تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

تور پرحاشیه ظریف در سوئد و نروژ/ مشاور و همراهان وزیر خارجه از حمله معترضان در امان نماندند

هفته گذشته هفته پرکار تیم وزیر خارجه ایران بود. محمد جواد ظریف وزیر خارجه در دور جدید مذاکرات خود برای حفظ برجام به چهار کشور اروپایی سفر کرد و در این سفر‌ها از هیچ فرصتی برای تبیین نظر ایران در خصوص برجام فروگذار نکرد، اما این تلاش‌ها حواشی‌ای نیز در پی داشت.
در تور اروپایی ظریف چه گذشت؟/ حفظ برجام به قیمت اصابت تخم مرغ و گوجه
رویداد۲۴ هفته گذشته دور جدید سفر‌های ظریف برای رایزنی با هدف حفظ برجام با سفر به چهار کشور اروپایی آغاز شد. وزیر خارجه ایران به سه کشور شمال اروپا یعنی فنلاند، سوئد و نروژ سفر کرد و در برنامه‌ای از پیش تعیین نشده برای دیدار با امانوئل ماکرون عازم پاریس شد.

ظریف در پایان سفرش به اسلو پایتند نروژ در صفحه توئیترش نوشت: پایان تور پربار اسکاندیناوی. در نروژ با «ارنا سولبرگ» نخست وزیر، «اریکسون سوریده» وزیر خارجه، وزیر تجارت و صنایع و اعضای پارلمان ملاقات کردم. در موسسه امور بین المللی نروژ (نوپی) بر ضرورت چندجانبه گرایی و قواعد حقوقی در عصر یکجانبه گرایی بی پروای آمریکا تاکید کردم.
 
شاید خبر نتیجه رایزنی‌های دوجانبه محمدجواد ظریف با روسای این چهار کشور اروپایی چندان به بیرون درز نکرده و ما چیزی به جز ابراز رضایت از نشست‌ها دستگیرمان نشده باشد، اما حواشی این سفر بازتاب گسترده‌ای داشته است.
 
سفر دو روزه وزیر خارجه به سوئد، واکنش‌های اعتراضی زیادی را برانگیخت. گروه‌های سیاسی مخالف جمهوری اسلامی به انحای مختلف اعتراض خود را به میزبانی مقامات سوئدی از ایران، میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران از ایرانیان مقیم و شخص وزیر و همراهان او اعلام کردند.
 
محمدجواد ظریف در این سفر علاوه بر دیدار با وزیر امورخارجه سوئد، مارگوت والستروم و دیگر مقامات سوئدی، در جلسه‌ای در دفتر انستیتوی صلح و حکمیت سوئد، سیپری نیز شرکت کرد. این در حالی بود که در برابر دفتر سیپری، تظاهرات اعتراضی وسیعی از سوی مخالفان جمهوری اسلامی برگزار شد که به دخالت پلیس و درگیری با تظاهرکنندگان انجامید.
 
تصاویر منتشر شده از دخالت پلیس برای متواری کردن اعتراض کنندگان با محتوا‌هایی ضد پلیس سوئد بار‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است، اما آنچه نگفته باقی مانده، ضرب و شتم تیم همراه ظریف بوده است.
 
به گفته یکی از خبرنگاران همراه تیم وزیر خارجه در استکهلم، مشاور وزیر خارجه در جریان این اعتراضات مورد اصابت اجسامی از قبیل تخم مرغ و گوجه فرنگی قرار گرفته است.

در جلسه پرسش و پاسخی که با حضور ظریف در انستیتو پژوهش‌های صلح استکهلم برگزار شد، یک روزنامه نگار ایرانی کرد از فرصت استفاده کرده و در قالب سوال انتقادات تندی را مطرح کرد. او پس از معرفی خود به عنوان یک روزنامه نگار کرد ایرانی گفت: من در ایران زندانی شدم و مرا جاسوس خواندند. گفتند روزنامه‌نگار فرقی با جاسوس ندارد، چون کار هر دوی‌تان فروش اطلاعات است. چطور از مردم‌تان محافظت می‌کنید؟ هرچند این بخش از نشست استکهلم نیز بار‌ها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده، اما پاسخ ظریف منعکس نشده است.
 
ظریف در پاسخ به سوال این روزنامه نگار کرد گفت: کرد‌ها در ایران در جبهه‌ها جنگ جنگیده‌اند، آن‌ها با دولت کار می‌کنند. ایرانی‌ها و کرد‌ها چندین قرن است که با هم نسبت دارند. ما روزنامه‌نگار‌های کرد و غیرکرد در ایران داریم که به درست یا اشتباه، به علت‌های مختلفی متهم شده‌اند، این به این معنی نیست که شما به خاطر کرد بودن متهم شدید.
 
او در ادامه گفت: ما جمعیت کرد قابل توجهی داریم که اگر به زندگی کرد‌ها در منطقه نگاه کنید می‌بینید که زندگی آن‌ها در ایران بسیار بهتر است. شاید با من مخالف باشید، چون مشخص است که دیدگاه سیاسی متفاوتی دارید؛ ما گروه‌های کردی در کشور داریم که علیه برادران کرد خودشان و علیه حاکمیت اقدام کرده‌اند. شاید شما جزو آن‌ها نباشید، اما این درست مانند غیر کرد‌هایی است که در با صدام حسین همکاری کردند و اقدام مسلحانه علیه مردم خودشان کردند.
 
ظریف در انتها گفت: من اولین سفیر سنی کرد را در ویتنام منصوب کردم و آماده‌ام که این تعداد را بیشتر کنم، چون کرد‌ها بخشی از مردم ایران هستند و حق دارند که مانند بقیه از امتیازات مشابهی برخوردار باشند. اگر ما سیاستی علیه کرد‌ها داشتیم هرگز چنین کاری نمی‌کردیم. اگر چنین اتفاقی برایت افتاده متأسفم و این منصفانه نیست.
 
به گزارش رویداد۲۴ سوئد یکی از محبوب‌ترین کشور‌های شمال اروپا برای متقاضیان دریافت پناهندگی است. تا سال ۲۰۱۶ و تغییر قوانین مهاجرتی، کسانی که متقاضی دریافت پناهندگی از سوئد بودند به صورت خودکار در این کشور اجازه اقامت دائم دریافت می‌کردند. با ورود پناهجویان سوری به این کشور قوانین پناهندگی نیز تغییر کرد، اما به واسطه سهل گیری این کشور اسکاندیناوی برای جذب پناهجو، تعداد ایرانیانی که به دلایل مختلف اقدام به درخواست پناهندگی از این کشور کرده و در طول چهل سال گذشته در این کشور اقامت گزیده‌اند بسیار بالاست.
 
بر اساس آمار‌هایی که گروه ایرانیان سوئد منتشر کرده، جمعیت ایرانی‌ها و ایرانی تباران سوئد در سال ۲۰۱۲ به ۹۲.۵ هزار نفر می‌رسیده که با این جمعیت ۱.۷ درصد جمعیت کشور سوئد را تشکیل می‌دهند.
 
البته تظاهرات ضد جمهوری اسلامی در نروژ نیز ادامه داشت. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد چند ده نفر از ایرانیان ساکن نروژ در مقابل دفتر نخست‌وزیری این کشور در شهر اوسلو تجمع کرده و خواستار قطع روابط نروژ با رژیم حاکم بر تهران و اعمال فشار بر تهران برای آزادی زندانیان سیاسی شدند.
 
آنچه از سفر ظریف به نروژ توجه رسانه‌ها و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده انتقاد ظریف از نقض حقوق مسلمانان و اسلام هراسی در اروپا به ویژه نروژ بود. او در کنفرانس مطبوعاتی با نخست وزیر نروژ گفت: گفتگو‌های خوبی درباره حقوق بشر انجام دادیم و نگرانی خود را درباره مسلمانان و اسلام‌هراسی در اروپا بیان کردیم.

اما مقصد آخر ظریف در این تور اروپایی، پاریس بود. مقصدی که بسیاری آن را به نشست گروه هفت ارتباط داده بودند. البته این ارتباط توسط خود ظریف تکذیب شد و او رسما پیش از عزیمت به پاریس، در اسلو اعلام کرد سفر من به فرانسه ارتباطی به نشست گروه هفت ندارد.
 
سرنوشت برجام، امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز، جنگ سوریه و بحران یمن مسائلی هستند که ایران را به یکی از محور‌های گفتگو‌های سران گروه ۷ کشور صنعتی و ثروتمند جهان در جنوب غربی فرانسه بدل کرده است.
 
پیش از این شایع شده بود که کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه از حسن روحانی رییس جمهور ایران برای شرکت در نشست آینده گروه هفت دعوت به عمل آورده اند. دونالد ترامپ یکی از سران کشور‌های عضو گروه هفت است.
 
وزیر خارجه ایران در جریان سفر به پاریس در گفتگو با یورو نیوز درباره گفت‌وگوهایش با رییس جمهور فرانسه گفت: با رئیس جمهور ماکرون در مورد راه بازگشت آمریکا به برجام یا اجرای تعهدات اتحادیه اروپا و جامعه جهانی در قبال برجام گفتگو کردیم.
 
اما حفظ برجام برای ایران که گام‌های کاهش تعهدات برجامی‌اش را از سر گرفته و در آستانه برداشتن گام سوم است تنها با گفتگو با طرف‌های اروپایی این توافق انجام نخواهد شد. سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران از آغاز دور دیگری از سفر‌های ظریف از روز یکشنبه سوم شهریور در صدر هیاتی به چین، ژاپن و مالزی خبر داده است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمدجواد ظریف
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
شاهد
|
France
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
0
1
وای تخم مرغ پرتاب کردند بهش. شما با مخالفین خود در ایران چگونه رفتار می کنید ?
نظرات شما
پیشخوان