تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

از توالت سازمان ملل تا اتاق هتل در نیویورک/ راه‌های دیپلماتیک برای فرار از مذاکره ایران و آمریکا

روز گذشته خبر پاسخ ندادن روحانی به تلفن امانوئل مکرون سعی می‌کرد تماس تلفنی سه نفره با ترامپ برقرار کند، در خروجی یکی از رسانه‌های معتبر آمریکایی قرار گرفت. به این ترتیب این دومین باری است که در تاریخ جمهوری اسلامی تیر روسای جمهوری آمریکا برای ملاقات با رییس جمهور ایران به سنگ می‌خورد.
از توالت سازمان ملل تا اتاق هتل/ تکرار تاریخ «قایم شدن» روسای جمهوری ایران از ترس مذاکره ایران و آمریکا
رویداد۲۴ روز گذشته خبری جنجالی در خروجی نیویورکر قرار گرفت. این نشریه آمریکا به نقل از منابع آگاه نوشت: در زمان سفر روحانی به نیویورک؛ امانوئل مکرون و تیمی از مشاورانش بیرون اتاق سران ایران در هتل منتظر ایستاده بودند و در نهایت روحانی حاضر نشده از اتاقش بیرون بیاید. مکرون در حالی که تلفنی را که ترامپ پشت خطش بود را نگه داشته بود، با دستانی خالی اتاق روحانی را ترک کرده است.

بر اساس این گزارش روحانی با این تصور که ترامپ قرار نیست تحریم‌ها را لغو کند و از ترس اینکه در دام تمایل ترامپ برای عکس انداختن بی معنا با او بیافتد جواب تماس ترامپ را نداده است.

از طرفی برخی رسانه‌های غربی از ترس روحانی از حملات گروه‌های تندرو در داخل کشور نیز خبر داده‌اند. نیویورک تایمز در گزارشی نوشته احتمالا روحانی از اینکه در ایران نیز مورد حمله اصولگرایان قرار بگیرد، می‌ترسیده است. برای ایرانی‌ها، دیدار ترامپ با روحانی بدون برداشتن تحریم‌ها چیزی شبیه به دیدار‌های او با رهبر کره شمالی است.

علی واعظ رییس گروه مطالعات ایران در گروه بحران بین المللی گفته از نظر روحانی، مذاکره با ترامپ مسئولیت بزرگی است. او بدون اینکه بداند قرار است این مذاکره نتیجه‌ای در بر داشته باشد، چنین ریسکی نمی‌کند.

تمایل ترامپ به مذاکره با روحانی حتی تلفنی در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل از دید تحلیلگران آمریکایی دور نمانده و به اذعان نیویورک تایمز، آن‌ها معتقدند رییس جمهور آمریکا از مشکلات بین المللی که در آن گیر کرده احساس نا امیدی می‌کند.

این نا امیدی‌های ترامپ با جریان استیضاح برای تماس تلفنی او با رییس جمهور اکراین در ماه جولای تشدید هم شده است. ترامپ در این تماس تلفنی با همتای اکراینی خود خواستار بررسی‌های او علیه جو بایدن رقیب انتخاباتی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شده است.

کلیف کوپچان رییس گروه اوراسیا در شرکت مشاوره ریسک‌های سیاسی در واشنگتن به نیویورک تایمز گفته: ترامپ واقعا می‌خواهد به یک پیروزی دست پیدا کند و نمی‌تواند. او فکر می‌کند مذاکره با ایران بهترین پیروزی او می‌تواند باشد.

کوپچان گفته بدبختی‌های ترامپ در جریان مجمع عمومی سازمان ملل خبری شده بود. یکی جریان خبر اکراین دیگری روحانی.

به گزارش رویداد۲۴ ایندیپندنت در گزارشی نوشته روحانی در سخنرانی خود رسما اعلام کرد اگر عکس یادگاری می‌خواهند باید تحریم‌ها را بردارند. او اشاره‌ای به تلاش شب قبل ترامپ برای تماس تلفنی با خودش نکرد.

ریچارد نفیو معاون وزارت خارجه در زمان اوباما و یکی از مبتکران تحریم‌ها علیه ایران در این باره به ایندیپندنت گفته ایرانی‌ها دو دلیل دارند که این وضعیت را ادامه دهند؛ اول اینکه آن‌ها کارشان در قبال مکرون و شرمنده کردن او را از نظر بین المللی ناخوشایند نمی‌دانند. آن‌ها ممکن است در آینده این کانال را مطالبه کنند پس چرا باید آن را تضعیف کنند؟ دوم این که روحانی شاید از بابت مخالفانش در تهران نگران بوده که به تماس تلفنی «نه» گفته.

 

تاریخ مذاکره ایران و آمریکا تکرار شد؟

در سپهر سیاسی ایران بعد از انقلاب، هر گونه تلاش برای بهبود روابط با آمریکا حامل خطراتی سیاسی برای بازیگران است. در سال ۲۰۰۰ بیل کیلینتون و رییس جمهور ایران محمد خاتمی در مجمع عمومی سازمان ملل یک جا و در یک زمان حضور داشتند. گفته شد مشاوران هر دو طرف وضعیتی را ایجاد کردند که روسای جمهور دو کشور در سالن مجمع به طور اتفاقی به هم برسند و دست بدهند، اما خاتمی مسیرش را دقیقه نود عوض کرد و زمانی که کلینتون و تیمش از راهروی سازمان ملل عبور می‌کردند، در توالت قایم شد. دیپلمات‌ها در آن زمان می‌گفتند کار خاتمی تعمدی بوده است.

در سال ۲۰۱۳ در جریان مذاکرات ایران و ۵+۱، مقامات ایرانی و آمریکا بار‌ها درباره احتمال دیدار روحانی و اوباما در سازمان ملل گفتگو کردند، اما در نهایت این دیدار به یک تماس تلفنی در خالی که روحانی در لیموزین به سمت فرودگاه در حرکت بود، تقلیل پیدا کرد.
 
حسن روحانی در دیداری سه نفری که با بوریس جانسون و امانوئل مکرون در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل داشت در پاسخ اصرارهای سران بریتانیا و فرانسه برای استفاده زا فرصت سفر به نیویورک برای دیدار با ترامپ تنها به «دیپلماسی لبخند» بسنده کرد. با این وجود او به سفر خود به لندن در این دیدار اشاره کرد. 
 
در این دیدار سر پایی، مکرون به روحانی گفت: باید از این فرصت استفاده کنید چون ممکن است تا زمانی نامعلوم فرصت سفر روحانی به نیویورک فراهم نشود و ترامپ نیز فرصت سفر به تهران را ندارد.
 
روحانی  در پاسخ به مکرون با خنده گفت: لندن می‌آییم.
 
دقایقی بعد بوریس جانسون در دیدار دوجانبه با روحانی از رئیس جمهور ایران برای سفر به لندن دعوت به عمل آورد.
 
اینکه در این دیدار قرار است چه اتفاقی رخ دهد و آیا همزمان با روحانی، ترامپ نیز به لندن سفر خواهد کرد یا کنایه روحانی معنای دیپلماتیک خاصی نداشته، هنوز معلوم نیست.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
اذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
1
0
نرامپ بدنبال حل وفصل مشکلها با ایران نیس در شرایط کنونی که به اننخابهای2020 نزدیکیم نرامپ نیاز داره چند نصویر با رئیس جمهوری ایران بگیره مثل کره شمالی و برای دور دوم رای بیاره و بگه که اون ناجی امریکا بوده از برجام نجانشون داده مدال مذاکره اونم چون دلال هس بر ااس چونه زدن شکل میگیره و اساسا اون مدل مذاکره با لیبی رو میپسنده که کره شمالی و ایران فهمیدند مذاکره با امریکا بی فایدس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان