تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد،

پرونده‌های نیمه باز/ توضیح نمایندگان مجلس درباره مازیار ابراهیمی، عیسی شریفی و سیف

سرنوشت نامعلوم بسیاری از پرونده‌های قضایی دوران ریاست قبلی این قوه و اشاره‌های رییس سابق به برخی از این پرونده‌ها ما را بر آن داشته تا از نمایندگان مجلس درباره کم و کیف آن‌ها سوال کنیم.
پرونده‌های نیمه باز/ توضیح نمایندگان مجلس درباره مازیار ابراهیمی، عیسی شریفی و سیف
رویداد۲۴ پرونده هایی در قوه قضاییه باز شده که بعضا در برهه ای از زمان توجه رسانه ها را به خود جلب کرده اما خبری از نتیجه آنها نیست و بعضا حتی از تیرس روزنانه نگاران نیز دور مانده است. پرونده عیسی شریفی معاون قالیباف یا هولدینگ یاس و مازیار ابراهیمی از جمله پرونده های نوع اول و پرونده سیف معاون اقتصادی اطلاعات سپاه از جمله پرونده های نوع دوم است که اگر اختلاف املی لاریجانی و یزدی پیش نمی آمد، کسی نمیدانست حتی پرونده بزرگ فساد مالی توسط یکی از کارکنان ارشد حفاظت اطلاعات سپاه وجود دارد.
 
 در همین خصوص، محمدجواد جمالی‌نوبندگانی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به رویداد ۲۴ گفت: آقای شریفی یکی از معاونان آقای قالیباف در دوران تصدی ایشان در شهرداری تهران بوده و در ایامی هم شایعات زیادی درباره آقای عیسی شریفی مطرح شد که گفته می شد او از کشور فرار کرده، ولی مشخص شد که این حرف‌ها صحت ندارد و ایشان در ایران بسر می‌برد.
 
او افزود: اکنون پرونده آقای شریفی باز است و قوه قضاییه هم اعلام کرده که پرونده جنبه امنیتی ندارد.

جمالی نوبندگانی در ادامه درباره پرونده سیف، معاون اقتصادی اطلاعات سپاه افزود: در مورد پرونده آقای سیف باید بگویم که تاکنون مساله برای ما هم روشن نشده و نمی‌دانیم موضوع در چه حدی است. ولی معتقدم اگر موضوعی باشد باید علنی مطرح شود و جامعه هم از ابعاد آن باخبر شوند، زیرا شفافیت‌سازی کمک شایانی به بازتولید اعتماد در جامعه خواهد کرد؛ مخصوصاً اینکه چند سالی است مردم نسبت به بسیاری از موضوعات بی‌اعتماد شده اند و باید هرچه سریع‌تر به بازسازی این اعتماد از دست‌رفته کمک کنیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: به نظر من کسانی که صبغه قضایی و حقوقی دارند، نباید تا زمانی که موردی به سرانجام قضایی و حقوقی نرسیده موضوع را در جامعه اعلام کنند. شاید فردی متهم باشد، ولی متهم بودن به معنای محکومیت نیست.
 
جمالی گفت: کاش اسم این افراد تا زمانی که ابعاد پرونده روشن نشده، مطرح نمی‌شد، چون شاید این افراد تبرئه و محکومیتی متوجه آن‌ها نشود.

او در پاسخ به اینکه پرونده مازیار ابراهیمی به کجا رسیده است؟ گفت: من خیلی اطلاعی از موضوع آقای مازیار ابراهیمی ندارم و تنها اطلاع من همان اظهارنظر کلی سخنگوی دولت است. چون زمانی بحث پیش آمد که مجلس تعطیل بود و هنوز در این رابطه در کمیسیون امنیت ملی بحث و بررسی صورت نگرفته است و تا این لحظه دستوری هم در این رابطه در کمیسیون مطرح نیست.
 
جمالی در پایان اظهار داشت: به نظر من این موضوع بیشتر متوجه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می‌شود، زیرا در گذشته حکم دستگیری و زندان داده شده و این یک حکم قضایی بوده و اگر مشکلی در این خصوص است باید در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بررسی شود.

حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در خصوص پرونده مازیار ابراهیمی به رویداد ۲۴ گفت: من معتقدم اگر بنا باشد در این رابطه بحث و بررسی انجام شود، باید این موضوع در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مطرح شود. اگر هیات رییسه مجلس تشخیص دهد و موضوع را به ما ارجاع کنند، ما حتماً بررسی‌های خود را شروع خواهیم کرد.

وی در پاسخ به اینکه چرا کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس راساً به موضوع ورود پیدا نمی‌کند؟ گفت: کار‌های کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بسیار زیاد است و ۳۲ درصد بار مجلس به دوش کمیسیون ما است. ولی اگر هیات رییسه مجلس موضوع را به کمیسیون ما ارجاع دهد ما قاضی پرونده را به جلسه دعوت خواهیم کرد و نتیجه بررسی را شفاف به مردم اطلاع خواهیم داد.
 

از کدام پرونده ها حرف میزنیم؟

 
عیسی شریفی کیست؟
 
عیسی شریفی، معاون قالیباف در شهرداری بود. او در خرداد سال ۱۳۹۶ از ایران خارج شده، ولی مدت کوتاهی بعد به ایران بازگشت و در شهریور ۹۶ به اتهام تخلفات مالی بازداشت شد. پرونده از آن زمان تا به حال در رسیدگی مقدماتی است. اتهام او فساد از طریق یک کارگزاری است که با بنیاد تعاون سپاه نیز در ارتباط است و ظاهراً بین سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۶ با شهرداری تهران تبادلات مالی داشته و به گفته شهرداری کنونی، نزدیک به ۴ هزار میلیارد تومان بدهکار است که البته برخی می‌گوید ۱،۶۰۰ میلیارد تومان از این چهار هزار میلیارد تومان به حساب شهرداری برگشته است.
 
مازیار ابراهیمی کیست؟

مازیار ابراهیمی سال ۹۱ به اتهام دست داشتن در «ترور دانشمندان هسته‌ای» بازداشت و در سال ۹۳ آزاد شد. وی چندی پیش در مستندی که از شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی پخش شد، داستان شکنجه‌هایی را که برای اعتراف‌گیری تحمل کرد را توضیح داد.
 
در پی انتشار اعترافات تکان دهنده مازیار ابراهیمی، بسیاری از فعالان سیاسی خواستار پاسخگویی از سوی وزارت اطلاعات شدند. علی مطهری و محمود صادقی در نامه‌ای درخواست کردند نهادهای امنیتی درباره علت آزادی فردی که قبلا اعترافات او به عنوان فرمانده عملیات ترور دانشمندان هسته‌ای از سیمای جمهوری اسلامی پخش شده بود، توضیح دهند. با همه حال تا کنون جز عذرخواهی علی ربیعی هیچکس حاضر نشده توضیح منطقی درباره این اتفاق بدهد.
 
سیف کیست؟

نام سیف اولین بار در نامه حجت الاسلام آملی لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به محمد یزدی عضو شورای نگهبان مطرح شد. آملی لاریجانی در این نامه خطاب به یزدی نوشت: «آیا کسانی که امروز برای شفافیت و مبارزه با فساد سینه چاک می‌کنند و ماه‌ها برای دستگیری فردی که نه معاون بنده بوده و نه رئیس دفتر بنده، بلکه مدیر یکی از اجزاء حوزه ریاست تحت اشراف شخصیتی سالم، فاضل و شریف، چون آقای خلفی بوده، فضاسازی کرده‌اند، آیا همین کار را برای آقای شریفی، قائم مقام شهردار اسبق تهران و آقای سیف معاون اقتصادی اطلاعات سپاه و ... کرده‌اند و فساد آن‌ها را به آقای قالیباف و آقای طائب و دیگران سرایت داده‌اند؟! وا اسفا از این ظلم و بی عدالتی و بی‌مروتی.»
 
استفاده از عنوان معاونت اقتصادی اطلاعات سپاه برای سیف با انتقاد مدیرمسئول روزنامه جوان که گفته می شود به سپاه نزدیک است، روبه رو شد.
 
عبد الله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان در توییتر خود نوشت: بررسی دقیق کردم سیف نه در اطلاعات سپاه بوده و نه معاون اقتصادی آن. از قضا تخلفات ایشان توسط اطلاعات سپاه احراز و با وی برخورد شد. عنوان معاون اقتصادی اطلاعات سپاه کذب محض است.

 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان