تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۸

فواره شاخص بورس تا کجا بالا می‌رود؟/ احساس جاماندگی از شوک اقتصادی دلیل هجوم به بازار سهام

شاخص بازار بورس رکورد‌های پی درپی می‌زند و سرمایه خرد زیادی به سمت این بازار سرازیر شده است، موضوعی که هم می‌تواند جنبه مثبت داشته باشد و هم شاید کمی خطرناک به نظر برسد.
فواره شاخص بورس تا کجا بالا می‌رود؟ / احساس جاماندگی از شوک اقتصادی دلیل هجوم به بازار سهام
رویداد۲۴ فواره شاخص بورس تا کجا بالا می‌رود؟ بازار سهام این روزها، سر شلوغی دارد. بعد از شوک ارزی سال گذشته و افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو، طلا و مسکن، حالا این بازار سهام است که روز‌های جهشی را تجربه می‌کند. شاخص همچنان رو به بالا در حرکت است و البته از دید برخی کارشناسان این جهش بزرگ می‌تواند یک ریزش بزرگ را نیز به دنبال داشته باشد. میثم رادپور کارشناس بازار سرمایه معتقد است: تغییر رفتار مردم بعد از شوک اقتصادی به بازار سهام رسیده و این تحت شرایطی می‌تواند خطرناک باشد.

چرا بورس رشد کرد؟

میثم رادپور گفت: بخش مهمی از این تغییرات قیمت در بازار بورس نه به واسطه بهره وری بالا و خلق ارزش که به خاطر انتقال ارزش بوده است. در واقع جهش ارزی رخ داده در سال گذشته، پیامد‌هایی را داشت که خود را در تعدیل دارایی‌های مالی و غیر مالی نشان داده است. از طرفی بازار سرمایه از رشد و جهش قیمت ارز جا مانده بود و با تاخیر درصدد رسیدن به این افزایش قیمت شد.

وی افزود:، اما نکته قابل توجه در این است که بازار سهام از مرز افزایش قیمت ارز عبور کرده است و از اندازه جهش ارزی رشد بیشتری داشته که این مسئله می‌تواند کمی نگران کننده باشد.

رکود در انتظار بازار؟

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش شاخص بازار ناشی از یک ساز و کار اقتصادی نیست بلکه باید آن را از منظر روان شناختی و جو روانی در بازار بررسی کرد، اظهار کرد: تصور می‌کنم با توجه به هیجان شکل گرفته، بازار سهام دیر یا زود وارد یک دوره رکود بلند مدت خواهد شد.

رادپور تاکید کرد: اضافه افزایش شاخص در بازار سهام ناشی از نوعی تغییر رفتار اقتصادی در مردم است. عموماً پس از هر شوک اقتصادی، شاهد این تغییر رفتار در مردم می‌شویم. خیلی از افراد احساس جا ماندگی می‌کنند و فکر می‌کنند از فرصت این شوک استفاده نکردند، بنابراین رو به بازار‌های جدید می‌آورند بلکه بتوانند عقب ماندگی‌های اقتصادی خود را جبران کنند.

سهامداران خرد مراقب باشند

رادپور با تاکید بر اینکه این تغییر رفتار به بازار سهام سرایت کرده و موجب ورود پول‌های ناشی به بازار شده است، گفت: خطر احتمالی آنجاست که بزرگان و کاربلد‌های بازار شروع به فروختن کنند و افرادی در این متضرر شوند. در این شرایط عرضه بر تقاضا پیشی خواهد گرفت و بعید نیست که این اتفاق هم رخ دهد.

وی تصریح کرد: افزایش سهام خرد در بازار، لزوماً باعث افزایش کارایی در بازار نخواهد شد چرا که سهام خرد معمولاً در دست افراد نامطلع است و تعداد زیادی از آن‌ها رفتار هیجانی در بازار خواهند داشت. همواره تجربه نشان داده است که این روند معمولاً با ریزش نیز همراه است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: باید گفت که این افزایش پوشالی بازار سهام نه به خاطر ارزش ذاتی سهام، بلکه ناشی از تغییر رفتار مردم بعد از یک شوک روانی اقتصادی است که به سمت بازار هجوم بردند و احتمال هر اتفاقی در آینده وجود دارد.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان