تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
معاون سازمان راهداری به ایسنا اعلام کرد:

۱۳ هزار روستا بدون راه آسفالته/ بدهی ۳۰۰۰ میلیاردی به پیمانکاران

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن اعلام اینکه حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ روستا در کشور راه آسفالته ندارند، گفت: در گذشته به شیوه‌های نادرستی طرح ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از راه‌های روستایی انجام می‌شد که حاصل آن بدهی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی به پیمانکاران بخش خصوصی است.

۱۳ هزار روستا بدون راه آسفالته/ بدهی ۳۰۰۰ میلیاردی به پیمانکاران

رویداد۲۴ رضا اکبری - معاون راه روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: اجرای طرح‌های عملیاتی برای ساخت، تکمیل و بهره‌برداری از راه‌های روستایی از نظر ساختاری دچار تغییراتی شده و ساخت آن به سازمان راهداری واگذار شده است، چرا که مانند گذشته نمی‌خواهیم برای ساختن راه‌های روستایی هزینه‌های هنگفتی به دولت تحمیل کنیم و استفاده از توان ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری را برای کاهش این هزینه‌ها در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه تا پایان امسال ۲۰۰۰ کیلومتر راه روستایی به بهره‌برداری می‌رسد، خاطر نشان کرد: در گذشته برای ساخت یک راه روستایی همان مراحلی را طی می‌کردند که برای ساخت راه اصلی و بزرگراه‌ها طی می‌شد و به این فکر نبودند که منابع کشور نامحدود است. دراین راستا پروژه‌های زیادی تعریف شد و اعداد و ارقام کلانی به عنوان بودجه و اعتبار مورد نیاز ابلاغ می‌شد. البته هیچ‌گاه این بودجه‌ها در مرحله عمل محقق نمی‌شد، پروژه‌ها به صورت نیمه‌کاره و ناقص باقی می‌ماند و در نتیجه مطالبات آن‌ها نیز روی هم تلنبار می‌شد.

اکبری ادامه داد: نتیجه این روش و عملکرد باقی ماندن ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران بخش خصوصی برای احداث راه‌های روستایی است. درحالی که بودجه امسال برای راه‌های روستایی ۲۰۰ میلیارد تومان است و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا تکمیل و بهره‌برداری از راه‌های روستایی را با استفاده از حداقل هزینه در سازمان راهداری انجام دهیم و بخشی از مطالبات پیمانکاران را نیز پرداخت کنیم.

معاون راه روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این‌که اگر سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم، می‌توانیم حدود ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر راه روستایی را بسازیم گفت: البته شیوه ساخت جدید با گذشته کاملا تفاوت دارد، چرا که در این شیوه ضمن شناسایی معابر خاکی که روستاییان برای عبور و مرور از آن استفاده می‌کنند، همان راه را با استفاده از ماشین‌آلات خودمان آماده‌سازی می‌کنیم و عملیات خاکبرداری و خاکریزی تا  آسفالت‌ریزی را انجام می‌دهیم. نهایتا برای آسفالته شدن طرح را به پیمانکار واگذار می‌کنیم که در این صورت هزینه بسیار کمتری نسبت به قبل خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در گذشته این اتفاق نمی‌افتاد و برای یک راه روستایی پروژه عجیب و قریبی تعریف می‌کردند و مشاور معرفی می‌شد. در نهایت مسیر جدیدی خارج از معابر روستاییان انتخاب شده و آن را به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار می‌کردند که این کار در واقع همان مراحل و تشریفات مورد نیاز برای احداث یک راه اصلی است و چنین تصمیماتی سبب می‌شود تا هزینه‌های هنگفتی به دولت و کشور تحمیل شود. اما با روش کنونی به وسیله ترکیبی از کارهای امانی پروژه‌ها به استان‌های مختلف اعلام می‌شود و از طریق تجهیزات و ماشین‌آلات راهداری مراحل اولیه تسطیح و آماده‌سازی راه انجام می‌شود.

اکبری با بیان این‌که حدود ۶۲ هزار روستای ساکن و غیرساکن در کشور وجود دارد، اعلام کرد: براساس تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه که سه سال تا پایان آن باقی‌مانده، اگر ۶۸۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار دیگر دارای راه روستایی آسفالته باشد به هدف‌مان رسیده‌ایم. البته حدود ۷۰۰۰ روستای دیگر می‌ماند که زیر ۲۰ خانوار بوده و مجموعا جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۸۰ هزار نفر دارند اما برای این روستاها قانون هنوز تکلیفی برای ما مشخص نکرده است.

 روز گذشته طرح ملی "ابرار" که همان طرح تکمیل ۲۰۰۰ کیلومتر راه اولویت‌دار روستایی در کشور بود با حضور رییس جمهور آغاز شد که براساس این طرح، تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و تکمیل راه‌های روستایی بالای ۲۰ و ۵۰ خانوار فاقد راه آسفالته در اولویت اجرا قرار گرفته است.

 

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پیمانکاران
نظرات شما
پیشخوان