تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۸

۴۰۰ روستای سیستان و بلوچستان در محاصره سیلاب/ برخی روستا‌های چابهار زیر آب رفته‌اند

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب در جنوب این استان ارتباط بیش‌از ۵۰۰ روستا را قطع کرده بود که با تلاش‌های صورت گرفته بخشی از ارتباط برقرار شده ولی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ روستا همچنان در محاصره سیل هستند.

سیل سیستان و بلوچستان

رویداد۲۴ استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب در جنوب این استان ارتباط بیش‌از ۵۰۰ روستا را قطع کرده بود که با تلاش‌های صورت گرفته بخشی از ارتباط برقرار شده ولی حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ روستا همچنان در محاصره سیل هستند.

احمد علی موهبتی روز دوشنبه داشت: با وجود ۲ سد بزرگ پیشین و زیردان در منطقه و سرریز شدن آنها در منطقه دشتیاری و باهوکلات روستاها در محاصره سیل قرار دارند.

وی ادامه داد: بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب در ثانیه از سطح زیردان و پیشین سرریز کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: لطف خدا شامل حال ملت ایران شده و برف و باران سراسر کشور را فراگرفته درحالی‌که سال گذشته در چنین ایامی در این استان همه‌ی سدها بی‌آب بود و در قریب به ۲۰۰ روستا آبرسانی سیار انجام ‌می‌شد.

وی افزود: امسال باران رحمت الهی در چندین نوبت سراسر سیستان و بلوچستان را فرا گرفته و طی ۴۸ ساعت گذشته بارندگی‌های بسیار خوبی در منطقه داشتیم که البته در شمال این استان کمتر و در جنوب در برخی مناطق به ۲۱۸ تا ۲۲۰ میلی‌متر رسیده که شرایط جاری شدن سیل در تمام مسیرها و رودخانه‌ها را فراهم کرده است.

موهبتی اظهار داشت: به جهت پیش‌بینی‌های قبلی، اطلاع رسانی به مردم و تشکیل ستادهای مدیریت بحران برای پیشگیری از وقایع قبل از این سامانه صورت گرفت و با همدلی که بین مردم و مسوولان، مدیریت بحران و همه‌ی دستگاه‌ها در این ایام وجود داشت تلفات جانی که اصل اول شرایط بحران است بجز یک مورد آنهم در سرباز مورد دیگری گزارش نشده است.

وی ادامه داد: بخش بعدی شرایط اسکان و کمک به ساماندهی ارائه خدمات به مردم است که در حد مطلوب نیست و باید بیش از این تلاش کنیم و در روزهای آینده این تلاش‌ها باید جدی‌تر صورت گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه در منطقه کنارک و زرآباد خسارت‌های زیادی وارد شده و ارتباط زمینی قطع است و در برخی قسمت‌ها پل‌ها خراب و ارتباطات جاده‌ای نیز قطع شده و تاکنون کمک‌رسانی با قایق‌ انجام می‌شده است.


بیشتر بخوانید: مردم سیل‌زده سیستان: آقایان نماینده! ما فقط زمان انتخابات بخشی از ایران هستیم +فیلم


وی بیان کرد: اما شرایط بگونه‌ای است که در برخی مناطق به علت شدت آب قایق‌ها نیز نمی‌توانند بروند و در جاهای دیگر که میزان آب کاهش یافته حتی ماشین و قایق هم نمی‌توانند عبور کنند و برای امدادرسانی نیازمند بالگرد هستیم.

موهبتی اظهار داشت: امکانات مورد نیاز را هلال احمر جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، دستگاه‌های خدماتی آب و برق و مخابرات و مجموعه دستگاه‌های دیگر در حوزه خدمات فراهم کرده و همه پای کار هستند و آمادگی کامل دارند.

وی تاکید کرد: امیدواریم پشتیبانی لازم برای ارائه حداقل اقلام غذایی فراهم شود زیرا هم‌اینک برق قطع است و نانوایی‌ها نمی‌توانند پخت داشته باشند و برخی نیازمندی‌های غذایی باید به مردم رسانده شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بعد از این فاز بررسی خسارت‌ها صورت خواهد گرفت و بخش ارتباطات و امکانات دسترسی به روستاها فراهم می‌شود و بازسازی را در جاهایی که خسارت وارد شده انجام خواهیم داد.

وی همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: سبد غذایی باید به مناطق سیل‌زده ارسال شود و به شدت نیازمند بالگرد هستیم زیرا در برخی از مناطق به دلیل آب فراوان حتی قایق‌ هم نمی‌تواند ورود کند.

موهبتی تصریح کرد: هم‌اینک تنها یک بالگرد از هلال احمر بندرعباس به این منطقه آمده و بالگردهای مرکز استان نیز به دلیل نامساعد بودن وضعیت هوا نتوانسته‌اند به منطقه سیل‌زده ورود کنند.

وی با بیان اینکه به دلیل شدت سیلاب حتی پنج فروند بالگرد هم کم است افزود: بالگردها باید هرچه سریعتر از زاهدان به این منطقه آمده و از کرمان نیز انتظار داریم در این زمینه کمک کند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با همت مردم و همکاری ستاد مدیریت بحران تاکنون خسارت جانی جز یک مورد در رودخانه سرباز نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: سر ریز آب در سد پیشین در بعضی از ساعات به سه هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب در ثانیه و در سد زیردان به ۲ هزار متر مکعب در ثانیه رسیده و هم‌اینک همه‌ی آب در منطقه دشتیاری، پلان و باهوکلات آمده و روستاها در محاصره هستند و جاهایی که در محاصره سیل نیستند نیز راه‌های ارتباطی قطع است.

موهبتی تصریح کرد: منطقه کنارک و زرآباد زیرآب هستند و راه‌های دسترسی تا حدودی قطع شده و حتما باید بالگرد به اندازه کافی به این منطقه اعزام شود تا حداقل آذوقه را برای مردم ارسال کنیم.

برخی روستاهای چابهار زیر آب رفت
همچنین دیروز معاون استاندار سیستان و بلوچستان گفت: خسارات سیل به جنوب بلوچستان و چابهار بالاست، درحالی که غالب روستاها در محاصره‌ هستند و یا زیر آب رفته‌اند و نیاز فوری به حداقل سه فروند بالگرد داریم.

رحمدل بامری اظهار داشت: از شب گذشته تاکنون بین 70 تا 100 میلیمتر در جنوب بلوچستان باران باریده و درحال حاضر غالب روستاهای شهرستان چابهار یا در محاصر سیل هستند و یا تخلیه شده و زیرآب فرو رفته‌اند.

وی افزود: خوشبختانه با تمهیدات فوری از خسارات جانی جلوگیری شده است اما خسارات سیل بالاست و باتوجه به نیاز فوری به امداد رسانی به حداقل سه‌بالگرد نیاز داریم؛ در صورتی که نتوانیم به روستاهای سیل زده به موقع امداد رسانی کنیم امکان خسارات جدی به زیرساخت‌های ارتباطی و قطع ارتباط تلفنی با روستاها کامل محتمل است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه چابهار تاکید کرد: درحال حاضر تقریبا تمامی محورهای فرعی زیرآب رفته و محور اصلی چابهار_سرباز به طول 30 کیلومتر هم کاملا زیرآب است.

بامری خاطرنشان کرد: میزان بارندگی به حدی بوده که سد زیردان در جنوب بلوچستان در طول عمرش برای اولین بار دیشب سرریز شده و 50 میلیون مترمکعب ورودی فقط در 8 ساعت داشته است، با توجه به اینکه روستاهای چابهار در تلاقی سد زیردان و سد پیشین هستند و سدها سریز و دریچه‌های سدها بازشدند بنابراین قالب روستا زیر آب رفته است و نیاز به امداد فوری دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سیل امروز
نظرات شما
پیشخوان