تاریخ انتشار: ۲۰:۳۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸

کشف کیک‌های آلوده در یکی از کشور‌های همسایه

کیک‌های آلوده در زنجیره رسمی هیچ کارخانه‌ای مشاهده نشده و ردپای آن‌ها در یکی از کشور‌های همسایه دیده شده است.

کشف کیک‌های آلوده در یکی از کشور‌های همسایهرویداد۲۴  ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صبح امروز در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش که در سازمان بیمه سلامت برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: کیک‌هایی در برخی استان‌ها دیده شده که مربوط به کارخانه یا پخش کننده آن نبوده است، زیرا امکان ندارد قرص و کپسول در حرارت بالا یا فرآیند پخت کیک سالم باقی بماند.

او ادامه داد: موضوع کیک‌ها در حال بررسی است و فعلا هیچ اثری از قرص‌های خاص مانند قرص برنج در درون این کیک‌ها مشاهده نشده است؛ امروز در رأس ساعت ۱۴ قرار است جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط برای بررسی این موضوع تشکیل شود.

معاون کل وزارت بهداشت تأکید کرد: در آینده‌ای نزدیک منشأ این نوع کیک‌های مشکوک شناسایی و اطلاعات کامل در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

حریرچی بیان کرد: این نوع کیک‌های مشکوک از زنجیره‌های رسمی و هیچ کارخانه‌ای مشاهده نشده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کیک‌ها در یکی از کشور‌های همسایه دیده شده است.

افزایش مالیات در خرده‌فروشی یکی از راه‌های مقابله با مصرف دخانیات است

معاون کل وزارت بهداشت اضافه کرد: هزینه‌های ناشی از استعمال دخانیات به طور مستقیم ۳۰ هزار میلیارد تومان و به طور غیرمستقیم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و افزایش مالیات در خرده‌فروشی یکی از راه‌های مقابله با مصرف دخانیات است و ما باید میزان دسترسی نوجوانان و جوانان را به انواع محصولات دخانی کم کنیم.

در اختیار نداشتن اطلاعات کامل از دهک‌های بیمه شده

در ادامه طاهر موهبتی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت گفت: پوشش اجباری بیمه از نیمه آبان ماه آغاز شده است که در این میان خوشبختانه برخی از افراد به صورت خود اظهاری تمکن مناسب مالی خود را اعلام کردند. این افراد سالیانه با پرداخت ۵۸۰ هزار تومان خود را بیمه کرده و دفترچه‌های بیمه سلامت دریافت می‌کنند.

او ادامه داد: دفترچه‌های بیمه برای افراد سرپرست صادر می‌شود و اگر این افراد از تمکن مالی خوبی برخوردار نباشند حق بیمه آن‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود.

موهبتی گفت: بر اساس آیین نامه تصویب شده در برنامه ششم استعلام‌ها از سوی بیمه سلامت و هر دو روز یک بار باید اعلام می‌شود. به طور کلی باید بگویم که اطلاعات کافی از دهک‌ها در اختیار نداریم و باید دقت بیشتری در این زمینه انجام شود؛ البته مسئولین ذی‌ربط در حال تلاش هستند که اطلاعات را به صورت جامع در اختیار ما قرار دهند.

او یادآوری کرد: در حال حاضر بیمارستان‌ها از شرایط خوبی برخوردار نیستند و ما باید جلوی تقاضا‌های القایی را بگیریم. من معتقدم به زودی راه حل خوبی برای ارزیابی رشد و دیگر نتایج طرح پوشش بیمه اجباری همگانی پیدا می‌شود و هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: بیمه اجباری ۹ میلیون ایرانی روی کاغذ ماند/ چرا وزارت رفاه آزمون وسع را انجام نمی‌دهد؟

۳۰ درصد از مردم استان تهران فاقد بیمه هستند

حریرچی تصریح کرد: یکی از اهداف نظام سلامت که از طرف سازمان بهداشت جهانی و ملل مشخص و ابلاغ شده است موضوع پوشش همگانی خدمات درمانی است که تمامی این موارد در زمینه بیمه انجام پذیر است.

او ادامه داد: کشور‌ها بدون در نظر گرفتن هرگونه تبعیضی باید نسبت به ارائه خدمات بهداشتی، درمانی اقدامات مؤثری را انجام دهند همچنین باید در حوزه‌های ارتقای سلامت، پیشگیری، درمان، توانبخشی و زندگی قبل از مرگ خدمات قابل قبولی به مردم کشورشان ارائه دهند و تا حد امکان باتوجه به شرایطشان از بروز سختی و تنگناهای مالی به مردم جلوگیری کنند.

معاون کل وزارت بهداشت تأکید کرد: کاهش هزینه‌های کمرشکن به عنوان یک شاخص مهمی در توسعه کشور‌ها در حوزه سلامت محسوب می‌شود و افزایش پوشش خدمات منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود.

حریرچی اضافه کرد: بر اساس مطالعات انجام شده ارائه خدمات بهداشتی درمانی در ایران بالاتر از متوسط دنیا است و سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده تا سال ۲۰۲۳ این روند ادامه پیدا می‌کند، اما از نظر میزان کاتاستروف ایران جزو یکی از کشور‌های بد در دنیا محسوب می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌ها این روند ادامه پیدا می‌کند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: بر خلاف تصور که گمان می‌کنند بیمه سلامت بیشتر مربوط به بیمه کارکنان دولت است، باید بگویم که این صندوق بیمه‌ای بیشتر فقرا را پوشش داده است.

حریرچی اضافه کرد: طبق آمار حدود ۹۱ درصد مردم در سال ۹۵ بیمه شده‌اند که ۹۴ درصد را فقرا و ۹۹ و نیم درصد را ثروتمندان تشکیل داده اند. بر اساس آخرین بررسی‌های ۸۸.۱ درصد از افراد قشر متوسط کشور بیمه شده و این مسئله نشان می‌دهد که ما نتوانسته‌ایم قشر متوسط را به درستی آگاه کنیم.

او ادامه داد: حدود ۳۰ درصد از مردم استان تهران فاقد بیمه هستند که خراسان شمالی، اصفهان به ترتیب رتبه دوم، سوم را دارند و از نظر میزان افراد بیمه نشده استان خوزستان در رتبه چهارم قرار دارد.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر ۵۴ درصد از افراد فاقد بیمه در استان تهران بین ۲۰ تا ۴۰ سال هستند. این افراد فکر می‌کنند که همیشه سالم بوده در حالی که بروز برخی از بیماری‌ها مانند سکته‌های مغزی و قلبی در این گروه سنی رخ می‌دهد.

او در پایان تاکید کرد: یکی از اولویت‌ها ما حفاظت مالی از مردم است بنابراین باید پوشش خدمات بیمه افزایش پیدا کند.

منبع: رکنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان