ظاهر به دنبال نجات برجام هستند، تلاش می کنند اینطور وانمود کنند که قدرت زیادی برای تاثیرگذاری بر حوادث مهم بین المللی دارند. اما در برابر ناتوانی خود در قبال هم پیمان آمریکایی شان تسلیم می شوند.

در ادامه این مطلب آمده است: نشست وزرای خارجه در بروکسل، برخلاف ادعای اروپا، موجب نجات برجام یا کاهش تنش ها در خلیج فارس و خاورمیانه نشد. شاید صحبت فدریکا موگرینی در مورد اینکه ایران برخلاف برجام عمل نکرده، شاخصی باشد مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا، هنوز تصمیم ایران در این باره را جدی نگرفته است.

اما تهدید ایران برای عدم پایبندی به توافق یک طرفه، و تجدید مهلت شصت روزه، برای افزایش غنی سازی و راه اندازی نیروگاههای «فردو»، مسیر بازگشت تحریمها از طریق شورای امنیت را مسدود می کند.

اما احتمالا این تاثیر درخواست ایرانی ها در مورد ضرورت پایبندی تمام طرفها به تعهداتشان در برجام بوده که دولتهای اروپایی را بر آن داشت تا به سرعت بیانیه سه جانبه ای را صادر کرده و ایالات متحده را مسئول بحران فعلی دانستند.

با توجه به اینکه دولتهای اروپایی متوجه خطرات افزایش تنش ها در خلیج فارس و خاورمیانه هستند، که پیامدهای آن بر امنیت و استقرار در قاره اروپا منعکس می شود، این دولتها تلاش می کنند از طریق اعلام بیانیه هایی مبنی بر بازگشت به توافق هسته ای، موجودیت خود را اثبات کنند. همانطور که از دعوت عراق برای یک نشست منطقه ای در راستای کاهش تنش ها حمایت می کنند.

اما اروپا روی ایفای نقش میانجی در جهت تغییر فضا بین تهران و واشنگتن و کاستن از شدت فشارهای دولت آمریکا، به امید جذب ایران برای نشستن سر میز مذاکره حساب کرده اند. در این شرایط، با توجه به اینکه ترامپ در سیاست بین المللی، نقش مفیدی برای اروپا قائل نیست، این محاسبه اروپایی ها اساسا متکی بر توهم است.

در مقابل، ایران برای داشتن یک میانجی در رابطه با ترامپ، نیازی به اروپا ندارد؛ چرا که حسن روحانی تصریح کرده روزی که ترامپ از تحریمها بازگردد، ایران اماده مذاکره است.

در همین چارچوب، تهران برای کمک به اروپا در جریان دور زدن تحریمها، سعی در برطرف کردن موانع دارد و 60 روز دیگر به اروپایی ها مهلت داده است.

در این میان، آنچه می تواند اروپا را از ضعف و تسلیم شدن در برابر ناتوانی اش نجات دهد، احتمالا اعتراف به این مساله است که موجودیت سیاسی اش از سوی برادر بزرگتر آن، یعنی آمریکایی تهدید می شود که باعث تهدید استقرار در خلیج فارس و خاورمیانه است.

 
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان