تاریخ انتشار: ۲۲:۴۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۸

پاسخ ایران به اتهامات آمریکا به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت تحویل شد

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد و شورای امنیت، ادعای آمریکایی‌ها درباره موشک‌های ایران و دخالت در حملات به تاسیسات آرامکو را رد کرد و گفت: آمریکا در راستای "فشار حداکثری" به کارزار "فریب حداکثری" علیه ایران روی آورده است.
رویداد۲۴ مجید تخت روانچی روز جمعه با ارسال نامه‌های جداگانه به دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان، در پاسخ به نامه ۲۹ اوت آمریکا پاسخ داد و اتهامات آن‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را بی اساس خواند.

وی تاکید کرد: همانطور که بار‌ها اعلام کرده ایم هیچ یک از موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است و بند سه ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هم به هیچ وجه فعالیت‌های ایران در مورد موشک‌های بالستیک معمولی را محدود نمی‌کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: بر این اساس، فعالیت‌های ایران در این رابطه، متناقض با مفاد ۲۲۳۱ نیست.

به دنبال اقدام ایران در پرتاب موشک ماهواره بر که با مقاصد کاملا غیر نظامی و علمی است، آمریکا در نامه‌ای به سازمان ملل متحد مدعی شد که ایران مرتکب نقض ضمیمه ب قطعنامه شورای امنیت شده است.

این ادعای آمریکا در شرایطی انجام می‌شود که این کشور با نقض صریح این قطعنامه، از هجدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام به طور کاملا یکطرفه خارج شد و تحریم‌های غیرانسانی شدیدی را علیه مردم ایران اعمال کرد.

تخت روانچی با رد "تفسیر خودسرانه آمریکا" از بند سه ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ که ناشی از "درماندگی" این کشور است، گفت هیچ تعریف ضمنی یا صریح در رژیم کنترل فناوری موشکی با تعاریف ارائه شده آمریکا همخوانی ندارد.

وی اظهارات آمریکایی‌ها را در استناد به مفاد این رژیم به طور کامل انحرافی و گمراه کننده دانست و یادآور شد مفاد این رژیم برای ۳۵ کشوری که به آن پیوسته اند هم از نظر قانونی الزام آور نیست و تلاش برای ترسیم آن به عنوان یک تعریف توافق شده، بسیار زودرس است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به گزارش پیشین دبیرکل این سازمان مبنی بر اینکه "هیچ هنجار یا ابزار پذیرفته شده جهانی وجود ندارد که بطور خاص بر توسعه، آزمایش، تولید، دستیابی، انتقال، استقرار یا استفاده از موشک‌ها حاکم باشد"، یادآور شد: در نشست پیشین شورای امنیت هم هیچ اجماعی درباره ارتباط پرتاب اینگونه موشک‌ها با قطعنامه ۲۲۳۱ ایجاد نشد.

تخت روانچی با تاکید بر اینکه آمریکا با خروج از برجام به طور قابل توجهی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده است، گفت درخواست این کشور برای اعمال مجدد محدودیت‌های مندرج در قطعنامه ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) که خاتمه یافته و در حقیقت مرده؛ مضحک است.

وی تصریح کرد: ریاکارانه است که ایالات متحده، متکبرانه همچنان سایر کشور‌ها را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) یا مجازات برای اجرای آن تهدید می‌کند، خواستار اجرای کامل آن قطعنامه است. اگر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) برای ایالات متحده اهمیت داشته باشد، باید خود به نقض آن پایان دهد و همچنین اجبار سایر کشور‌ها به نقض آن قطعنامه را متوقف کند.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد افزود: علاوه بر این، اشاره ایالات متحده به "تحریم‌های موجود علیه ایران" گمراه کننده و از نظر قانونی نیز بی اعتبار است، زیرا در متن قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) فقط محدودیت‌های خاصی، نه "تحریم ها" وجود دارند.

تخت روانچی، رفتار آمریکا در مخالفت مکرر با قعطنامه‌های شورای امنیت را به طور جدی عامل بی اعتباری اساسی این شورا دانست و ادامه داد: از جامعه جهانی می‌خواهیم ایالات متحده را در قبال اقدامات خود، پاسخگو نگهدارند.

وی تاکید کرد: بار دیگر تاکید می‌کنم ایران هیچگونه فعالیتی متناقض با بند ۳ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) انجام نداده است و بر همین اساس، مصمم است که قاطعانه فعالیت‌های خود را در رابطه با موشک‌های بالستیک و تجهیزات پرتاب ماهواره ادامه دهد که هر دو حقوق ذاتی آن طبق قوانین بین المللی است و به همین ترتیب برای تأمین امنیت و همچنین منافع اقتصادی و اجتماعی کشور، ضروری است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد از دبیرکل این سازمان خواست با توجه به اینکه فعالیت‌های موشکی ایران خارج از صلاحیت‌های مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ و ضمایم آن است، به طور جدی از پرداخته شدن به آن‌ها در گزارش بعدی، جلوگیری کند.

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱، دبیرکل این سازمان باید هر ۶ ماه یکبار، گزارشی از چگونگی اجرای این قطعنامه به شورای امنیت ارائه دهد.

تخت روانچی در ادامه این نامه با رد ادعا‌های نماینده آمریکایی در نشست ۱۶ سپتامبر شورای امنیت که با موضوع یمن برگزار شد، گفت: برای برخی از مقامات آمریکا، یک امر استاندارد است که به دنبال هر حادثه - فارغ از کجا و توسط چه کسانی - بدون استثنا، بلافاصله و بدون هیچ تحقیق و شواهدی، ایران را مقصر اعلام می‌کنند.

وی تاکید کرد: این کارزار "فریب حداکثری" در راستا و نمونه‌ای زنده از سیاست موسوم به "فشار حداکثری" ایالات متحده علیه ایران است. بدیهی است که هیچ مقداری از کارزار‌های لکه دار کردن، اطلاعات نادرست و فریب علیه ایران نمی‌تواند واقعیت‌های مربوط به اقدامات غیرقانونی و سیاست‌های غیرمسئولانه ایالات متحده را تغییر دهد یا توجه را از سیاست‌های مخرب، رفتار بدخواهانه و اقدامات بی ثبات کننده به ویژه در خاورمیانه دور کند.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: آمریکا به جای چنین تلاش‌های بیهوده و ادعا‌های بی اساس، باید صادرات مقادیر بی سابقه سلاح‌های پیشرفته به خاورمیانه را که از سوی نزدیکترین متحدان منطقه‌ای ایالات متحده برای کشتارو ویرانی یمن استفاده می‌شود، متوقف کند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان