تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۸

اخبار سلامتی/ چه افرادی در معرض ابتلا به سرطان چشم هستند؟

امروزه سرطان چشم و تومور‌های چشمی در جهان به دلیل استفاده بیش از حد از گوشی تلفن همراه و رایانه افزایش یافته است، اما روش‌هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد.
اخبار سلامتی/ علت ابتلا به سرطان چشم چیست؟
رویداد۲۴ با پیشرفت علم و تکنولوژی شاهد مسائل جدید و پدیده‌های جدیدی هستیم که در گذشته اصلا به چشم نمی‌آمدند. یکی از این مسائل افزایش سرطان و بیماری‌های نادر در کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان است.

یکی از محل‌هایی که کمتر کسی فکر می‌کند ممکن است سرطانی شود، چشم است، اما استفاده نابجا از تکنولوژی و گوشی‌های تلفن همراه سبب ابتلای افراد به سرطان چشم شده که خطر جدی برای سلامت چشم‌ها محسوب می‌شود.

علت ابتلا به سرطان چشم

استفاده زیاد از موبایل و رایانه

در مطلب قبلی سلامت نمناک با عنوان " افرادی که بیشتر در معرض خطر سرطان چشم هستند " کارکردن با موبایل در تاریکی شب با نور زیاد می‌تواند بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد طوری که فرد نابینا شده و یک عمر دیدن لذت‌های دنیا به حسرت تبدیل شود.

نورآبی که از صفحات نمایشگر رایانه یا گوشی‌های تلفن همراه بازتاب می‌شود نیز بر روی سلامت چشم اثر می‌گذارد.

سندرم دید رایانه مشکلی است که هنگام نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه یا گوشی‌های هوشمند به وجود می‌آید وعوارضی مانند خشکی چشم، سردرد، تاربینی و نزدیک بینی به همراه دارد و احتمال ابتلا به سرطان چشم را افزایش می‌دهد. به طورعادی ۱۶ تا ۲۰ بار در دقیقه پلک می‌زنیم، اما هنگام نگاه کردن به صفحه موبایل فقط ۶ تا ۸ بار پلک می‌زنیم که این امر ممکن است عوارضی مانند خشکی چشم می‌شود.

موقعیت قرارگیری نامناسب گردن و دید ثابت در استفاده طولانی مدت از موبایل سبب بروز سردرد می‌شود، زیرا حین استفاده از موبایل، ماهیچه‌های چشمی ثابت نمی‌توانند در فواصل مختلف متمرکز شوند و این مشکل به مرور به صورت یک مشکل دائمی مانند تاربینی بروز پیدا می‌کند.

تمرکز روی صفحه نمایش از فاصله نزدیک برای مدت طولانی باعث خشک شدن ماهیچه‌های چشمی و بروز عارضه‌ای به نام نزدیک بینی می‌شود که در حالت عادی این ماهیچه‌ها در فاصله ۲۰ پایی متمرکز می‌شوند.

نتایج یک تحقیق درباره ارتباط گوشی‌های موبایل و سرطان چشم

تلفن‌های همراه با یک نوع نادر از سرطان چشم ارتباط دارند. یک مطالعه آلمانی نشان می‌دهد که استفاده منظم از تلفن همراه می‌تواند منجر به افزایش ریسک ابتلا به ملانوما گردد که در آن تومور‌ها در لایه تشکیل دهنده عنبیه و پایه شبکیه هستند. این سرطان از هر ۱۰۰.۰۰۰ نفر، فقط بر چند نفر تاثیر می‌گذارد,، اما این مطالعه حاوی بسیاری از ادعا‌های متناقض دیگر درباره خطرات تلفن همراه است.

گزارش سال گذشته توسط دولت بریتانیا اعلام شد که با وجود ترس‌های گسترده، هیچ ارتباط قطعی با سرطان اثبات نشده است. اما تحقیق جدیدی در آلمان انجام شد. محققان نتوانستند میزان تشعشعات را اندازه گیری کنند. منتقدان ادعا کردند و به این معنی است که این داده‌ها اساساً معیوب هستند و مشکل دارند.

با این حال، این مساله همچنان باعث نگرانی در صنعت تلفن همراه خواهد شد که در حال حاضر با دادخواهی چند میلیارد دلاری از سوی مشتریان بانک جهانی مواجه است. با این حال، یک مطالعه جدید آمریکایی هیچ مدرکی دال بر این که تلفن‌ها می‌توانند این تومور‌ها را تحریک کنند، پیدا نکرد.

کارشناسانی که تقریباً همه افراد مبتلا به سرطان‌های مغزی را زیر سوال بردند، بیش از تعداد مشابهی که سالم مانده بودند تلفن همراه نداشتند.

راهکاری برای جلوگیری از ایجاد سرطان چشم

در سطح عدسی‌های عینک‌های ویژه کار با کامپیوتر فیلتر‌های مخصوص و پوشش‌های ویژه لحاظ می‌شود که نقش بازدارنده موثری را در پیشگیری از بیماری‌های چشمی و کاهش عوارض شایعی مانند خستگی یا خشکی چشم ایفا می‌کند.

