تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۱۷ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ارقام جالب از لایحه بودجه ۹۹ که نمی‌دانید/ وقتی احمدی نژاد و خاتمی هم ردیف بودجه دارند!

لایحه بودجه سال ۹۹ به مجلس تقدیم شد. این لایحه هر سال خبرساز می‌شود و کارشناسان نسبت به برخی نهاد‌های بودجه بگیر سوال‌هایی مطرح می‌کنند که اساسا وظیفه این نهاد‌ها چیست؛ با این حال هیچگاه سهم آن‌ها در سال بعد قطع نمی‌شود.

لایحه بودجه ۹۹

رویداد۲۴ حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان، لایحه بودجه سال ۹۹ را به مجلس تقدیم کرد. مجموع بودجه سال آینده ۱۹۸۸ هزار میلیارد تومان است که از دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها تشکیل می‌شود. 

لایحه بودجه نکات جالبی دارد که در این گزارش به برخی از آنها اشاره شده است:

شورای نظارت بر صدا و سیما

شورای نظارت بر صدا و سیما یکی از نهاد‌هایی است که بودجه قابل توجهی دارد و البته نحوه نظارت آن اساسا مشخص نیست. به عنوان مثال این شورا حتی نتوانست در برابر تصمیم حذف پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون اقدامی کند، در حالی که یکی از ردیف‌های بودجه‌گیر در شورای نظارت بر صدا و سیما، نظارت بر امور اجرایی سازمان است که همین نهاد ۷۵۰ میلیون تومان بودجه دریافت می‌کند.

بودجه شورای نظارت بر صداوسیما ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که اتفاقا بخش عمده آن برای پایش، نظارت و ارزیابی برنامه‌های صدا و سیما و حتی عملکرد آن در شبکه‌های اجتماعی است.
 
روحانیون بیکار نگران نباشند!
 
روحانیون که شغلی ندارند، توسط دولت بیمه می‌شوند. در بودجه دولت برای سال ۹۹ دولت حدود ۳۹۵ میلیارد تومان در نظر گرفته تا روحانیون بیکار بیمه شوند. این رقم برای هنرمندان بیکار، روزنامه‌نگاران بیکار و سایر اصناف جامعه صفر است. نکته جالب‌تر اینکه حتی مداحان هم از سهم بودجه‌ای برخورداند و بیمه شده‌اند و دولت رقمی معادل ۱۱.۴ میلیارد تومان برای بیمه آنها در نظر گرفته است.
 
به جز بیمه‌ها، طلابی هم که در حال درس خواندن هستند، از کمک هزینه معیشتی ۴۴۹ میلیارد تومان دولت استفاده می‌کنند. دانشجویان البته از چنین مزایایی بی‌بهره هستند و چیزی به عنوان کمک هزینه معیشتی دانشجویان در لایحه بودجه وجود ندارد.
 
البته طلاب به جز بیمه و کمک هزینه معیشتی، بودجه‌ای با عنوان تامین مسکن نیز دریافت می‌کنند. این رقم در بودجه سال آینده ۲۴.۷ میلیارد تومان است.
 
البته روحانیونی که با عنوان مبلغ به کشورهای خارجی فرستاده می‌شوند، می‌توانند از بودجه ۳۹ میلیارد تومانی دولت استفاده کنند.
 
وقتی خاتمی و احمدی نژاد هم بودجه دارند!
 
یکی از ردیف‌های بودجه‌ای در بخش سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ردیف بودجه‌ای با نام «یادمان روسای جمهور سابق» است. همین موضوع رقمی معادل ۲۷۳۰۰ میلیون ریال را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که از میان روسای جمهور، محمود احمدی نژاد و سید محمد خاتمی مغضوب نهادهای حاکمیتی هستند. بودجه بیت رهبری و زیر مجموعه آن نیز جداست. از سوی دیگر بعید است کسی برای ابوالحسن بنی صدر یادمان بگیرد بنابراین باید گفت این بودجه تماما برای یادمان شهید رجایی مصرف می‌شود که کمی دور انتظار است.
 
بودجه میلیاردی شورای نگهبان در سال بدون انتخابات!
 
در سال ۱۳۹۹ هیچ انتخاباتی در ایران برگزار نمی‌شود. انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه برگزار می‌شود و انتخابات بعدی در سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، با این حال بودجه شورای نگهبان در سال بدون انتخابات، ۱۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
 
نکته عجیب‌تر اینکه بودجه شورای نگهبان در سال ۱۳۹۸ (سال جاری که دو انتخابات هم برگزار می‌شود) ۹۶ میلیون ریال بوده است.
 
عمده وظایف در سال‌هایی که انتخابات برگزار نمی‌شود شورای نگهبان بررسی قوانین مجلس برای مطابقت با شرع و قانون اساسی است. از این جهت نحوه بودجه‌بندی دولت برای این نهادها کمی سوال‌برانگیز است.
 
 
جزییات جالب بودجه‌ای
 
جالب است بدانید که در سال آینده مبلغی معادل ۳,۸۳۸,۰۰۰ میلیون ریال هزینه محافظت از شخصیت‌های نظام مصرف می‌شود. این در حالی است که دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته اصلا به این کار نیازی نیست.
 
در لایحه بودجه سال آینده برای بخش درآمدهای حاصل از جرائم رانندگی، دولت ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است. این رقم از بودجه سالانه چندت استان بیشتر است! بنابراین دولت از تخلفات راهنمایی رانندگی توسط مردم در سال آینده بسیار رضایتمند خواهد شد!
 
طلاق هم از جمله مواردی است که دولت برای آن برنامه‌ریزی کرده و اگر طلاق در لایحه بودجه به سقف مورد نظر برسد، چیزی حدود ۷ میلیارد تومان برای دولت درآمد دارد.
 
همچنین واردات میوه و گوشت قرمز هم چندان برای دولت بد نخواهد شد، چه آنکه بر اساس لایحه بودجه سال آینده، درآمد دولت از عوارض واردات گوشت قرمز و میوه و سبزیجات،۱۵۰میلیارد تومان عایدی دارد.
 
در لایحه بودجه، نام‌هایی به چشم می‌خورد که عمدتا ناشناخته هستند اما سهمی از ثروت ملی دارند. ردیف بودجه‌ای به نام «راهبری و مديريت خلع سلاح» وجود دارد که کارویژه آن نامشخص است. جستجو در اینترنت هم به نتیجه‌ای نرسید.
 
وام ازدواج در سال گذشته ۳۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود. افزایش قیمت بنزین هم بر این رقم تاثیر نگذاشت تا سال آینده نیز همان رقم ۳۰ میلیون تومانی برای وام ازدواج تکرار شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لایحه بودجه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
3
2
بودجه کاهنان معبد آمون
امیر حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
3
1
سراسر کذب و دروغ برای دریافت بودجه توسط دکتر احمدی نژاد که هر بیشرفی که میرسد یک تهمت دروغ به مردی میبندد که خودروی خود را به بهزیستی داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
1
1
به جای گرون کردن بنزین که بر اقشار فرودست جامعه بیشترین فشار را میاره بودجه این مفت خورا را حذف میکردید. لعنت بر دولت تزویر و دروغ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
1
3
ایرانیان بجز پرداخت از جیب خود هیچ سهمی نه از بودجه که از ثروتهای خدادادی این کشور نداشته وندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
1
1
همه اش ردیف بودجه های‌مندراوردی که ازبیت المال فهرست میشه العلم کجاهاوبرای چه هزینه میشه اصلا نظارت وجواب پس دادنی هم درکارنیست!؟ادم‌وقتی‌فهرست‌بلندبالا‌ ردیف بودجه‌ها ‌باان مبالغ کلان و انگفت‌ شان رامشاهده می کنه ازحیرت وتعجب شاخ درمیاره!؟تدارک انواع ردیف‌‌ بودجه های گونان معیشت‌»مسکن»غیره،،،؟مخصوص روحانیون وطلاب درنظرمی گیرند!؟ولی فکرمعیشت زندگی سایرخانواده های قشر ضعیف ملت نیستند!؟ضمنا اگرمسولان ومقامات امرکشورواقعابین ملتتبعیض»دوگانگی خودی غیرخودی قایل نیستندپس چراردیف بودجه های انچنانی نه فقط ردیف عادی معمولی بودجه سالانه ای رابرای روحانیون اهلسنت،اساتید ‌و طلاب حوزهای علمیه اهلسنت جامع کشور‌که اتفاقادرمناطق محروم مرزی کشورزندگی‌می‌کنند اختصاص نمی دهند!!
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
3
2
چه قدر بدبختیم ما ، معلومه وقتی بودجه مملکت در اختیار حوزه است بقیه مردم باید تو سطل آشغال دنبال روزی‌شون بگردند و البته اَنگ اغتشاش‌گر و آشوب‌گر بهشون بزذنن. مرگ بر این بی عدالتی .
الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
2
2
روحانیون بیکارنگران نباشند!؟وقتی مسولان‌ومقامات‌کشور‌ تبیض ودوگانگی‌خودی غیرخودی بین ملت کشور قایل می شوند!؟برای روحانیون‌ وطلاب حوزهای علمیه واساتید روحانیت‌حتی روحانیون بیکار وحق مسکن ومعیشت زندگی شان ردیف بودجه سالانه جداگانه‌ اختصاص میدهند!؟پس چرامسولان کشوراینکار برای روحانیون،طلاب حوزهای علمیه واساتید حوزهای علمیه اهلسنت کشور که اتفاقاازقشرضعیف وساکن مناطق مرزی ومحروم کشورهستند نمی کنند؟وردیف بودجه سالانه اختصاص نمیدهند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
والا اگه این آمار درست باشه همه طلبه میشدن در صورتی که همه میدونن طلبه ها بد ترین زندگی مادی رو دارن و این مطالب کاملا دروغ و کذبه فقط برای اینکه مردم رو عصبانی کنند این اراجیف رو پخش می کنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
1
4
واقعاً برای خودمون متاسفم که تو چه کشوری به دنیا اومدیم وبزرگ شدیم. بیچاره بچه های ما. خدایا خودت کاری کن ما خسته شدیم از این وضعیت ازاین همه تبعیض. آخه با این وضعیت چطوری میشه به پیشرفت کشور امیدواربود.
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
2
1
اینا رو ننویسید چرا با روح وروان جوانها بازی میکنید اخه حوزه علمیه چه کاری میکنه که جوان بیکار ما نمیکنه دست بپردازید امام راحل کجاییییییییي
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
1
1
سلام،لطفاً به بودجه های دولت نا کار آمد تدبیر و امیدتون بیشتر زون کنید،و اینک زیر مجموعه این دولت پیر و بیکار که بعد از ۶سال کشور رو به لبه پرتگاه رسانده،به ارقام ریز بودجه که به طلاب و شورای نگهبان و....که جزء کوچک و اندکی از بودجه کشور است اشاره نکنید برای انحراف اذهان عمومی ۷۵ درصد بودجه به این دولت و مجموعه های مدیریتی بی کفایتش تخصیص داده شده،پیگیر اون باشید نه ۲۵ درصد که به بقیه ارکان نظام مرتبطه،البته به این هم اشاره نکردید که دولت ذلیل و غربگدا باز هم بودجه نظامی کشور رو کمتر از پارسال بسته،در صورتیکه در سیل و زلزله اگر نیروهای نظامی نبودند مردم با بیکفایتی دولت و وزرایش هنوز زیر آورا و در گل ولای بودند،براستی دولت با۷۵ درصد از بودجه چه کار مثبتی انجام میدهد جز خالی کردن جیب اقشار کم درآمد،دولت ناکارآمد!!!
یه ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
1
1
بقیه ادمای بیکار نباید بیمه ومعیشت داشته باشن چقدر تبعیض واقعا
پوریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
1
1
این چه دروغ هاییه که نوشتید..حوزه حتی یک قرون از دولت دریافت نمیکنه،مگه میشه حوزه ای که طلبه هاش ماهانه صدهزارتومن شهریه اونم از راه مستقیم مردم دریافت میکنن انقدرمورد تهمت واقع نشند..بلکه میشند،خدا لعنتتون کنه با این اخبار کذبتون ...تقاصش رو روزی در مقابل خداوند متعال خواهید داد
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
0
2
متاسفانه در ایران هر مدیر و رئیس نهاد و ارگان و... که از سمتش برکنار میشه یا دورانش تموم میشه برای راضی نگهداشتنش یه نهاد با اسم جدید ابداع و اون میشه رئیسش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
1
1
چرا تهمت میزنید . اون دنیا هم هست . روحانیون بیکار یعنی چی؟
فاضل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
1
1
والله این تهمتهایی که به روحانیون میزنند دروغی بیش نیست!
من خودم طلبه ام باور کنید اصلا این خبرها نیست....
پاسخ ها
بابا فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
چون به شما نرسیده از بیت المال دلیل بر دروغ بودن و تهمت نیست
خیلی ها دارند الان بصورت میلیاردی و بالاتر از بیت المال برای خودشان اب باریکه ای (رودخانه) درست کردند
بابا فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
چون به شما نرسیده از بیت المال دلیل بر دروغ بودن و تهمت نیست
خیلی ها از هم لباسان شما دارند الان بصورت میلیاردی و بالاتر از بیت المال برای خودشان اب باریکه ای (رودخانه) درست کردند
حسین
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
0
1
سلام
بسیاری از این ها دروغه. هرگز بودجه حوزه علمیه اینقدر نیست.
حتی خیلی از روحانیون در نقاط دورافتاده ی کشور با کمترین امکانات دارند تبلیغ دین میکنند.
البته تعدادی از آنها هم فقط به فکر منفعت و جیب خودشون هستند.
خدا عاقبت همه رو ختم به خیر کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
0
0
منم بودجه میخوام
نظرات شما
پیشخوان