تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸

راه‌اندازی موفقیت‌آمیز واگن برگردان شماره یک فولاد مبارکه

پروژۀ تعمیرات و راه‌اندازی موفقیت‌آمیز واگن برگردان شمارۀ یک فولاد مبارکه طی ۷ روز با همت و تلاش کارکنان واحد انباشت و برداشت، کارکنان دفتر فنی ناحیۀ آهن‌سازی، واحد‌های تعمیرات و تعمیرگاه مـــرکزی، حمـل‌ونقـل، بازرسی فنی، حفاظت فیزیکی و ایمنی و آتش‌نشانی فولاد مبارکه با موفقیت و در فضایی کاملا ایمن انجام شد.

رویداد۲۴ حمیدرضا بذار رئیس تعمیرات مرکز مکانیک تعمیرات مرکزی در گفتگو با خبرنگار فولاد چگونگی انجام این کار بزرگ و اقدامات انجام‌شده در این فرایند را تشریح کرده است که در پی می‌خوانید.

نقش و اهمیت واگن برگردان‌ها در فولاد‌مبارکه چیست؟

بخش عمده‌ای از پودر سنگ‌آهن مصرفی فولاد مبارکه با واگن از معادن داخلی گل‌گهر، چادرملو و بافق حمل می‌شود. واگن‌های ورودی توسط باسکول ریلی توزین شده و در ادامه به محوطۀ واگن‌برگردان برای تخلیه هدایت می‌شوند.

حرکت دادن واگن‌ها به‌طرف واگن‌برگردان و یا لوکوموتیو (CAR INDEXER) و تنظیم موقعیت آن‌ها در داخل واگن‌برگردان می‌تواند به‌وسیلۀ دستگاه واگن‌گیر انجام شود. واگن‌ها یک‌به‌یک توسط دستگاه واگن‌برگردان تخلیه‌شده و از طریق تغذیه‌کننده‌های لرزشی و نوار نقاله به محوطۀ انباشت (پارک‌ها) انتقال می‌یابند. این در حالی است که وزن واگن خالی ۳۰ تن و مقدار بار داخل واگن‌های فعلی ۹۰ تن است.

اجرای این پروژه از چه نظر اهمیت داشت؟

در اثر کارکرد زیاد و به‌مرور زمان تجهیزات کاردامپر در بسیاری از بخش‌ها دچار ساییدگی، لهیدگی و تیز شدن گام‌های چرخ‌دنده‌ها شده بود که می‌توانست منجر به آسیب استراکچر، پینیون و حتی سقوط تجهیز شود. همچنین ساییدگی و لهیدگی ریل‌ها منجر به حرکت نامتوازن و لرزشی تجهیز و دیوارۀ بتونی نیز دچار خراشیدگی و آسیب شده بود. خرابی چرخ‌های جلو و عقب، خرابی گیربکس و پینیون موتور‌ها نیز از دیگر مشکلات به‌وجود‌آمده بود. ضمن این‌که اگر این پروژه بیشتر از زمان تعیین‌شده به طول می‌انجامید، حجم عظیمی واگن در خط راه‌آهن شرکت جمع می‌شد و مشکلاتی به بار می‌آورد، اما با تلاش همه‌جانبۀ همکاران در قسمت‌های مختلف شرکت، این پروژۀ تعمیراتی زودتر از موعد مقرر انجام شد.

در این برنامۀ تعمیراتی چه کار‌های مهم و حساسی انجام شده است؟

این پروژه از ساعت ۸ صبح روز پنج‌شنبه دوم آبان ماه آغاز شد. در هر شیفت ۲۰ نفر نیروی اجرایی به همراه فورمن، کارشناس فنی و تکنسین ایمنی حضور داشتند. با توجه به ضرورت و اهمیت خط کاردامپر فعالیت به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شد. فعالیت‌های تنظیمات مانند الایمنت و بکلش‌گیری از فعالیت‌های مهمی بود که به‌صورت دقیق و منظم اجرا گردید. در فاز آماده‌سازی، جلسات مدیریتی جهت هماهنگی واحد‌های مختلف سازمان برگزار شد.

پیش از این هم‌چنین پروژه‌ای در فولاد مبارکه اجرا شده بود؟

بله. در سال ۱۳۹۱ و در بازۀ زمانی ۸ روز.

این پروژۀ مهم و کارآمد چه زمانی به پایان رسید؟

این تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده روز چهارشنبه ششم آبان ماه با حضور ۴ هزار نفر ساعت کار تعمیراتی و با در مدار قرار گرفتن کاردامپر با موفقیت انجام شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان