تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۸

بی نیازی کشور از واردات ورق‌های خاص با تکمیل طرح شهید خرازی

مهندس حمید رضا عظیمیان مدیر عامل گروه فولاد مبارکه روز سه شنبه پنجم آذر ماه سال جاری میهمان برنامه پایش شبکۀ یک سیما جمهوری اسلامی ایران بود و به تشریح مزایای اقتصادی و دستاورد‌های تکنولوژیکی و اشتغال‌زایی تکمیل طرح شهید خرازی فولاد مبارکه (خط نورد گرم شماره ۲) پرداخت.

رویداد۲۴ مدیرعامل فولاد مبارکه از این شرکت به عنوان مولود انقلاب اسلامی نام برد و گفت: فولاد مبارکه هم‌زمان با جنگ تحمیلی در زمینی به وسعت ۳۵ کیلومترمربع ساخته شد و افتخار دارد که هم‌اکنون با تولید ۲/۱۰ میلیون تن در سال، حدود ۵۰ درصد تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است.

مهندس عظیمیان با اشاره به فرایند تولید در فولاد مبارکه و بیان این که محصولات نیمه نهایی فولاد مبارکه در کارخانجات کشور به بیش از ۳۰۰۰ نوع محصول تبدیل می‌شوند، گفت: ورق گرم و سرد تولید شده در فولاد مبارکه به انواع و اقسام محصولات مورد نیاز صنایع خودروسازی، تولید لوازم خانگی و انواع قوطی‌های کنسرو و صنایع غذایی، لوله و پروفیل و صنایع نفت و گاز تبدیل می‌شوند و برای کشور ارزش افزوده اقتصادی به ارمغان می‌آورد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر علیرغم تحریم‌ها محصولات فولاد مبارکه اصفهان با بالاترین استاندارد‌های جهانی قابلیت صادرات به ۴۰ کشور جهان را دارد. این در حالی است که در طول بیش از ربع قرن از عمر پرخیر و برکت این شرکت ۸ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

مهندس عظیمیان از ساخت فولاد مبارکه در دوران جنگ تحمیلی به عنوان دستاوردی بزرگ یاد کرد و گفت: در سال ۵۷ رتبه فولاد کشور با تولید حدود ۵۰۰ هزار تن در جهان ۳۵ بود این در حالی است که با سهم ۵۰ درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور این رتبه در حال حاضر به جایگاه دهم ارتقا یافته است.

مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: امروز ظرفیت فولاد کشور نزدیک به ۳۵ میلیون تن و تولید آن ۲۵ میلیون تن است و با تحقق ۷۵ درصد ظرفیت ایجاد شده ۸ میلیون تن فولاد تولیدشده صادر می‌شود.

وی با اشاره به این که در حال حاضر بخشی از فولاد‌های خاص ازجمله ورق رویه خودرو‌ها که بایستی از سبکی و استحکام بالایی برخوردار باشند و همچنین برخی محصولات مورد نیاز در صنایع لوازم خانگی از خارج از کشور وارد‌ می‌شود، تصریح کرد: با احداث خط نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه کشور از واردات این نوع ورق‌ها بی نیاز خواهد شد.

مهندس عظیمیان خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه بسیاری از گرید‌های مورد نیاز صنایع نفت و گاز که بسیار خاص هستند را تأمین می‌کند، این نوع ورق‌ها تست‌ها و آزمایش‌های شرکت نفت را با موفقیت پشت سر گذاشته اند. تا جائیکه در حال حاضر ۸۰ هزار تن از این نوع محصول تولید و در فولاد اکسین اهواز نورد شده اند و پس از این که به لوله تبدیل شده اند، در پروژه‌های وزارت نفت مورداستفاده قرار گرفته اند.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی تکمیل طرح شهید خرازی (خط نورد گرم ۲) شرکت فولاد مبارکه در این شرکت توانمندی تولید ورق‌های مورد نیاز تولید ورق رویۀ خودرو امکان پذیر و سالانه از خروج مبلغ قابل‌توجهی ارز از کشور جلوگیری خواهد شد. تولید خودرو با این نوع ورق‌ها ضمن این‌که استحکام و سبکی را به همراه خواهد داشت در کاهش مصرف سوخت و حفظ محیط‌زیست نیز مؤثر خواهد بود.

او در خصوص راه‌اندازی واحد نورد گرم ۲ شرکت فولاد مبارکه یادآور شد: در ۱۲ سال گذشته ۲ بار مناقصه این پروژه انجام‌شده و دو شرکت اروپایی برنده این مناقصه شدند، ولی هر دو بار با تحریم‌های ظالمانه آمریکا هر دو شرکت از انجام این کار سرباز زدند.

وی ادامه داد: در ۹ ماه گذشته با اکثر کشور‌های سازنده این فناوری مذاکره و مکاتبه شده است و نهایتا در این میان با کشور چین در حال مذاکره و انجام تشریفات قانونی هستیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر تولید و رونق اقتصادی تاکید کرده اند و از صنعتگران به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی یاد کرده اند. از این رو کارکنان فولاد مبارکه به پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال رونق تولید، وظیفه خود می‌دانند با کار و تلاش بیشتر و با شعار ما می‌توانیم برای کشور و مردم اشتغال، نشاط و ارزش افزوده بیشتر به ارمغان آورند.

وی در تشریح هزینه‌های اجرای این طرح تصریح کرد: این پروژه با هزینه ۸ هزار میلیارد تومان ظرف مدت ۳ سال و با اتکا به توان داخلی و ایجاد صد‌ها کارگاه در کشور وارد فاز عملیات اجرایی و پس از آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: بنابر توافقات اولیه با شرکت طرف قرار داد خارجی مقرر شده است که در جریان ساخت پروژه، انتقال دانش فنی نیز صورت گیرد. این درحالی است که ۵۴ درصد فعالیت‌ها که در زمینی به وسعت ۱ کیلومتر و در چندطبقه انجام می‌شود به دست توانمند کارشناسان و متخصصین داخلی کشور انجام می‌پذیرد، ولی تمام مسئولیت طراحی و اجرا به عهده طرف خارجی خواهد بود.

مهندس عظیمیان گفت: برای اجرای این طرح ملی فولاد مبارکه از تمام ظرفیت‌های کشور و همراهی وزارت صمت و نمایندگان مجلس بهره خواهد برد و انتظار می‌رود ما را در اجرای این پروژه کمک نمایند. این درحالی است که خوشبختانه تاکنون تمام مسئولین کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری لازم را داشته‌اند.

وی با تاکید بر این که اجرای این پروژه بخش قابل توجهی از نیاز کشور به ورق‌های فولادی خاص را تامین خواهد کرد، یادآور شد: تمام هزینه‌های اجرای این پروژه را فولاد مبارکه تقبل نموده است و با طرف خارجی توافق نموده‌ایم که بخشی از هزینه‌های اجرا از محل تحویل محصول تولیدی فولاد مبارکه در نظر گرفته شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش دیگری از سخنان خود در این برنامه در خصوص اقدامات فولاد مبارکه در راستای مصرف بهینه آب افزود: در فولاد مبارکه وقتی ۳ میلیون تن فولاد تولید می‌شد نزدیک به ۲۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شد. این در حالی است که در حال حاضر با تولید ۲/۷ میلیون تن تولید، با سرمایه گذاری‌های قابل توجه و اجرای پروژه‌های متعدد در مصرف بهینه آب و همچنین با بازچرخانی آب در سیکل تولید، مصرف آب را ثابت نگه داشته ایم.

او با تاکید بر این که شرکت فولاد مبارکه رعایت استاندارد‌های زیست محیطی را همواره به عنوان یکی از اصول شرکت رعایت کرده است، گفت: در فولاد مبارکه با نصب تجهیزات مورد نظر شرایطی فراهم شده است که به‌صورت online کارشناسان اداره محیط‌زیست اصفهان و تهران می‌توانند خطوط تولید این شرکت را رصد نمایند و خوشبختانه از این بابت مشکل خاصی در فولاد مبارکه وجود ندارد.

وی در ادامه از فولاد مبارکه به عنوان تنها شرکت فولاد ساز دنیا که ۸ کوره قوس الکتریکی زیر یک سقف دارد و بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی جهان نام برد و ادامه داد: در مجموعه فولاد مبارکه ۲۵ هزار نفر به طور مستقیم و ۳۵۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کارند.

مدیر عامل گروه فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: امروز گروه فولاد مبارکه به عنوان یک سرمایه ملی در همه بخش‌های کشور، در استان خراسان شمالی با کارخانه سنگان، در جنوب با فولاد هرمزگان در استان چهارمحال و بختیاری با فولاد سفید دشت و شرکت ورق خودرو، و در استان اصفهان نیز با شرکت فولاد مبارکه، فولاد سبا، فولاد امیر کبیر کاشان و بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه خود در اشتغال زایی، تامین نیاز کشور به انواع محصولات فولادی تخت و ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده بیشتر نقش آفرینی می‌نماید؛ و افتخار دارد که به عنوان تنها شرکت ایرانی به دریافت تندیس زرین تعالی سازمانی و تندیس سیمین جایزه ملی کیفیت ایران نایل آمده است و تندیس‌های مشتری مداری و رعایت حقوق مصرف کنندگان و همچنین بالاترین استاندارد‌های زیست محیطی را نیز کسب نموده است.

ارادۀ ما در این پروژه اجرایی شدن آن است

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت و گوی تلفنی در خصوص این پروژه به برنامه پایش گفت: ایجاد چنین صنایعی ملاحظات اجتماعی خاص خود را دارد که باید به آن توجه شود با این وجود این پروژه ۹۰۰ روز کاری را به همراه خواهد داشت، ضمن این می‌تواند تأمین‌کننده ورق موردنیاز خودروسازان کشور باشد.

زهرا سعیدی افزود: طبق متن قانون حداکثر توان تولید می‌بایستی تا ۵۱ درصد از توان داخلی کشور استفاده شود و اراده‌ی ما در این پروژه اجرایی شدن آن است بنابر این طبق این قانون از تمام توان شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان استفاده خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان