تاریخ انتشار: ۲۰:۴۳ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸
ولید المعلم:

ایران از سوریه حمایت کرد، اما برادران عرب از پشت به ما خنجر زدند

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه «ایران در راس کشور‌های حامی سوریه در برابر تروریسم قرار دارد»، گفت که «ایران از سوریه حمایت کرد، ولی برخی از برادران عرب ما از پشت به ما خنجر زدند».

ایران از سوریه حمایت کرد، اما برادران عرب از پشت به ما خنجر زدند

رویداد۲۴ «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه روز چهارشنبه با شبکه خبری «المیادین «درباره مسایل مربوط به کشورش و تحولات منطقه گفتگو کرده است.

وی درباره موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت که این موضوع به کشور‌های عضو اتحادیه بر می‌گردد، اما هرگونه تصمیم کشور‌های عضو در این زمینه به تصمیم دولت آمریکا بستگی دارد.

وزیر خارجه سوریه درباره گذرگاه مرزی البوکمال در مرز عراق و سوریه گفت که «بازگشایی گذرگاه البوکمال یک تحول طبیعی است و مرز‌های کشور‌های عربی باید اینگونه باشد».

وی به شبکه خبری المیادین گفت که «آمریکا همچنان برای جلوگیری از بازگشایی البوکمال اقدام می‌کند، اما باز شدن آن اقدام خوبی است».

ولید المعلم با اشاره به حملات اخیر رژیم صهیونیستی در مرز عراق و سوریه افزود: «حملات اسرائیل به التنف با هماهنگی و همکاری ایالات متحده آمریکا صورت گرفت».

رئیس دستگاه دیپلماسی سوریه در ادامه به مساله تشکیل کمیته قانون اساسی اشاره کرد و گفت که «مناقشه درباره مبانی تشکیل این کمیته، ۱۸ ماه به طول کشید».

ولید المعلم خاطرنشان کرد که «کمیته قانون اساسی کاملا به سوری‌ها مربوط می‌شود و هرگونه دخالت خارجی درباره آن ممنوع است».

وی با بیان اینکه «ترکیه یک کشور متخاصم است که اراضی سوریه را اشغال کرده است»، افزود: «اگر ترکیه خواست بر اساس اصل حسن همجواری رفتار کند، باید ابتدا از خود حسن نیت نشان دهد و نیروهایش را از سوریه خارج کند».

المعلم در ادامه به تحولات یمن اشاره کرد و گفت که «ما خواستار توقف جنگ بی فایده در یمن و آغاز گفتگو‌ها برای رسیدن به توافق هستیم».

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که «اگر آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها از سوریه خارج نشوند، راهکار‌های قانونی وجود دارد که به موجب آن مجبور می‌شوند این کشور را ترک کنند».

وی اعلام کرد که اقدام ترکیه برای سکنی گزیدن آوارگان سوریه در «منطقه امن» (شمال سوریه)، پاکسازی نژادی است. تضمین امنیت مرز‌های ترکیه نباید بر مبنای اشغال مناطق کشور همسایه باشد».

وزیر خارجه سوریه همچنین به ادعای حملات شیمیایی سوریه اشاره کرد و گفت که «به اذعان سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی، همه سلاح‌های شیمیایی را نابود کرده‌ایم. پامپئو اولین وزیر خارجه آمریکا نیست که دروغ می‌گوید».

ولید المعلم اعلام کرد که «اسرائیل دست از دخالت در حمایت از تروریسم بر نداشته است. برخی از کشور‌های عربی نیز دست از حمایت از تروریسم بر نداشته‌اند».

وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه «ایران در راس کشور‌های حامی سوریه در برابر تروریسم قرار دارد»، گفت که «ایران از سوریه حمایت کرد، ولی برخی از برادران عرب ما از پشت به ما خنجر زدند».

وی تاکید کرد که «هیچ نظامی ایرانی در سوریه حضور ندارد، بلکه حضور این کشور در سوریه، برای انجام ماموریت‌های مشورتی است. مستشاران ایرانی نقش ویژه‌ای در مبارزه با تروریسم دارند».

ولید المعلم تصریح کرد: «ایران چشم طمع به سوریه ندارد، بلکه هماهنگی بین دو کشور بر اساس احترام متقابل است».

وی درباره تنش‌های بوجود آمده در منطقه خلیج فارس گفت که «هرگونه درگیری در خلیج فارس، ویرانگر خواهد بود. ما خواهان جنگ در منطقه نیستیم و نمی‌خواهیم شاهد سرمایه‌گذاری آمریکا و اروپا در این زمینه باشیم».

المعلم گفت که اراضی تحت تصرف عناصر گروه موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» (قسد) باید در اختیار دولت سوریه قرار بگیرد و به برادران کُرد خود می‌گوییم که به وعده و وعید‌های آمریکا دل خوش نکنند».

منبع: فارس
نظرات شما
پیشخوان