تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۱۳ آبان ۱۳۹۸
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اگر قرار است اقدام قانونی برای ترخیص خودروهای دپو شده درگمرک انجام بگیرد این سوال مطرح است که از تعداد دستگاه گروگان گرفته شده در گمرک چرا تنها ۱۰۴۸ دستگاه خودرو باید ترخیص شود؟ چرا باید خودروهای وارداتی تنها یک شرکت شامل قانون ترخیص شود؟
خودروهای وارداتی تنها یک شرکت خاص ترخیص می‌شود!/ معمای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک
رویداد۲۴ طبق خبر‌های منتشر شده در خبرگزاری‌ها و سایت‌ها بعد از آنکه در نیمه تیرماه مهلت ترخیص خودرو‌ها به پایان رسید، ۱۰۴۸ دستگاه با وجود طی کردن تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق ورودی و همچنین دریافت پروانه به دلیل اتمام زمان تعیین شده در مصوبه هیات دولت نتوانستند ترخیص شوند.

به دنبال دستور وزیر صمت برای ترخیص خودرو‌های دارای پروانه، صاحبان آن‌ها می‌توانند ازامروز (۱۳ آبان) برای تحویل خودرو‌های خود اقدام کنند.

در اواخر تابستان ۹۸ وزارت صنعت در خصوص تمدید مهلت مصوبه قول مساعد داد. این در حالی است که کماکان بخش مهمی از خودرو‌های بلاتکلیف‌مانده در گمرکات در انبار‌های جنوبی کشور دپو هستند، خودرو‌هایی که با وجود طی کردن مراحل قانونی ورود به کشور و علی‌رغم طرح شکواییه‌ها به مجامع قضایی و سازمان تعزیرات حکومتی تاکنون گشایشی در کارشان حاصل نشده و این مسئله موج نارضایتی‌های مردم را به همراه داشته است.

تصمیمات خلق‌الساعه برای ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک

دلیل اینکه چرا دولت با ترخیص خودرو‌های دپویی که تا در خروج گمرک پیش رفته اند، اما امکان ترخیص نیافته‌اند موافقت نمی‌کند، مشخص نیست، اما این مساله که مشتریان محصولات وارداتی موفق به دریافت خودروی خود نشده‌اند و هنوز در بلاتکلیفی به سر می‌برند، به‌طور حتم برای دولت دلیلش مشخص است.

دولت در دو مهلت درنظر گرفته شده، مجوز ترخیص خودرو‌هایی که با تصمیم خلق‌الساعه امکان ورود به کشور را پیدا نکرده‌اند، صادر کرد؛ حال آنکه مشخص نبودن سازوکار ترخیص این خودرو‌ها مانع از خروج تمام خودرو‌های جا مانده در گمرک شد، به‌طوری‌که بعد از مجوز اولیه هیات دولت برای ترخیص این خودرو‌ها رئیس کل بانک مرکزی مصوبه شرایط تخصیص خودرو‌های مانده در گمرک را محل ایراد دانست و با عنوان کردن این مساله که منشأ ارز خودرو‌ها مشخص نیست به نوعی از ترخیص وارداتی‌ها ممانعت کرد.

به این ترتیب ناهماهنگی میان دیگر دستگاه‌ها سنگ بزرگی پیش پای ورود خودرو‌های یادشده انداخت.

در ابتدای مهرماه سال جاری بود که میراشرفی، رئیس گمرک ایران تاکید کرد با دو مجوز هیات دولت ۷۵۰۰ خودرو از گمرکات ترخیص شده‌اند که ۱۵۰۰ خودرو نیز تشریفات گمرکی را انجام داده و پشت در خروج گمرکات متوقف مانده‌اند.
 

سرنوشت مبهم ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مجاز برای ترخیص خودرو‌های وارداتی به دلیل مشکلاتی که با وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان استاندارد داشت نتوانسته بود سازوکار مناسب برای ترخیص این خودرو‌ها را تعیین کند.

مهدی دادفر گفت: امروز تنها یک شرکت اجازه ترخیص ۱۰۴۸ دستگاه خودرو مجوز ترخیص را از گمرک گرفته است، این در حالی است که ۶۵۰ هزار دستگاه احضار شده است و ۱۸۰۰ دستگاه خودرو در اختیار مرجع قضایی است که جای صحبت ندارد.

دادفر گفت: ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ دستگاه خودرو هنوز در گمرک مانده است که هنوز سرنوشت این تعداد خودرو که متعلق به مردم است و سرمایه‌های هنگفتی به شمار می‌روند نامشخص است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: اگر قرار است اقدام قانونی برای ترخیص خودرو‌های دپو شده درگمرک انجام بگیرد این سوال مطرح است که از تعداد دستگاه گروگان گرفته شده در گمرک چرا تنها ۱۰۴۸ دستگاه خودرو باید ترخیص شود؟ چرا باید خودرو‌های وارداتی تنها یک شرکت شامل قانون ترخیص شود و سایر شرکت‌ها همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم کنند؟.

خواب ۱۵۰ میلیون دلاری سرمایه مردم در گمرک

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: حدود ۵ هزار ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک در طی دو سال و نیم، باعث خواب ۱۵۰ میلیون دلار از سرمایه مردم شده است و اکنون مردم به عنوان متضرران اصلی این ماجرا، آزادسازی ترخیص این تعداد خودرو را به عنوان مطالبه پیگیر هستند.

دادفر تاکید کرد: بیش از ۳ هزار خودروی باقیمانده در گمرکات مربوط به شرکت‌های غیرنمایندگی است.

وی تصریح کرد: شرکت‌های غیر نمایندگی به دلیل پراکندگی و تعداد کم، توانایی پیگیری ترخیص خودرو‌های دپو شده را ندارند، از اینرو انجمن با توجه به وظایفی که برعهده دارد، به این جریان ورود کرده است.

دادفر در پایان از وزارت صنعت خواست که شاخص‌ها و ملاک تعیین شرکت‌ها برای اولویت قرار گرفتن در لیست ترخیص را اعلام کند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار