تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سومین حاجی در چه شرایطی وزیر فرهنگیان شد؟/ حسن روحانی رکورد دار تغییر وزیر آموزش و پرورش

محسن حاجی میری در شرایطی به وزارت آموزش و پرورش منصوب شد که با این انتصاب رکورد تغییرات وزیر و سرپرست در این وزارتخانه در اختیار حسن روحانی قرار گرفته است.

سومین حاجی در چه شرایطی وزیر فرهنگیان شد؟/ حسن روحانی رکورد دار تغییر وزیر آموزش و پرورش

رویداد۲۴ روز گذشته محسن حاجی میری برای وزارت آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد گرفت. نام حاجی میری تا پیش از این چندان شناخته نشده بود و هر از گاهی اسمی از او با عنوان دبیر هیات دولت شنیده می‌شد و البته برای بسیاری از افراد شغل او چندان شناخته شده نبود.

محسن حاجی میری اکنون پانزدهمین وزیر آموزش و پرورش ایران است و پس از مرتضی حاجی و حمید رضا حاجی بابایی، سومین حاجی است که راهی ساختمان رجایی می‌شود تا مدیریت عریض و طویل‌ترین وزارت دولت از نظر ساختار نیروی انسانی را بر عهده بگیرد؛ جایی که بعد از پیروزی انقلاب، احترام بالایی برای مدیران جوان و انقلابی جمهوری اسلامی داشت و شخصیت‌های برجسته و موثری مثل شهید رجایی و شهید باهنر با حضور در وزارت آموزش و پرورش، اولین تجربه مدیریتی خود را گذراندند.

در عمر چهل سال جمهوری اسلامی، پانزده وزیر آموزش و پرورش تغییر کرده‌اند؛ این تعداد یک رکورد است، این یعنی میانگین عمر تصدی هر وزیر حتی به یک دوره کامل چهار ساله نرسیده و چیزی حدود دو سال و چند ماه بوده است! در این میان حسن روحانی رکورد دار تغییر وزیر و سرپرست در وزارت آموزش و پرورش است. با انتصاب حاجی میری، روحانی به رکورد چهار وزیر دولت میرحسین رسید و البته از رکورد سه وزیر دولت احمدی نژاد عبور کرد.

صندلی وزارت آموزش و پرورش، برای صاحبان بعدی آن، خوش یمن نبود و تعداد تغییر وزرای آن به مراتب بیش از سایر وزارتخانه‌هاست. عمر وزارت شکوهی به یکسال نرسید و او در سال ۱۳۹۵درگذشت. محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر نیز هر کدام تنها یکسال عهده‌دار وزارت آموزش و پرورش بودند و هر دو در حادثه بمب‌گذاری سازمان مجاهدین شهید شدند.

علی اکبر پرورش، البته مثل رجایی، سودای نشستن بر صندلی ریاست جمهوری داشت اما نام او از صندوق‌ها بیرون نیامد. با این حال عمر علی اکبر پرورش در آموزش و پروش به سه سال رسید و در این مدت البته بدنه نیرو‌هایی در این مجموعه به کار گرفته شدند که اکثرا از اعضای موتلفه اسلامی بودند. پرورش در سال ۱۳۹۲ درگذشت.

محمد علی نجفی دیگر وزیر آموزش و پرورش بود که عاقبت به خیر نشد. سال ۸۴ افرادی در کارگزاران سازندگی و جبهه مشارکت به دنبال آن بودند که با معرفی نجفی، پلی برای ائتلاف کارگزاران - مشارکت ایجاد کنند، اما در نهایت با ورود اکبر هاشمی رفسنجانی به انتخابات این اتفاق رخ نداد. نام نجفی سال ۹۲ نیز در برخی محافل اصلاح طلبان شنیده می‌شد.

بسیاری معتقدند نجفی موفق‌ترین وزیر آموزش و پرورش بوده است؛ با این حال وقتی این مدیر موفق در شهرداری تهران قرار گرفت، برای او سلسله مسائلی پیش آمد که در نهایت منجر به استعفا و سپس ارتکاب قتل میترا استاد توسط او بود. نجفی که بعد از رضایت خانواده مقتول از زندان آزاد شده بود چند روز پیش دوباره به زندان برگردانده شد.

در دولت خاتمی دو نفر به وزارت آموزش و پرورش رفتند. یکی حسین مظفر که آن زمان در انجمن اسلامی معلمان بود، اما به مرور به سمت اصولگرایان متمایل شد و امروز یکی از یاران نزدیک قالیباف است. قالیباف به ریاست جمهوری نرسید و مظفر هم آنگونه که خودش می‌خواست، سهمی از کیک سیاست ایران نبرد.

دیگری هم مرتضی حاجی بود که ریاست ستاد خاتمی را بر عهده داشت و بعد از آن هم در کنار خاتمی ماند تا در بنیاد باران و تشکل‌های مشابه، رفیق قدیمی را همراهی کند. او سال‌ها بعد به موسسه همشهری رفت و فعلا دوران بازنشستگی خود را می‌گذراند.

دیگر وزیر آموزش و پرورشی که سودای ریاست جمهوری داشته است، حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش احمدی نژاد است. حاجی بابایی یکی از رهبران فراکسیون اصولگرایان در مجلس است، اما با وجود تلاشی که کرده، هیچوقت بیرون از مجلس جدی گرفته نشده است. حاجی بابایی هم در سال ۹۲ و هم در سال ۹۶ سودای ریاست جمهوری داشت، اما رای کافی را به دست نیاورد. در مجلس هم برای نامزدی ریاست و نایب رئیسی در ادوار مختلف نامزد شده و شکست خورده است؛ به خصوص اینکه سال سوم هیات رئیسه، بعد از شکست، به نفع علی لاریجانی انصراف داد که موجب شد اصولگرایان تندرو به شدت به این رفتار او انتقاد کنند.

دانش آشتیانی هم یکی از وزیران مشهور آموزش و پرورش بود که هر چند نامزد ریاست جمهوری نشد، اما در انتخابات ریاست جمهوری اثرگذار بود. او از مدارس مفید به وزارت آموزش و پرورش رفته بود و از مدیران شناخته شده اصلاح طلب به شمار می‌رفت. با این حال ماجرای تجارت دختر او باعث شد انتقادهای فراوانی بشوند و این انتقادها زمانی دامان روحانی را نیز گرفت. در جریان مناظره‌های انتخاباتی، قالیباف مدعی بود که دختر دانش آشتیانی که ظاهرا صاحب یک برند لاکچری پوشاک کودکان بوده، تخلفاتی در واردات پوشاک داشته است. حامیان رئیسی نیز به خاطر آنچه اجرای سند ۲۰۳۰ می‌خواندند، به دانش آشتیانی انتقادات تندی وارد می‌کردند. با اینکه روحانی آن انتخابات را برنده شد، اما دانش آشتیانی یکی از اولین افرادی بود که از میز گزینه‌های روحانی برای وزارت حذف شد.

در این میان چند چهره دیگر هم در این وزارتخانه بودند که اثربخشی کمتری داشتند؛ مثل محمود فرشیدی، سید کاظم اکرمی، علیرضا احمدی و البته بطحائی که نامش با ساسی مانکن گره خورد!

حالا محسن حاجی میرزایی از دبیری هیئت دولت به وزارت آموزش و پرورش رفته است.  او که همنشین بزرگان هیات دولت بود حالا باید با هزاران مدیر و میلیون‌ها دانش آموز سر و کار داشته باشد. مجلس به او اعتماد کرده است و باید دید آیا او می‌تواند با سربلندی از این مسئولیت بیرون بیاید؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان