تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۵ مهر ۱۳۹۸

تفویض اختیار به مدارس نمی‌تواند معطل بودجه بماند

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به واگذاری بخشی از اختیارات مدارس به مدیران و اولیاء اظهار کرد: نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم که مشکل مدارس روستایی حل شود تا بعد اقدام به اجرای این برنامه کنیم.
 مدارس
رویداد۲۴   زهرا مظفر با بیان اینکه برنامه ارزیابی عملکرد در سال جاری بر اساس برنامه ابلاغی وزیر در فروردین ماه آماده شده است گفت: تفاوت آن با رویکرد برنامه سال قبل به این شکل است که بر اساس زیر نظام‌های آموزش و پرورش طراحی شده و یک سری برنامه‌های الزامی، اختیاری و اقتضایی با رویکرد مدرسه محوری تدوین خواهد شد.

وی افزود: مناطق برای اولین بار با شرکای آموزش و پرورش از جمله مدیران مدارس، کارشناسان مناطق، اولیاء و نماینده دبیران در منطقه طی جلساتی از برنامه ابلاغی استان‌ها ساحت‌هایی بومی را در نظر می‌گیرند و اهداف و نیاز دانش آموزان را مد نظر قرار می‌دهند.

مظفر با بیان اینکه این برنامه اختیاری به مدیران مدرسه می‌دهد که با تعامل و رویکرد گفتمان سازی و مشارکت و خرد جمعی به فهم مشترک در تصمیم‌گیری در مدرسه برسند گفت: این برنامه منجر به برنامه سالانه مدارس می‌شود و ارزیابی آن نیز برعهده ماست تا از سطح ستاد و مدارس و منطقه اقدام به رصد کنیم.

مظفر یادآور شد: در گذشته ۱۰۰ در صد برنامه‌ها از سوی ستاد ابلاغ می‌شد، ولی امروز برای اولین بار اختیار به مدارس هم داده شده که بخشی از برنامه‌ها را بر مبنای نیاز دانش آموزان طراحی کنند.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی تا امروز حل نشدنی بوده، ولی ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم که مشکل مدارس روستایی حل شود تا بعد اقدام به اجرای این برنامه کنیم.

در ادامه ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سند تحول بر اساس پژوهش‌های چندساله و آسیب شناسی و مطالعه در قالب آمایش سرزمینی اخذ شده است، گفت: ما شش زیر نظام داریم که ارکان اصلی سند تحول هستند و قرار بود توسط شورای عالی آموزش و پرورش مشارکت آحاد ذینفعان را درپی داشته باشد، ولی اینکه این مشارکت چگونه فراهم می‌شود باید توسط آموزش و پرورش ارزیابی شود.

وی افزود: قدم مثبتی است که مدارس نیز در حوزه برنامه‌ریزی مشارکت کنند؛ اما حلقه مفقوده این نگاه، عدالت آموزشی است. اگر دست یک مدرسه در منطقه محروم را باز بگذاریم، چه امکاناتی دارد که بخواهد از اختیارات خود استفاده کند؟.

سحرخیز که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد اضافه کرد: مدارس غیردولتی و مدارس شهر تهران و نقاط برخوردار نیز می‌توانند مانند یک مدرسه هیئت امنایی مشارکت کرده و به آموزش و پرورش اعلام کنند که در یک سال آینده قصد دارند به کجا برسند.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آموزش و پرورش
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان