تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۸
سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور؛

مرگ سالانه ۳۵ هزار نفر ابتلا به سرطان

دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران گفت: سرطان دومین علت مرگ و میر پس از بیماری‌ های قلبی و عروقی در کشور است و حدود ۳۵ هزار نفر در سال بر اثر این بیماری می‌میرند و سالانه ۱۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان به شمار بیماران اضافه می‌شود.

سرطان

رویداد۲۴ حسین فودازی روز دوشنبه در نشست خبری چهارمین کنگره بین المللی و چهاردهمین  کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی که در محل انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران برگزار شد، افزود: دو سوم بیماران مبتلا به سرطان در کشور درمان قطعی می شوند و یک سوم از بیماران جان خود را از دست می دهند.

وی نجات بیماران مبتلا به سرطان و برگرداندن آنها به چرخه زندگی و جامعه را اقدامی بسیار مهم دانست، اظهار داشت: درمان این بیماری باید بصورت تیم پزشکی انجام شود، سرطان فقط شیمی درمانی نیست، بلکه جراحی، پرتو درمانی مهم تر از شیمی درمانی است، در واقع ۴۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری با جراحی بهبود کامل می یابند، حدود ۳۵ درصد با پرتو درمانی درمان قطعی می شوند و نقش شیمی درمانی حدود ۲۰ درصد است.

با وجود تحریم ها، در درمان سرطان شرایط خوبی داریم  

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: باید با انجام اقدامات درمانی تیمی و تسکینی کیفیت زندگی بیمار مبتلا به سرطان را حفظ کرد. اکنون با توجه به تحریم های ظالمانه، درمان این بیماری در کشور شرایط خوبی دارد ولی  از لحاظ تکنولوژیها تحت الشعاع قرار گرفته است و نیاز به سرمایه گذاری های کلان داریم.

فودازی تصریح کرد:  اکنون دستگاه های پیشرفته رادیوتراپی خریداری شده تا بزودی با قرار گرفتن در مراکز درمانی، صف انتظار بیماران مبتلا به سرطان برای درمان کمتر شود و لازم است در کنار گسترش اقدامات درمانی، میزان تربیت نیروی متخصص در مراکز دانشگاهی افزایش یافته و آموزش های اساسی را ببینند.


بیشتر بخوانید: هر ۴۰ دقیقه یک زن در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌شود


تحریم ها مشکل ساز شده است 

رییس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران نیز در این نشست خبری گفت: حدود ۲۵ میلیون نفر بر اساس پیش بینی سازمان جهانی بهداشت تا در سال ۲۰۲۰ به بیماری سرطان مبتلا می شوند و پیشگیری از این بیماری امری حیاتی است.

محمدرضا قوام نصیری با بیان اینکه تشخیص سرطان قابل مقایسه با گذشته نیست، افزود: غربالگری، سوابق خانوادگی و غیره از روشهای تشخیص سرطان است که باید به موقع شناسایی شوند، تحقیقات نشان داده به عنوان مثال سرطان هایی که در نیمه راست روده بزرگ دیده می شوند از نظر ژنتیک با توده های سرطانی در نیمه چپ متفاوت هستند.

وی با بیان اینکه تحریم برای کشور مشکل آفرین شده، اظهار داشت: انجام تست های سرطان گران قیمت است و در تمام کشور قابل انجام نیست، ورود کیت ها به آزمایشگاه ها با مشکل مواجه است چون این کیت ها باید از آمریکا وارد شود که تحریم ها مانع آن شده و ما سعی می کنیم آنها را از اروپا بگیریم.

این آنکولوژیست تاکید کرد: سرطان گسترده تر شده و باید به مسایل پیشگیری و آموزش اهمیت زیادی داد، سرطان های شایع در منطقه، معده است که باید شناسایی شوند و کارهای تشخیصی و درمانی را انجام دهیم تا در اقتصاد سلامت نیز صرفه جویی شود.

غربالگری خوبی برای سرطان سینه نمی شود

دبیر چهارمین کنگره بین المللی کلینیکال آنکولوژی نیز در ادامه این نشست با اظهار تاسف از اینکه غربالگری خوبی برای سرطان سینه در کشور نمی شود، گفت: این مسئله به لحاظ فرهنگی توسط بانوان کشور نادیده گرفته می شودو سرطان سینه در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود.

منصور انصاری تاکید کرد: سن ابتلا به سرطان سینه پایین است و بیشتر در سنین فعال جامعه دیده می شود که زندگی خانوادگی و اجتماعی زنان را مختل می کند،  تشخیص زودهنگام با انجام غربالگری می تواند از وقوع مشکلات زیاد جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه مراکز جامع سرطان نیز در کشور عادلانه توزیع نشده است، افزود: بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان باید برای درمان بیماری خود از خانواده دور باشند و مشکلات از جمله تغذیه و اقامت به دلیل نداشتن مرکز جامع سرطان در استان مربوطه دارند و روند درمان را کند تر می کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سرطان پایان زندگی نیست، تصریح کرد: امروزه سرطان با روشهای نوین درمانی در کشور توسط پزشکان برجسته قابل درمان است و نباید افراد را از بیماری سرطان بترسانیم، بیماران بسیاری دارم که سالهای زیادی از جمله ۲۰ سال به این بیماری مبتلا بوده و مانند سایر افراد جامعه زندگی طبیعی دارند.

چهارمین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره سالانه کلینیکال آنکولوژی با حضور مهمانانی از کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و اسپانیا  ۲۷ تا ۲۹ آذر ماه در هتل المپیک برگزار می شود.

در این کنگره حدود ۱۵۰ مقاله بصورت پوستر و مقاله ارائه خواهد شد.

همچنین بیش از دو هزار نفر از پزشکان و متخصصان علوم پزشکی برای حضور در این کنگره ثبت نام کرده اند و ارائه روشهای نوین درمانی در بیماری سرطان از مهمترین اهداف برگزاری چهاردهمین کنگره بین المللی کلینیکال آنکولوژی است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سرطان ، درمان سرطان
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان