تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۱۵ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

خاورمیانه آبستن نخستین جنگ در سال ۲۰۲۰/ تهدید ترامپ به حمله به ۵۲ مرکز فرهنگی ایران چه واکنش‌هایی به دنبال داشت؟

پس از مطرح شدن «انتقام سخت» توسط ایران، ترامپ مراکز فرهنگی و ایرانی‌ها را تهدید به حمله با «سلاح‌های جدید و زیبایش» کرده و این تهدید واکنش تند ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و واکنش منفی مقامات و روزنامه نگاران آمریکایی را در پی داشته است. همزمان کشور‌های مختلف اروپایی از جمله اتریش و آلمان آمادگی خود را برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا برای کاهش تنش خبر داده‌اند.
جنگ ایران و آمریکا
 
رویداد۲۴ شب گذشته دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در توییتر خود مردم ایران را طوری تهدید کرد که واکنش جنگ طلبان را نیز به همراه داشت.

در پی شهادت سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در عراق توسط پهپاد‌های آمریکایی و قول مقام‌های ایرانی برای انتقام از مرگ او، رئیس جمهور آمریکا گفته که اگر ایران به شهروندان یا منافع آمریکا حمله کند، کشورش نقاطی را در داخل این کشور نشانه خواهد گرفت.
 
او مدعی شده ایران با جسارت زیادی درباره هدف گرفتن بعضی دارایی‌های آمریکا برای انتقامجویی از ما به خاطر خلاص کردن جهان از دست رهبر تروریستی شان که تازه یک آمریکایی را کشته و شمار زیاد دیگری را به شدت زخمی کرده بود صحبت می‌کند. تازه این صرفنظر از همه آدم‌هایی است که او در طول زندگی اش کشته بود. از جمله صد‌ها تظاهرکننده ایرانی. او درحال حمله به سفارت ما بود، و برای ضربات بیشتری در سایر نقاط آماده می‌شد. ایران سال هاست که چیزی جز دردسر نبوده. بگذارید این هشداری باشد که اگر ایران به آمریکایی‌ها یا دارایی‌های آمریکا حمله کند.

ترامپ گفته: ما ۵۲ سایت ایران (معادل ۵۲ گروگان آمریکایی که ایران خیلی سال پیش گرفت)، و برخی دارای ارزش و اهمیت بالا برای ایران و فرهنگ ایرانی هستند را در تیررس داریم، و به این اهداف و خود ایران، به سرعت و به شدت حمله خواهد شد. آمریکا دیگر هیچ تهدیدی را تحمل نمی‌کند!
 
او ساعاتی پیش در توییت دیگری ایران را با سلاح‌های جدید آمریکایی تهدید کرده و گفته ایالات متحده به تازگی ۲ تریلیون دلار بودجه نظامی داشته و این کشور بزرگترین و از هر نظر بهترین ارتش در دنیاست. اگر ایران پایگاه‌های نیرو‌های آمریکایی و یا هر آمریکایی را هدف قرار دهد، ما اقدام به ارسال جدیدترین تجهیزات خود خواهیم کرد و تردید نخواهیم کرد.
بیشتر بخوانید: دونالد ترامپ: اگر ایران به منافع ما حمله کند، بدون معطلی بهترین سلاح‌هایمان را برایشان می‌فرستیم
به گزارش رویداد۲۴ حسام الدین آشنا مشاور رسانه‌ای رییس جمهور خطاب به ترامپ حادثه حمله آمریکا به هواپیمای ایرانی را یاآوری کرد و گفت «گروگان‌های آمریکایی همگی به کشورشان برگشتند و هیچ کسی آسیبی ندید.»
 
او در مطلبی نوشته «یادآوری: آن ۵۲ نفر که سالم به وطنشان بازگشتند، فقط زمان‌بندی بازگشتشان رئیس‌جمهور کارتر را تک‌دوره‌ای کرد. اما اگر قرار باشد به گذشته بازگردیم و بنا بر شمردن باشد، داغ ۲۹۰ جان‌باخته پرواز ir۶۵۵ عمیق‌تر، بیشتر و تازه‌تر است. بلا‌های غیبی و اهداف عینی هم در منطقه و جهان فراوانند.»
 
توییت‌های ترامپ که تهدید مستقیمی علیه ایران محسوب می‌شود، واکنش مقامات آمریکایی و بسیاری از روزنامه نگاران را در جهان به همراه د اشته است.
 
بن نورتون فیلمساز و روزنامه نگار آمریکایی در واکنش به توییت اخیر ترامپ درباره هدف قرار دادن ۵۲ مرکز فرهنگی ایران نوشت: تهدید‌های ترامپ به نابودی مراکز فرهنگی ایران شما را یاد چیزی نمی‌اندازد؟ داعش و القاعده که نه تنها به صورت فیزیکی، بلکه به صورت فرهنگی به مسلمانان شیعه حمله کردند.

الیزابت وارن سناتور و کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نیز گفته «تو به جنایت جنگی تهدید می‌کنی، ما در جنگ با ایران نیستیم. مردم آمریکا نمی‌خواهند با ایران جنگ راه بیفتد. اینجا دموکراسی است، نمی‌توانی با ایران جنگ راه بندازی. تهدید‌های تو سربازان و دیپلمات‌های ما را به خطر می‌اندازد.»
 
نگار مرتضوی خبرنگار ایندیپندنت در واکنش به این تهدید‌های ترامپ و شهادت قاسم سلیمانی توسط آمریکا نوشت: «سریعترین راه برای اتحاد همه جناح‌های سیاسی در ایران علیه خودتان، سوءقصد علیه ژنرالی بود که در مبارزه علیه داعش برای ایران کار کرده بود. سریع‌ترین راه برای اتحاد ایرانی‌ها از هر سبک زندگی‌ای علیه خودتان، تهدید به نابودی میراث فرهنگی‌شان بود. ترامپ هر دو را ظرف یک هفته انجام داد.»
 
رضا نصری تحلیلگر سیاست خارجی و حقوق بین الملل گفت: پس از ترور سردار سلیمانی، رئیس‌جمهور آمریکا اذعان دارد اهداف آمریکا «اهداف مشروع نظامی» -مطابق تعریف حقوق بین‌الملل- نیست. فرمانده کل قوای آمریکا یک «جنایتکار جنگی» معترف است. نظامیانی که از او اطاعت کنند نیز -حتی طبق قوانین آمریکا- مسئولیت کیفری شخصی خواهند داشت.
 
توییت ترامپ برای حمله به مراکز فرهنگی ایران به قدری عجیب بود که جنگ‌طلبانی نظیر مسیح علی‌نژاد که در پی شهادت قاسم سلیمانی ابراز شادی کرده و سابقه تشویق دولتمردان آمریکایی به تشدید تحریم‌ها علیه مردم ایران را در کارنامه خود در دیدار با مایک پمپئو دارد نیز برای حفظ ظاهر مجبور به واکنش شده و گفته مردم ایران نمی‌خواهند مراکز فرهنگی‌شان نابود شود.
 
جو بایدن نامزد پیشتاز دموکرات‌ها در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در واکنش به پیام توییتری ترامپ علیه ایران قبل از آغاز مراسم کارزار انتخاباتی‌اش، ترامپ را به اتخاذ تصمیمات غیرمسئولانه متهم کرد و گفت: هیچ رئیس‌جمهوری حق ندارد که کشور ما را بدون رضایت آگاهانه مردم آمریکا به سوی جنگ سوق دهد و در حال حاضر ما نمی‌دانیم که چه چیزی در ذهن این آدم می‌گذرد و ما هیچ ایده‌ای در این خصوص نداریم.
 
او گفته ترامپ ما را از شرکایمان منزوی کرده است. او ما را از هم‌پیمانان ناتو جدا و منزوی کرده است. او سرخود طوفان توییتی به راه انداخته و معلوم نیست که با مشورت مشاورانش این حملات توییتری را انجام می‌دهد یا بدون اطلاع آن‌ها اقدام به چنین کار‌هایی می‌کند.
 
بایدن ادامه داد: او (ترامپ) فردی بی‌توجه است. شاید به یاد داشته باشید که برخی از شما خیلی وقت پیش این سوال را از من پرسیدید که من گفتم: «هرچه دیوار‌ها (موانع) به این فرد نزدیک‌تر شوند، من بیشتر درباره اقدام غیرعقلانی و غیرمنطقی این فرد نگران می‌شوم، شاید ما را به سوی جنگ سوق دهد.»
 
رشیده طلیب سناتور مسلمان فلسطینی‌تبار آمریکایی نیز در یک سخنرانی در جمع معترضان به جنگ ایران و آمریکا با اشاره به ترور قاسم سلیمانی گفت: این بازی نیست. این زندگی یک انسان است که درباره آن حرف می‌زنیم. من تاکنون ندیده‌ام که کشورما در جنگ نباشد. ما می‌خواهیم نسل‌هایی از کودکان را در خاورمیانه داشته باشیم که جنگ و خشونت را تجربه نکنند.

در این میان گرث پورتر تاریخ‌دان و روزنامه‌نگار آمریکایی یادداشتی در نشریه «تروث اوت» منتشر کرده که در آن کشته شدن ۶۰۰ سرباز آمریکایی در عراق توسط قاسم سلیمانی که به عنوان بهانه ترور او توسط دولت ترامپ تکرار می‌شود را افسانه خوانده است.

او گفته یکی از چندین افسانه‌ای که برای توجیه جنگ با ایران توسط جان بولتون و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا و مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور مطرح می‌شود این است که تهران مسئول کشته شدن ۶۰۰ آمریکایی در خلال جنگ آمریکا در عراق بوده است.
بیشتر بخوانید: ۱۰ مناقشه مهم در سال ۲۰۲۰/ درگیری ایران و آمریکا در سال آینده می‌تواند به نقطه اوج خود برسد
به گزارش رویداد۲۴ گرث پورتر گفته بریان هوک نماینده ویژه امور ایران در آمریکا در سراسر جهان دور می‌زند و به همه می‌گوید ایران مسئول کشته شدن ۶۰۸ آمریکایی است. این یعنی ۱۷ درصد همه کشته شدگان از پرسنل آمریکایی در عراق از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱.
 
این در حالی است که این افسانه بخشی از پروپاگاندای دیک چنی معاون رییس جمهور بوش برای توجیه جنگ علیه ایران در بیش از یک دهه گذشته بوده است.
 
داستان این شایعه از زمان دیک چنی و تصمیم او برای حمله به ایران در پایان دوران ریاست جمهور بوش آغاز شد. چنی یک کمپین حمله هوایی علیه تهران را به اتهام تلاش تهران برای ساخت بمب هسته‌ای ترتیب داده بود، اما این منطق برای حمله هوایی توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح در دسامبر ۲۰۰۶ رد شد.
 
بعد از این چنی بر منطق دیگری برای توجیه جنگ با ایران متمرکز شد. او گفت ایران مسئول کشته شدن نیرو‌های آمریکایی در عراق بوده است. دهم ژانویه ۲۰۰۷ جرج بوش سخنرانی‌ای کرد و در آن ایران را به حمایت از حمله به نیروهای آمریکایی هنگام ورود آمریکا به عراق و کشته شدن سربازهای آمریکایی با بمب‌های کنار جاده‌ای محکوم کرد.
 
به گفته هیلاری مان لورت رییس کارکنان شورای امنیت ملی در خاورمیانه در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۸ گفته: اگرچه بوش در این سخنرانی ایران را تهدید به اقدام متقابل نکرد، اما سخنرانی او پایه‌های قانونی و سیاسی لازم برای حملات احتمالی آتی را فراهم کرد. لازم به ذکر است که روز شنبه نیویورک شاهد تظاهراتی بزرگ علیه جنگ آمریکا با ایران بود. 
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
3
3
ترامپ بزار برات چیزی بگم تا زیاد دور برنداری یاد ویتنام افتادی تا الان؟سلاحهای زیبایت کارساز نشد و تابوت تابوت سرباز برات ارسال شد ایران با افغانستان و عراق فرق داره حس ناسیونالیستی شدیدی در ایران هست هر ایرانی میتونه به سربازانت حمله بکنه و اونا رو بکشه فکر میکنی به 52 نقطه حمله کنی ایران بی جواب خواهد بود؟اولین هشدار حمله موشکی ایران به اسرائیل و نابودی این کشور خواهد بود گروههای منطقه ای ایران دست به کشتار وسیعی بر علیه سربازانت براه خواهند انداخت ایرانیان مقیم امریکا از داخل بلایی به سر اقتصاد امریکا خواهند اورد تا درس عبرتی بشه برات در خود امریکا تو و دختران زبایت امنیت نخواهید داشت و هر ان منتظر ترورشون باش موشکهای ایرانی اونقدر دقیق و بردشون زیاد شده که تو خوابی الان برد موشکهای مخفی ایران به 5000 کیلومتر هم رسیدند تنگه هرمز که که قطعا بسته خواهد شد زمان جنگ رو نگاه نکن ایران 36 میلیون نفره بود الان 82 میلیون نفره و از وارد کننده تسلیحات به تولید کننده تسلیحات تبدیل شده و پس از جنگ نفسی تازه کرده
همون طالبان در افغانستان میتونند هزاران امریکایی رو بکشند ایرانیان نه بلکه تمام شیعیان دنیا هم در ایران راه به ایرانیان کمک خواهند کرد
فکر میکنی با بمب اتمی میتونی بترسونی ؟تمام پایگاههای اروپاییت هم به خاکستر تبدیل خواهند شد شک نکن چاههای نفتی عربستان و امارات رو خواهیم زد که قیمت نفت بره بالای 250 دلار دیگه سفیرانت در هیچ کشوری امنیت نخواهند داشت قمار بزرگی رو شروع کردی منتظر ترور خودت در یکی از مزارع امریکایی یا برجهایت باش
پاسخ ها
پاسخ آخربایجانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
موشکای ما با تکنولوژی 50 سال پیش و جنگنده های پنجاه سال پیش میتونه از پس آمریکا بر بیاد!؟ فکر کردی چین و روسیه و کل دنیا چرا مثل... از آمریکا حساب میبرن و هرگز در برابرش دست به سلاح نمیبرن،تازه اونا که خودشون قدرت اتمی هستن، ویتنام کلی سال با آمریکا جنگید اما آخرش چیشد،الان ویتنام شده آمریکایی در دل آسیا،جوگیر نشو....
فرامرر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
0
0
ترامپ منتظرانتقام ماباش
کاوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
1
0
اجازه دهید جنگ شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
2
0
امروز چهل سال پیش نیست نمی توان مردم را با ساز و آواز فرستاد جبهه
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
0
0
ما هرگز از خون سردار بزرگ ایران جهان حاج قاسم سلیمانی نخواهیم گذشت حتی ب قیمت قطره قطره خونمان تا پای جان ایستاده ایم ما یک جواهر باارزش از دست داده ایم هیچ یک از افسران یا خود ترامپ سران امریکا بدهند ب جای خون حاج قاسم برابری نمیکند با خون عزیزمان امریکا باید کلاهش را بردارد واز کل منطقه خارج شود
پویا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
0
0
ترامپ احمق ترین رییس جمهور دنیاست به جای یک سردار هزاران خواهیم گرفت خشم همه مردم را بر انگیختی
نظرات شما
پیشخوان