افراد با دید ضعیف یا کسانی که تحت عمل جراحی لیزیک یا لازک برای رفع عیوب انکساری خود قرار گرفتند باید درصورت استفاده طولانی مدت از رایانه از عینک‌های ویژه کار با رایانه که دارای پوشش ویژه ضد تابش‌های مضر هستند، استفاده نمایند.

استقرار مستمر در برابر نور خورشید و سرطان چشم

استقرار مستمر دربرابر نور خورشید و اشعه مضر فرابنفش سبب ابتلا به ناهنجاری‌های چشمی مثل آب مروارید می‌شود. تابش‌های مستمر نور خورشید مخرب‌ترین تاثیر را در بینایی و افزایش خطر ابتلا به تومور‌های چشمی برجا می‌گذارند.

روشی برای جلوگیری از ایجاد سرطان چشم

افرادی که بیش از حد در برابر نورخورشید قرار می‌گیرند باید از عینک‌های آفتابی استاندارد (UV۴۰۰) مورد تایید متخصصان اپتومتری استفاده نمایند. عینک‌های آفتابی استاندارد برمبنای مقتضیات بینایی و شغلی هر فرد به طور اختصاصی تجویز و برمبنای موازین اصولی ساخته می‌شوند و فرد را از مهلک‌ترین بیماری‌های چشمی مانند سرطان‌ها تا حد زیادی حفظ می‌کنند. استفاده از عینک‌های آفتابی برای تمام افراد در تمام فصول اکیدا توصیه می‌شود.

ابتلا به سرطان چشم در این افراد بیشتر است:

مردان بالای ۵۰ سال که رنگ چشم‌های روشن نظیر آبی، خاکستری و سبز دارند در برابر ابتلا به سرطان‌های چشمی آسیب پذیرتر هستند.

افرادی که دارای تعداد زیادی خال‌های غیرطبیعی از لحاظ شکل و رنگ هستند، بیشتر در معرض ابتلا به ملانوم‌های پوستی و چشمی قرار دارند.

افراد مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (hpv) بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطان‌های چشم هستند.
مبتلایان به ویروس ایدز نیز به مراتب بالاتر در معرض ابتلا به سرطان‌های چشم هستند.

ابتلا به سرطان چشم در برخی مشاغل که با چشم غیرمسلح و بدون محافظ‌های ویژه در معرض اشعه‌های مضر نوری هستند (نظیر جوشکاری) بیشتر است.

سرطان چشم چگونه ایجاد می‌شود؟

کره چشم حفره‌ای استخوانی در جمجمه می‌باشد که پنج سانتی متر عمق دارد و ساختمان نرم چشم را محافظت می‌کند. تومور‌های چشم توده‌هایی هستند که داخل چشم ایجاد می‌شوند.

البته تومور‌های چشم تنها داخلی نیستند و ممکن است در سطح کره چشم نیز ایجاد شوند. اگر این تومر‌ها در سطح چشم ایجاد گردند علاوه بر مشکلات دید، سبب جابه جایی کره چشم به اطراف شده یا چشم را به سمت بیرون هدایت می‌کنند.

تومور‌های سطح چشم در رنگ لایه‌های پوشاننده چشم تغییر ایجاد می‌کنند. تومور ممکن است به صورت تومور اولیه در هر بافتی از چشم ایجاد گردد یا ممکن است تومور ثانویه بوده و چشم را توسط بافت‌های مجاور مانند سینوس ها، مغز و حفره بینی یا سایر اندام‌های دورتر مورد تهاجم قرار دهد.

سرطان‌هایی که پا روی چشم‌ها میگذارند

شایع‌ترین نوع سرطان‌های چشمی، اپتومتریست ملانوما است که سلول‌های رنگدانه ساز در ناحیه خارج از چشم ملتحمه یا پلک را دربر می‌گیرد. بیشتر تومور‌های چشمی به علت گسترش سایر سرطان‌ها مانند سرطان سینه، پروستات یا ریه ایجاد می‌شوند.

چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره کرده ایم شایعترین سرطان چشم کودکان در بافت شبکیه، تومور‌هایی نظیر رتینوبلاستوم در کودکان و ملانوما در بزرگسالان است که مستقیما از چشم سرچشمه می‌گیرند.

این نوع سرطان در کودکان زیر ۵ سال دیده می‌شود و با برق زدن چشمان کودک و تبدیل مردمک به رنگ سفید در نور ظاهر می‌شود. اگراین بیماری در سن یک سالگی تا ۱۸ ماهگی تشخیص داده شود با درمان‌های مقتضی و موثر بینایی کودک حفظ می‌شود.

بارزترین نوع لنفوم در چشم ظهور می‌کند، یکی از این لنفوم‌ها به لنفوم اولیه داخل چشمی موسوم است که از پیامد‌های ضعیف شدن سیستم ایمنی به شمار می‌رود. احتمال ابتلا به آن در سالمندان، افرادی که به علت انجام پیوند اعضا سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا مبتلایان به بیماری ایدز بیشتر است.

درمان سرطان چشم:

تدابیر درمانی زیر برمبنای اندازه و قابلیت تهاجمی تومور توسط پزشک متخصص تعیین می‌شود و عبارتند از:

انجام عمل جراحی به منظور خارج کردن تومور
شیمی درمانی
رادیو تراپی
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان