تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸
مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

گروه‌های خاص با درآمد‌های بالا هنوز مالیات نمی‌دهند/ تقسیم بودجه نباید طایفه‌ای باشد

مستخدمین حسینی با اشاره به لایحه بودجه سال ۹۹ معتقد است؛ در حالی که کارگران و کارمندان کشور مالیات می‌دهند افرادی با درامد‌های کلان از پرداخت مالیات فرار می‌کنند این در حالی است که با جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف معافیت‌ها می‌توان بدون درامد‌های نفتی نیز کشور را اداره کرد.

لایحه بودجه 99

رویداد۲۴ ندا جعفری- لایحه بودجه سال ۹۹ روز گذشته توسط رییس جمهور به مجلس تقدیم شد. یکی از مشکلات بودجه‌ای در سال‌های اخیر، معافیت مالیاتی نهادهای خاص بود. با این حال دولت در لایحه بودجه سال آینده، بنیادها، نهادها و زیر مجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام را نیز به قسمت درآمدهای مالیاتی بودجه اضافه کرده است.

کارشناسان اقتصادی از پرداخت مالیات توسط نهادهای خاص ابراز رضایت کرده‌اند و معتقدند این تنها راهی است که دولت می‌تواند اتکای خود به نفت را کم کند. 

حیدر مستخدمین حسینی اقتصاددان به رویداد۲۴ می‌گوید: یکی از اشکالات اساسی در سیاستگذاری اقتصادی دولت و مجلس که از سال‌های گذشته دنبال شده، اداره کشور با درآمد‌های نفتی بوده که در نهایت با شدت گرفتن تحریم‌ها دولت با کمبود منبع مواجه شد و پس از آن دولت برای جبران و تامین هزینه‌ها دست خود را به سوی مردم دراز کرد و متاسفانه در این شرایط سخت فشار را بر مردم بیشتر کرد. این در حالی است که اگر سیاست‌گذاری‌ها از گذشته به درستی صورت می‌گرفت و سه قوا با وفاق ملی و به صورت هماهنگ جلو می‌رفتند برای اداره کشور توانمندتر و با قدرت و کارایی بیشتری جلو می‌رفتیم.

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: تاکنون به واسطه درآمدی که زحمتی برای آن کشیده نشده و درآمد‌های حاصل از فروش نفت بوده کشور را اداره کردیم، این در حالی است که این نقیصه باید برطرف می‌شد. یکی از راه‌های مهم رفع این نقیصه اخذ مالیات است؛ این یعنی هر فرد و نهادی که فعالیت اقتصادی دارد، بدون هر گونه پیش‌شرطی باید مالیات پرداخت کند.

او ادامه می‌دهد: بحث اخذ مالیات مهم است و در این راستا باید پایه‌های مالیاتی گسترش پیدا کند و دولت، مجلس و نظام بپذیرند که در فعالیت‌های اقتصادی معافیت مالیاتی وجود نداشته باشد و همه ملزم به پرداخت مالیات باشند و در صورتی که گروهی خاص نیاز به کمک داشت دولت از محل درآمد‌های مالیاتی از این گروه حمایت کند.


بیشتر بخوانید: ارقام جالب از لایحه بودجه ۹۹ که نمی‌دانید/ وقتی احمدی نژاد و خاتمی هم ردیف بودجه دارند!


این کارشناس اقتصادی می‌گوید: باید سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که مشخص شود طی یکسال چه افرادی مالیات می‌دهند و معافیت‌های مالیاتی همه نهادها حذف شود ضمن آنکه با گسترش پایه‌های مالیاتی این موضوع تعیین تکلیف شود.

مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه گروه‌های خاصی با درآمد‌های بالا هنوز هم مالیاتی نمی‌دهند، می‌گوید: در حالی که کارگران و کارمندان کشور مالیات می‌دهند افرادی با درآمد‌های کلان از پرداخت مالیات فرار می‌کنند؛ این در حالی است که با جلوگیری از فرار مالیاتی و حذف معافیت‌ها می‌توان بدون درامد‌های نفتی نیز کشور را اداره کرد.

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: اخذ مالیات بیشتر از مردم، ظلم به مردم است در بخش بودجه باید به سمت بودجه‌های عملیاتی حرکت کرد و اگر ارگانی بازدهی و خروجی مطلوبی ندارد از پرداخت بودجه به آنها خودداری شود.

مستخدمین حسینی ادامه می‌دهد: برای داشتن نظام اقتصادی توانمند باید کلیه پرداخت‌ها و دریافت‌ها زیر ذره بین قرار گیرد و درآمد‌های حاصل از نفت برای فعالیت‌های زیربنایی استفاده شود.

او در پاسخ به این پرسش چرا برخی از ارگان‌ها و نهاد‌ها مانند آستان قدس از سال‌های گذشته زیر پوشش حمایت‌هایی بودند که مالیاتی پرداخت نکردند؟ می‌گوید: این موضوع از ابتدا اشتباه بود هیچ نهاد و ارگانی نباید معافیت مالیاتی داشته باشد در صورتی که سران سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه به یک وفاق ملی برسند و کلیه معافیت‌ها را حذف کنند و کلیه پرداخت‌ها در بودجه شفاف و روشن شود دیگر شاهد مشکلات کنونی اقتصادی نخواهیم بود.

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: در حال حاضر فرار مالیاتی و معافیت‌ها در این زمینه به اندازه‌ای است که صدای همه در آمده بود، این در حالی است که در صورت ساماندهی این موضوع مردم از محل درآمد‌های مالیاتی آموزش کیفی تر، حمل و نقل راحت‌تر و جاده‌های بهتری خواهند داشت و اثرات درآمدهای نفتی نیز بر پروژه‌های عمرانی قابل لمس خواهد شد.

او می‌گوید: متاسفانه در حال حاضر بودجه به صورت طایفه‌ای و قبیله‌ای تقسیم می‌شود و در اختیار عده‌ای خاص قرار گرفته و برای اینکه بر روی ریل درستی قرار بگیریم نیازمند آن هستیم تا هدف تعیین شده را به درستی ادامه دهیم. البته در لایحه بودجه سال آینده، بنیادها، نهادها و زیر مجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان امام نیز به قسمت درامدهای مالیاتی بودجه اضافه شده است و امیدواریم نهادهای دیگری که هنوز از قاعده مستثنا شده‌اند، در آینده مالیات خود را پرداخت کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان