تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸

کدام بازار‌ها برای منبع درآمد دوم مناسب است/ دوگانه کسب سود و میهن‌پرستی!

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: چون سرمایه از زیان گریزان است و به سمت فعالیت‌های اقتصادی غیر مفید و گاهی مضر روی می‌آورد، آرزوی ما باید این باشد که رانت، ربا و رشوه از صحنه اقتصاد ما دور شود.
کدام بازار‌ها برای منبع درآمد دوم مناسب است/ دوگانه کسب سود و میهن‌پرستی!
رویداد۲۴ در شرایط فعلی اقتصاد کشور، ایجاد منبع درآمد دوم یا راه‌اندازی کسب و کار جدید در کنار شغل اصلی برای بسیاری از افراد به یک چالش و دغدغه اساسی تبدیل شده است؛ اما بهترین راهکار چیست و با توجه به اوضاع اقتصادی، مردم در کدام بازار‌ها سرمایه گذاری کنند، سود می‌کنند؟ این سوالی است که امروز به دغدغه بسیاری از افراد تبدیل شده است.

علی‌اصغر سمیعی زفرقندی، رییس اسبق کانون صرافان و تحلیلگر بازار ارز در خصوص سرمایه‌گذاری مردم در بازار‌های اقتصادی گفت: وقتی صحبت از سرمایه گذاری می‌شود این موضوع دو جنبه پیدا می‌کند؛ یکی آنکه سرمایه گذار چه کار کند و کجا سرمایه گذاری کند که سود بیشتری ببرد و جنبه دیگر آن این است که چه کاری انجام دهد که نهایتاً به نفع مردم، کشور و نسل‌های بعدی باشد.

وی افزود: البته وظیفه مسئولان اقتصادی در همه کشور‌ها این است که کاری کنند سرمایه گذاری برای افراد صرفه اقتصادی داشته باشد و برای هر دو طرف منفعت حاصل شود، یعنی هم برای صاحب سرمایه سود مناسب حاصل شود، هم برای کشور و مردم مفید باشد.

سمیعی زفرقندی در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال وقتی ما می‌شنویم که تعرفه گمرکی برای مواد اولیه یک کالا‌ها سه تا پنج برابر همان کالای ساخته شده است، معنی آن این است که راه اندازی کارخانه تولیدی به صرفه نیست هرچند که خیلی به نفع مردم است و باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کشور می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد:، چون سرمایه از زیان گریزان است و به سمت فعالیت‌های اقتصادی غیر مفید و گاهی مضر روی می‌آورد و از جمله بورس بازی، آرزوی ما باید این باشد که رانت، ربا و رشوه که باعث فرار سرمایه از فعالیت‌های مفید اقتصادی است، از صحنه اقتصاد ما دور شود.

وی اظهار کرد: وقتی رانت، ربا و رشوه گیری نباشد، همچنین قیمت‌ها واقعی باشد و تعرفه‌های گمرکی هم بر اساس مصالح اقتصادی وضع شود و در سوی دیگر ماموران مالیات هم با کارآفرینان مهربان‌تر رفتار می‌کنند، آنگاه می‌شود به راحتی مردم را تشویق کرد که سرمایه‌های خود را به سمت تولید هدایت کنند و در این شرایط است که با این راهنمایی ها، هم سرمایه دار سود مطمئن به دست می‌آورد و هم اقتصاد کشور شکوفا می‌شود.

سمیعی زفرقندی در پایان خاطرنشان کرد: خلاصه کلام اینکه بورس بازی چه با ارز و طلا باشد چه با خرید و فروش در بورس یا خرید و فروش ملک یا هر نوع دلالی دیگر ممکن است در شرایط فعلی سودآور باشد، ولی میهن دوستانه نیست و متاسفانه فعلاً صنعت و کشاورزی و دامداری و هر نوع تولید دیگر اگرچه خدا پسندانه و میهن دوستانه است، ولی چندان مقرون به صرفه نیست.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان