تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
علیرضا محجوب:

می‌خواهند هر اتفاقی برای ۹۰ درصد جامعه بیفتد، اما خار به چشم ثروتمندان نرود/ وضعیت سال ۹۸ بستگی به تقاضا دارد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه می‌خواهند هر اتفاقی برای ۹۰ درصد جامعه بیفتد، اما خار به چشم ثروتمندان نرود، خب این شدنی نیست. همه می‌خواهند مشکلات حل شود اما این راه حل نیست و باید بدانیم گذر از مشکلات صدمات متعددی دارد که باید پای خسارت‌هایش بایستیم.
می‌خواهند هر اتفاقی برای ۹۰ درصد جامعه بیفتد، اما خار به چشم ثروتمندان نرود/ وضعیت سال ۹۸ بستگی به تقاضا دارد
رویداد۲۴ علیرضا محجوب درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی در یک سال گذشته و اینکه وکلای ملت در بهارستان طی سال گذشته چه تصمیات مهمی را اتخاذ کرد که به نفع مردم بوده است و می‌تواست چگونه عمل کند که شرایط معیشتی و اوضاع اقتصادی که وجود دارد بهبود پیدا کند، گفت: این‌که بگویم در یکسال گذشته مجلس چه تصمیم مهمی داشته است، کافی نیست. باید ببنیم مجلس چه تصمیمات مهمی می‌توانست بگیرد و نگرفت.

زمانی که تورم افزایش پیدا می‌کند، اغنیا جشن می‌گیرند و فقر عزا

نماینده مردم در تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی از نظر بازگشت به خصوصی‌سازی و نسخه‌های نادرست اقتصادی به مردم مدیون است، زیرا با استمرار خصوصی‌سازی و اینگونه رفتار‌ها اقتصاد ایران بهبود پیدا نخواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه با وجود چنین وضعیتی فقرا وضع‌شان بهتر نخواهد، تغییری در اوضاع حقوق بگیران ایجاد نمی‌شود و حقوق بازنشستگان افزایش پیدا نمی‌کند، اظهار داشت: هنگامی که اقتصاد بر دنده خلاص حرکت می‌کند، میزان برداشت اغنیا نسبت به قشر ضعیف و کم درآمد افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کند.

محجوب خاطرنشان کرد: زمانی که تورم افزایش پیدا می‌کند اغنیا جشن می‌گیرند و فقر عزا، ثروتمندان پولدار‌تر و فقرا بی‌پول‌تر می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس همین نگاه هرگاه حرکت موثر و یا طرحی ارائه می‌شود که اوضاع قشر ضعیف را بهبود بخشد، با مخالفت روبه‌رو می‌شود، گفت: در مجلس طرح‌هایی برای سهمیه‌بندی ۳۴ قلم کالای اساسی داده شد، اما مورد مخالفت قرار گرفت؛ در آن طرح ما معتقد بودیم این کالا‌ها که پر مصرف هستند باید زیر کلید توزیع شوند و نظارت روی آن‌ها وجود داشته باشد.

این عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هنگامی که ما این طرح را در مجلس مطرح کردیم دو فوریت آن رأی آورد، اما فردای همان روز کلیاتش رد شد! آیا چنین تصیمیم‌گیری قابل دفاع است؟ خیر.

وی ادامه داد: ۱۷۰ نماینده این طرح را امضاء کردند که قصدشان نه تبلیغات بود و نه موارد دیگری فقط و فقط می‌خواستند این شرایط بهبود پیدا البته آن‌هایی هم که با قصد تبلیغات زیرش را امضا کردند نوش‌جانشان، مهم هدف بود که میسر نشد.

مسائل اقتصادی با گفتگو‌های عامیانه حل نخواهد

غلبه بر وضع موجود در مقایسه با غرق شدن، بسیار آسان‌تر است

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در روز‌های آخر مجلس شاهد بودیم برخی از نمایندگان خواستار رسیدگی به مشکلات اقتصادی شدند و حتی پشت تریبون اعلام کردند که جلساتی در این مورد گذاشته شود، سوالی که در ذهن افکار عمومی نقش بسته بود این بود که آیا در طول سال نمی‌شد این درخواست‌ها مطرح شود و حتما امسال که انتخابات مجلس یازدهم در راه است نمایندگان باید دست به این کار‌ها بزنند؟ بیان کرد: مسائل اقتصادی با گفتگو‌های عامیانه حل نخواهد و راه حل خودش را دارد که اتفاقا بسیار هم روشن است، معتقدم غلبه بر وضع موجود در مقایسه با غرق شدن بسیار آسان‌تر است.

اراده در حال حاضر بر آن است که به منفعت کسی در وضع مجود آسیب نرسانیم

وی تاکید کرد: اراده در حال حاضر بر آن است که به منفعت کسی در وضع مجود آسیب نرسانیم، یک چنین نسخه‌ای در هیچ جای دنیا وجود ندارد که شما کاری کنید که هیچ کس در شرایط بد اقتصادی زیان نبیند و فقرا هم پیروز شوند.

می‌خواهند هر اتفاقی برای ۹۰ درصد جامعه بیفتد، اما خار به چشم ثروتمندان نرود

محجوب ادامه داد: درصورتی این کار امکان‌پذیر است که ثروتمندان زمین بخورند که میزان شدت این زمین خوردن هم قابل مذاکره است. اما متاسفانه می‌خواهند هر اتفاقی برای ۹۰ درصد جامعه بیفتد، اما خار به چشم ثروتمندان نرود، خب این شدنی نیست.

به گفته وی همه می‌خواهند مشکلات حل شود، اما این راه حل نیست و باید بدانیم گذر از مشکلات صدمات متعددی دارد که باید پای خسارت‌هایش بایستیم.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امکان ندارد هنگامی که قصد دارید از مشکلات عبور کنید لطمه‌ای به شما وارد شود، اما چرا این صدمات را فقرا ببینند؟ باید صاحبان ثروت و قدرت که تحمل بیشتری دارند ببینند. اعتراض ما هم بر همین اساس که چرا باید فشار بر اکثر مردم بیاید.

باور نداریم که می‌شود به طریق دیگری هم گام برداشت

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با روی کار آمدن ترامپ خروج آمریکا از برجام خیلی دور از ذهن نبود آیا نمی‌شد به گونه دیگری رفتار کرد که امروز دچار این مشکلات و معضلات نشویم، گفت: بله می‌شد؛ اما ما باور نداریم که می‌شود به طریق دیگری هم گام برداشت.

با نسخه خصوصی‌سازی نمی‌شود با اقتصاد بازار آزاد مبارزه کرد

محجوب گفت: باید به این باور برسیم با همه سرمایه به جنگ سرمایه‌داری رفت، با نسخه خصوصی‌سازی نمی‌شود با اقتصاد بازار آزاد مبارزه کرد، اما عشاق این نوع بازار اقتصادی نه اجازه این کار را می‌دهند و حاضر هستند که در این مورد فکری کنند.

وی ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد از این طرق با اقتصاد بازار آزاد مبارزه کند، نمی‌گویم ناشدنی است، اما می‌گویم که با شرایط فعلی ما بسیار سخت و نزدیک با ناشدنی است.

مالیات‌هایی که می‌نویسیم بر اساس این است که همه متهم هستند مگر این که خلافش ثابت شود

این عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: افرادی که اصرار بر این کار دارند باید انضباط بالا و یک نوع خودانگیختگی داشته باشند. در این راه طرف تکلیف خودش را بداند و دست‌هایی که به قصد دست‌اندازی به ثروت بالا می‌آیند را قطع کنند و این یعنی یک حسابداری منظم و گردش عملیاتی، اما هنگامی که هنوز عملیات منظم و حسابداری مبتنی بر گردش نداریم، چگونه می‌توانیم به این سیر برسیم.

وی خاطرنشان کرد: مالیات‌هایی هم که می‌نویسیم بر اساس این است که همه متهم هستند مگر اینکه خلافش ثابت شود. چرا هنگامی که اعتماد نداریم می‌گویم بیاید میدان‌داری کنید در صورتی اگر بگویم که نگاه چیست کارگر و کارمند به درآمدهایشان قانع می‌شوند و وارد کار‌های دیگر می‌شوند.

محجوب تاکید کرد: خوشبختی فقط با پول نیست، گاهی خوشبختی با احساس است چه بسا فقیرانی هستند که از ثروتمندان هم این احساس را بیشتر دارند.

وی ادامه داد: با داشتن ثروت ما به خوشبختی نمی‌رسیم باید به تراز آن دست پیدا کنیم، حال این تزار چیست؟ ما باید یک ضریب جینی مناسب داشته باشیم که نابرابری را کاهش دهد؛ دلیل انقلاب اسلامی ایران ضریب جینبی ۵۵ درصد در سال ۱۳۵۵ بود.

مردم از تبعیض بیش از هرچیزی روی گردان هستند​

وضعیت اقتصادی در سال ۹۸ بستگی به تقاضا دارد

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس و دولت و کسانی که امور دست‌شان است باید حواس‌شان به این نکته باشد مردم از تبعیض بیش از هرچیزی روی گردان هستند و اسم این در اقتصاد، «نابرابری» است.

وی درباره اینکه باتوجه به شرایط موجود سال ۹۸ را از لحاظ اقتصادی چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا می‌توانیم امیدوار باشیم گشایشی صورت بگیرد یا خیر بیان کرد: وضعیت اقتصادی در سال ۹۸ بستگی به تقاضا دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پایه قیمت‌ها را نرخ تسهیل ارز و ارش پول می‌سازد، تا هنگامی که ارزش پول و ارز به سیستم شناور دربیاید اوضاع همین است که البته این امر به نقص قانون بودجه و برنامه بازمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که شما قانون شناور و نرخ تهسیل را می‌پذیرید، در واقع پذیرفته‌اید که ارزش پول‌تان هم شناور باشد که این با حفظ ارزش پول در تعارض است.

بانک مرکزی و مسئولان پاسخ دهند که چگونه می‌شود در نابرابری به برابری رسید

این عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی افزود: بانک مرکزی و مسئولان باید پاسخ دهند که چگونه می‌شود در نابرابری به برابری رسید، امکان دارد بگوییم نابرابری اصل است، اما برابری را فردا ببینیم؟ امکان ندارد همچین تئوری در خواب واقعیت پیدا کند چه برسد در واقعیت.

وی درباره اینکه در یک جلسه علنی به نمایندگان گفته شده است به بودجه سال ۹۸ رأی دهند و بعد از گذشت ۴ ماه این بودجه اصلاح خواهد شد، گفت: خیر، چنین گفت‌وگویی در پی نبود.

نگهبانی که راحت می‌خوابد سودای خواب وضع دیگری را برایش پیش می‌آورد

محجوب ادامه داد: دولت در سال ۹۶ بهتر از سال ۹۷ عمل کرد. مهرماه آقای نوبخت به مجلس آمد ۲ الی ۳ سناریو هم پیش رو داشت و وضعی که برای سال ۹۶ پیش‌بینی می‌شد در سال گذشته اتفاق افتاد حال سوال پیش می‌آید. چرا و چگونه خیال‌شان راحت شد و از چیز‌هایی که می‌گفتند دست کشیدند! باید گفت: نگهبانی که راحت می‌خوابد ممکن است آن سودای خواب وضع دیگری را برایش پیش بیاورد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان