تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
سیاست‌های غلط ادامه دارد؛

اعتراض وارد کنندگان کاغذ به دلار دو نرخی/مجوز طلایی وزارت ارشاد

رئیس انجمن وارد کنندگان کاغذ با بیان اینکه مجوز واردات ۴۰ هزار تن کاغذ چاپ و تحریر با دلار ۴۲۰۰ تومانی در دست وزارت ارشاد است، گفت: با حذف ارز دو نرخی، بساط رانت کاغذ هم برچیده می شود.

اعتراض وارد کنندگان کاغذ به دلار دو نرخی/مجوز طلایی وزارت ارشاد

رویداد۲۴ سید حسن میرباقری امروز دوشنبه ۷ مرداد ۹۸ در خصوص آخرین وضعیت واردات کاغذ گفت: همواره یکی از گلایه های اصلی وارد کنندگان کاغذ چاپ و تحریر تفاوت نرخ ارز بوده است چرا که برای واردات کاغذ هم دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می یابد و هم بخشی از واردات با ارز نیمایی در حال انجام است. این در شرایطی است که همین دو نرخی بودن زمینه رانت و فساد را فراهم می آورد.

رئیس انجمن وارد کنندگان کاغذ و مقوا افزود: در شرایط کنونی با رایزنی های صورت گرفته از سوی فعالان اقتصادی، زمینه ای فراهم شده تا بخش عمده ای از کاغذ وارداتی چاپ و تحریر با دلار نیمایی وارد شود که این امر منجر به برقراری آرامش بیشتری در بازار شده است.

به نحوی که مطابق آمارها از ۳۵۰ هزار تن مصرف کاغذ چاپ و تحریر تنها ۴۰ هزار تن با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بر مبنای ارز دولتی وارد کشور می شود و مابقی با تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت با تخصیص ارز نیمایی به کشور ورود خواهد یافت.

میرباقری تصریح کرد: در واقع ۴۰ هزار تنی که با ارز دولتی واردات صورت می گیرد، با تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و صلاحیت وارد کنندگان از سوی این وزارتخانه سنجیده می شود که البته این موضوع برای ما محل ابهام است. به این علت تأکید داریم ارز واردات کاغذ، تک نرخی شود.

وی گفت: همچنین بنده به عنوان عضو کارگروه مربوطه دروزارت ارشاد برای تخصیص ارز دولتی بوده و به صراحت اعلام می کنم تا این لحظه حتی یک دلار ارز دولتی هم نگرفته ام. بنابراین از دولت تقاضا دارم تا برای کاهش رانت و فساد زمینه آن را که همین اختلاف نرخ است، از بین ببرد.

به گفته میرباقری، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مطابق با آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید داخلی در کاغذ چاپ و تحریر تنها ۱۵ درصد و  سهم کاغذ وارداتی ۸۵ درصد است، خاطرنشان کرد: کل واردات چیزی حدود ۳۰۰ هزار تن است و از مردادماه سال گذشته عملاً بازرگانان وارد کننده کاغذ نبوده و مجوزها باید از سوی وزارت ارشاد و یا صنعت صادر می شده است.

وی اظهار داشت: در کاغذ چاپ و تحریر کمبود منابع ارزی وجود داشته و همین امر بازار کاغذ را به هم زده است؛  این در حالی است که به بسیاری از واردکنندگان ارز تخصیص نیافته است. از سوی دیگر، در سال ۹۷ حدود ۵۰ هزار تن کمتر از سال ۹۶ کاغذ وارد کشور شده و دلیل آن هم این است که ارز کمتری تخصیص یافته است.

عضو هیات مدیره فدراسیون واردات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به کاربری واحدهای تولیدکنندگان کاغذ که در گذشته بر مبنای تولید کاغذ چاپ و تحریر بنا شده بودند، چرا اکنون این کارخانه‌ها این نوع کاغذها را تولید نمی‌کنند، گفت: مشکلات مرتبط با عدم تولید را باید از تولیدکنندگان پرسید، این در حالی است که در هر حالت، وابستگی زیادی به واردات در تولید کاغذ چاپ و تحریر وجود دارد و شاید همین مسائل مرتبط با تامین ارز و مواد اولیه بوده است که منجر به توقف تولید کاغذ چاپ و تحریر شده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تعداد واردکننده رسمی عضو انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا قرار دارند، گفت: هم اکنون ۸۵ تا ۹۰ نفر عضو انجمن هستند که همه آنها نتوانسته اند، ارز دریافت کنند؛ اما آمار قطعی میزان دریافتی ارز آنها را باید از بانک مرکزی بپرسید.

به گفته میرباقری، با توجه به اینکه بخشی از اختصاص ارز دولتی به واردات کاغذ منتفی شده و دولت نیز به حرف انجمن گوش کرده است، ظرف دو ماه گذشته، بیش از ۵۰ درصد، قیمت انواع مقوا و کاغذ گلاسه کاهش یافته است.

این به دلیل برداشته شدن موانع از پیش روی واردات کشور است؛ به خصوص اینکه واردکنندگان هرگز از دولت وام نمی خواهند و مزاحمتی هم برای دولت ندارند، بنابراین فقط می‌خواهند که موانع ایجاد نکنند.

وی اظهار داشت: ظرف دو هفته گذشته تامین ارز واردات کاغذ از سوی وزارت صمت، با روند مناسب تری انجام شده و با ما نیز تفاهم شده است که تا کسانی که می خواهند ارز نیمایی بگیرند از سوی انجمن معرفی شده و مورد حمایت قرار بگیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان