تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸
رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی:

یک پنجم جمعیت ایران در ۲۰ سال آینده سالمند خواهد بود

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، با عنوان این مطلب که در ۲۰ سال آینده یک پنجم جمعیت کشور سالمند خواهد بود، گفت: سالمندان برای داشتن یک زندگی با کیفیت، نیازمند خدمات تخصصی فیزیوتراپی هستند.
یک پنجم جمعیت ایران در ۲۰ سال آینده سالمند خواهد بود
رویداد۲۴  احمد موذن زاده، با عنوان این مطلب که در حال حاضر جمعیت سالمند ایران بیش از هفت میلیون نفر یعنی حدود هشت درصد جمعیت کشور است، افزود: بر اساس برآورد‌های صورت گرفته این نسبت در سال ۱۴۱۰ به ۱۵ درصد و در سال ۱۴۲۰ به ۲۰ درصد می‌رسد. به عبارت دیگر، در ۲۰ سال آینده از هر پنج ایرانی یک نفر سالمند خواهد بود.

عضو سازمان نظام پزشکی شیراز اظهار داشت: بنا به تعریف سازمان بهداشت جهانی، سالمندی عبور از مرز ۶۰ سالگی است و با توجه به کاهش میزان موالید و افزایش امید به زندگی ناشی از افزایش متوسط طول عمر، جمعیت کشور ما به تدریج سالمندتر می‌شود.

وی افزود: اگر چه افزایش طول عمر به علت بهبود شاخصه‌های سلامت فردی و بهداشت و درمان مطلوب‌تر شده است، اما بحث کیفیت زندگی و اثربخشی سالمند در عرصه‌های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی، بحث دیگری است.

این فیزیوتراپیست ادامه داد: در دوران سالمندی به علت تغییرات فیزیولوژیک و استهلاک فیزیکی، روحی و روانی، کاهش قدرت عضلات، محدودیت‌های حرکتی و بیماری‌های ناتوان کننده، سالمند قادر به ادامه مطلوب فعالیت‌های قبلی خود نیست، از همین رو فیزیوتراپیست‌ها به عنوان متخصصین درمان مشکلات اسکلتی عضلانی و مهندسین حرکت، نقش آفرینی می‌کنند.

موذن زاده، فیزیوتراپی سالمندان را یکی از شاخه‌های تخصصی فیزیوتراپی عنوان کرد و گفت: فیزیوتراپی سالمندان طی سالیان اخیر مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته و ارائه درمان‌های نوین و تخصصی فیزیوتراپی، کیفیت زندگی، میزان تحرک، قدرت عضلات، دامنه حرکتی مفاصل و استقلال فردی سالمند را ارتقا می‌دهد و از این حیث می‌تواند کماکان فرد را در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فردی و خانوادگی فعال نگه داشته و نه تنها میزان فعالیت فیزیکی و تحرک فرد را افزایش دهد، بلکه از بروز مشکلات دوران سالمندی مانند گوشه گیری، انزوا و افسردگی، در میان سالمندان جلوگیری کند.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، سالمندی را بخشی از زندگی و دوره‌ای از حیات انسانی دانست و افزود: اگر به نحو مناسبی برای این بخش برنامه ریزی شود، می‌توان تا آخرین لحظه ضمن حفظ پویایی و سرزندگی، از حیات لذت برد.

وی خاطر نشان کرد: همکاران فیزیوتراپیست در اقصی نقاط کشور در خدمت سالمندان بوده و با کاهش درد و آلام فیزیکی این عزیزان و بهبود توانایی‌های فردی، حفظ قدرت عضلات و قابلیت انجام فعالیت‌های روزمره به این افراد یاری رسانی می‌کنند.
منبع: مهر
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان