تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸

روحانی: سرنخ‌هایی‌ از‌ حمله‌ به‌ نفتکش‌ در‌ اختیار‌ داریم/ عمران‌خان: ترامپ خواسته مذاکره ایران و آمریکا را تسهیل کنم

رئیس جمهوری در دیدار با نخست وزیر پاکستان گفت: در این گفتگو‌ها نگرانی خودمان را نسبت به امنیت نفتکش‌ها بویژه حادثه‌ای که روز جمعه برای نفتکش‌ایرانی در دریای سرخ اتفاق افتاد، بیان کردیم و سرنخ‌هایی هم به دست آوردیم.
روحانی و عمران خان
رویداد۲۴ حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی بعد از ظهر امروز یکشنبه در نشست خبری مشترک با عمران خان با توضیح جزئیات نشست با نخست وزیر پاکستان، با بیان اینکه این سفر و مباحث مطرح شده در آن به نوعی ادامه مباحثی بود که در نیویورک با یکدیگر داشتیم، اظهار داشت: در مباحث امروز درباره روابط دوجانبه و لزوم گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور تأکید کردیم.

وی خاطر نشان کرد: در جریان این گفتگو‌ها همچنین مسایل مربوط به امنیت مرز‌ها بین دو کشور و فعال شدن بازارچه‌های مرزی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ایران و پاکستان دو کشور همسایه، دوست و دارای روابط عمیق استراتژیک هستند و همچنان دو طرف تأکید داریم که این روابط راهبردی را باید با قوت ادامه دهیم.

روحانی با اشاره به گفتگو‌های خود با نخست وزیر پاکستان در خصوص مسایل منطقه‌ای، اظهارداشت: منطقه خاورمیانه و بویژه خلیج فارس و دریای عمان منطقه بسیار حساسی برای جهان است، لذا در جریان این گفتگو‌های خود در خصوص برقراری ثبات و صلح پایدار در منطقه با یکدیگر گفتگو کردیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: در این گفتگو‌ها نگرانی خودمان را نسبت به امنیت نفتکش‌ها بویژه حادثه‌ای که روز جمعه برای نفتکش‌ایرانی در دریای سرخ اتفاق افتاد، بیان کردیم و سرنخ‌هایی که در این زمینه به دست آوردیم را به نخست وزیر پاکستان ارائه نموده و تأکید کردیم که تحقیقات خود را تا رسیدن به نتیجه نهایی و روشن شدن عوامل اصلی حمله به نفتکش ایرانی ادامه خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:


روحانی تصریح کرد: اینکه کشوری فکر کند می‌تواند در منطقه ناامنی ایجاد کند و پاسخی دریافت نکند، اشتباه محض خواهد بود.

وی گفت: آقای عمران خان راجع به امنیت منطقه حساس خلیج فارس نکاتی داشتند که ما هم آن‌ها را تأیید می‌کنیم.

رئیس جمهور همچنین گفت: نخست وزیر پاکستان بر این نکته تأکید داشتند که کلید حل و فصل مسأله، پایان یافتن جنگ یمن، آتش بس فوری و کمک به مردم یمن است که این می‌تواند آغاز بسیار خوبی باشد.

وی ادامه داد: دو کشور بر این نکته تاکید داریم که مسائل منطقه راه حل سیاسی دارد و باید از طریق گفتگو مسائل میان کشور‌ها به حل و فصل نهایی برسد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه برنامه‌های رژیم صهیونیستی برای برهم زدن امنیت منطقه را برای مقامات پاکستانی توضیح دادیم، اظهار داشت: به آقای نخست‌وزیر تاکید کردیم هر گونه حسن نیت و کلام طیب پاسخ شایسته و طیبی خواهد داشت.

رئیس جمهوری تحریم‌های ظالمانه‌آمریکا علیه ملت ایران را از دیگر محور‌های گفت و گوی خود با عمران خان برشمرد و تصریح کرد: این تحریم‌ها مصداق تروریسم اقتصادی است. اینکه چگونه برجام از نو می‌تواند به روال سابق برگردد و این توافق مهم به طور کامل عملیاتی و اجرایی شود، با یکدیگر بحث کردیم.

روحانی تاکید کرد: همچنین بر این نکته اساسی و کلیدی که آمریکا برای حل مسأله، باید به برجام برگردد و تحریم‌ها را کنار بگذارد، تأکید کردیم.

رئیس‌جمهوری با تشکر از سفر نخست‌وزیر پاکستان به تهران خاطرنشان کرد: من از آقای نخست‌وزیر به خاطر سفر به ایران تشکر می‌کنم و مباحث مورد گفتگو را مباحث مهمی برای منطقه و روابط جهانی می‌دانم.

رئیس جمهوری تصریح کرد: حسن نیت و تلاشی را که نخست وزیر پاکستان برای حل و فصل منطقه با چهره‌ای گشاده دارند، یاری می‌کنیم تا صلح و ثبات کامل به منطقه حساس ما برگردد.

روحانی همچنین گفت: یک بار دیگر به آقای نخست‌وزیر و هیات همراه برای دیدار از تهران تشکر می‌کنم و امیدوارم این سفر به خیر و مصلحت دو کشور و منطقه باشد.
 
عمران خان نیز در نشست خبری با رئیس جمهوری اسلامی افزود: این سومین جلسه مبسوطی است که با شما برگزار کردم اول آن در آوریل ۲۰۱۹، دومی در نیویورک و جلسه کوتاهی هم در بیشکک -پایتخت قرقیزستان- داشتیم.

وی ادامه داد: در جلسه امروز در خصوص مناسبات، تجارت دوجانبه و کمک به یکدیگر بحث و گفتگو کردیم چرا که ایران و پاکستان روابط دیرینه و عمیقی را با هم دارند و پاکستان هنوز کمک‌هایی که ایران در سال ۱۹۶۵ در جنگ به پاکستان کمک کرد از یاد نبرده است.

عمران خان ادامه داد: از حمایت‌های دولت ایران از مردم کشمیر و همچنین از موضعی در خصوص این فاجعه انسانی اتخاذ کرد تشکر می‌کنم چرا که ۸ میلیون کشمیری طی دو ماه گذشته در محاصره قرار داشتند.

نخست وزیر پاکستان گفت: دلیل اصلی سفر من این است که نمی‌خواهیم که درگیری جدیدی در این منطقه بروز کند، چرا که پاکستان در ۱۵ سال گذشته از این درگیری‌ها رنج برده است و ۷۰ هزار تلفات را در جنگ علیه تروریسم داده است. همچنین مردم افغانستان و سوریه هنوز از تبعات تروریسم رنج می‌برند؛ بنابراین نمی‌خواهیم شاهد یک درگیری دیگری در منطقه باشیم.

در سفر نیوریورک ترامپ از من خواست تسهیل کننده دیالوگ میان ایران و آمریکا باشم

عمران خان همچنین گفت:در سفر نیویورک من با آقای ترامپ صحبت کردم و ایشان از من درخواست کرد تسهیل‌کننده دیالوگی بین ایران و ایالات متحده باشیم که ما امروز جزئیاتی را در این خصوص مورد بحث قرار دادیم.

وی اضافه کرد: می‌دانیم که سختی‌هایی در این حوزه وجود دارد، اما از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم که تحریم‌ها علیه ایران لغو شود و برجام دوباره توسط تمامی اعضای آن امضا شود.

نخست وزیر پاکستان همچنین گفت: ما در جلسه امروز دوباره جزئیات را مرور کردیم. ایران موضوعات و ملاحظاتی دارد و ما علاقه‌مند هستیم به نقش خودمان به عنوان تسهیل کننده ادامه دهیم.

عمران خان ظهر امروز در راس هیاتی عالیرتبه از جمله شاه محمود قریشی وزیر امورخارجه و ذوالفقار بخاری، دست‌یار ویژه نخست‌وزیر پاکستان، با استقبال محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه وارد تهران شد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان