تاریخ انتشار: ۲۰:۰۸ - ۰۱ دی ۱۳۹۸

تهران در مقابل آلودگی هوا تاب‌آوری ندارد

درباره آلودگی هوا، این تصور را نداریم که تاب آوری تهران تمام شده است. ما تصور می‌کنیم جغرافیای مظلوم شهر تهران، هر قدر که فعالیت‌های صنعتی و آلاینده در آن انجام شود، هر قدر جمعیت در آن جمع شود، می‌تواند به کمک باد و بوران، تهویه کند. این ممکن نیست.

تهران در مقابل آلودگی هوا تاب‌آوری نداردرویداد۲۴ آرش حسینی میلانی؛ ما ۲۱ ایستگاه سنجش کیفیت هوای تهران داریم که زیر نظر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری تهران کار می کنند و تعدادی هم ایستگاه سنجش آلودگی هوا متعلق به سازمان محیط زیست داریم که این دو دستگاه، یافته های خود را با همدیگر در یک کمیته به اشتراک می گذارند و نتیجه را به عنوان شاخص آلودگی هوا به مردم اعلام می کنند.

لذا مرجعیت رسمی اعلام شاخص آلودگی هوا، سازمان محیط زیست است و مسئولیت حقوقی و قانونی آن هم مستقیما به عهده این سازمان است و شهرداری تهران کمک کننده در تعیین این شاخص تلقی می شود.

آلودگی هوا تا اطلاع ثانوی، حل شدنی نیست. چرا اینطور است؟ چون ما باور نداریم شهر تهران دربرابر آلودگی هوا تاب آوری ندارد. ما در برابر زلزله که رخ می دهد، باید آمادگی داشته باشیم و هنگام وقوع زلزله، واکنش نشان دهیم. ما درباره آلودگی هوا، این تصور را نداریم که تاب آوری تهران تمام شده است. ما تصور می کنیم جغرافیای مظلوم شهر تهران، هر قدر که فعالیت های صنعتی و آلاینده در آن انجام شود، هر قدر جمعیت در آن جمع شود، می تواند به کمک باد و بوران، تهویه کند. این ممکن و مقدور نیست.

اصلا این امکان از بین رفته است. در فصل سرما، ظرفیت تهویه طبیعی شهر تهران به یک سوم کاهش می یابد. شما منطقه ۲۲ را توسعه داده اید، در ورامین می خواهید منطقه اقتصادی ویژه راه بیاندازید و بارگذاری را نه تنها در تهران، بلکه در کمربند تهران افزایش می دهید، در حالی که مصوبه و قانون داشتیم تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران نباید صنایع مستقر شوند. بنابراین دیگر از طبیعت نمی توان انتظار داشت. طبیعت تمام تلاش خود را به کار برده، در برخی از سالها، وضعیت اقلیمی به کمک طبیعت می آید و در برخی سالها این امکان را داریم.

درباره کیفیت سوخت هم اظهارنظرهای زیادی می شود. مبنای اظهارنظر ما گزارشهای رسمی است و بر خلاف آن اگر صحبت کنیم، غیرعلمی و اشتباه است. ما متکی بر گزارشهای رسمی اظهارنظر می کنیم. آقای حناچی دستور داده است کیفیت سوخت در مناطق مختلف در نمونه هایی بیش از گذشته اندازه گیری شده و نتایج رسما به شهرداری اعلام شود. گزارشی که در شهریور به ما داده اند نشان می دهد گوگرد در بنزین نگران کننده نیست. شاخص اکتان در آن گزارش نبوده است. گوگرد حساسیت زا بود که در بنزین بالاتر از حد مجاز بوده است.

ما به عنوان عضو شورای شهر باید مدافع حقوق عامه باشیم. باید مراجع مختلف را بخواهیم، سئوالات دقیق علمی مطرح کنیم و جلسه استماع برگزار کنیم. جلسه ای که کمیسیون سلامت می گذارد و از مسئولان توضیح می خواهیم. اگر لازم باشد، از مسئولان دعوت می کنیم در صحن علنی این مسایل را بیان کنند.

بنده روز چهارشنبه گذشته تماس گرفتم و گفتم میزان سرعت باد در هفته آینده بسیار کم است، فکری کنید. شرکت کنترل کیفیت گزارشی با دقت ۸۰ درصد داد که تا ۴۸ ساعت آینده، وضعیت آلودگی افزایش می یابد. ما باید در این باره تصمیم قاطعی بگیریم. نمی توان مقطعی تصمیم گرفت. در شرایط اضطرار باید کاری کرد بحران شدت نگیرد. باید تصمیمات در شرایط بحرانی با کارامدی گرفته شود. ولی امروز می بینیم اطلاع رسانی درباره تعطیل شدن تهران، با مشکلات زیادی روبروست و به شدت مورد انتقاد اعضای شورای شهر است.

در دستورالعمل اضطرار آمده است در شرایط بسیار حاد، یعنی بالای شاخص ۲۰۰، بخش خصوصی تعطیل می شود. این شرایط بسیار خطرناک است. ما در تهران، مردم دهلی نو را نداریم که با شرایط آلودگی هوای ۴۰۰، همساز شده اند. باید دستورالعمل اضطرار بازنگری شود. اگر قرار است مادران شاغل در شرایط آلودگی به سر کار بروند، صدمات مختلف بهداشتی به سلامت آنها وارد می شود. هر چند می دانیم خسارات تعطیلی زیاد است، ولی متاسفانه خساراتی که جامعه در بخشهای مختلف از جمله بهداشت و سلامت شهروندان به دلیل آلودگی هوا می بیند، تدقیق و به صورت کمی بیان نشده است.

*رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان