تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر

منابع آماری وزارت آموزش و پرورش یکپارچه نیست

سیدجواد ساداتی‌نژاد*

رویداد۲۴ آموزش و پرورش همیشه در ارائه آمار دچار چالش بوده و پس از گذشت چهار دهه از انقلاب نمی‌تواند آمار دقیقی از حوزه‌های مختلف خود به جامعه اعلام کند.

به‌طور مثال امروز در ارائه آمار‌هایی در خصوص کمبود معلم و یا تعداد معلمین حق‌التدریس اختلاف نظر‌هایی وجود دارد که دلیل اصلی این اتفاق، یکپارچه نبودن منابع آماری وزارت آموزش و پرورش است.

اگر از آمار‌های مختلفی که حول محور آموزش و پرورش است عبور کنیم و آن را خیلی مهم و چالش‌برانگیز ندانیم، ولی به هیچ وجه نمی‌توان نسبت به عدم تربیت معلمان بی‌تفاوت بود. نیاز است که دولت و وزیر آموزش و پرورش یک بار برای همیشه برای تحقق این هدف بزرگ یک تصمیم و اقدام عاجل داشته باشند.

یک راه برای حل این مشکل، توسعه دانشگاه فرهنگیان و مراکز آن است تا تعداد پذیرش آن بالا برود. راه دیگر، ماده ۲۸ که پذیرش افرادی است که دارای مدرک لیسانس هستند را باید افزایش داد تا دیگر شاهد شروع مدارس و کمبود معلم در هیچ نقطه از کشور نباشیم.

واقعاً ناراحت‌کننده است که حدود یک ماه از شروع سال تحصیلی جدید گذشته، اما برخی مدیران مدارس به‌دنبال معلم برای کلاس‌های درس هستند و از این‌رو می‌بینیم به‌خاطر اینکه این نقص بیش از این به چشم نیاید به سراغ معلمان بازنشسته رفته‌اند که مطممئناً این روند نه به نفع مدرسه است و نه به نفع دانش‌آموز، زیرا تحول در سیستم آموزشی نیازمند بکارگیری افراد جوان و باانگیزه است.

برخی اعلام می‌کنند که وزارت آموزش و پرورش با مشکل بودجه روبروست که بیان چنین صحبت‌هایی برای من قابل قبول نیست، چون وزیر آموزش و پرورش موظف است که در دولت تلاش کند تا نظر هیات دولت را برای حمایت از آموزش و پرورش که مهمترین رکن هر کشور است، جلب کند و به مسئولان یادآور شود که آموزش و پرورش باید به اولویت یک کشور تبدیل شود.

پایه و اساس هر کشوری، آموزش و پرورش است. امروز کشور‌هایی در جهان حرف برای گفتن دارند که به تربیت نیروی انسانی خود اهمیت داده‌اند که بدون شک وضعیت کنونی و رویکرد مسئولان ما نشان‌دهنده این است که به این موضوع به معنای واقعی باور ندارند، زیرا اگر اراده‌ای بود نباید برخی کلاس‌های درس بدون معلم می‌ماند.

*عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
اصغر ی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
0
0
این چهار سال باهاش جلسه میزاشتین چایی و موز میخوردین درست میکردین دیگه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
0
0
گل گفتی و گل گفتی .جواب مشکل گفتی. فقط یکم باید زود میگفتین. دیر گفتین. بعداز این زود بگین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
0
0
دنبال آقای شاهرخ بینش دبیربازنشسته اموز ش و پرورش هستم چطوری میتوانم پیداش کنم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان