تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سرزمین اژدهای سرخ در چنگ کرونا/ آیا ویروس کرونا اقتصاد چین را مختل خواهد کرد؟

شاخص بازار‌های مختلف جهان در پی گسترش ویروس کرونا افت کرده است. برخی کارشناسان اقتصادی گفته‌اند اقتصاد چین در پی این اتفاق مختل خواهد شد و برخی دیگر می‌گویند پیش از این تجربه «ویروس سارس» هم وجود داشت و اتفاق خاصی نیفتاد.

ویروس کرونا

رویداد۲۴ ندا جعفری- اخبار مربوط به ویروس کرونا و انتقال آن در صدر همه خبرها قرار گرفته است؛ ویروسی که همه را به وحشت انداخته و بر همه اتفاقات جهان تاثیر گذاشته است. رفت و آمدها محدود شده، سفرها کاهش یافته، واردات و صادرات به چین و کشورهای درگیر تغییر کرده است و به این ترتیب این پدیده نه تنها بر سلامت انسان‌ها، که بر شاخص بازار‌های مختلف جهان نیز شده است.

قیمت‌ نفت هفته گذشته تحت تاثیر تشدید نگرانی‌ها نسبت به شیوع ویروس مرگبار چینی قرار گرفت و  تقاضا برای سوخت را کاهش داد و موجب کاهش بهای نفت شد. قیمت نفت از ۶۵ دلار در هر بشکه پیش از ویروس کرونا، به حدود ۵۶ دلار سقوط کرده است، کارشناسان معتقدند؛ نگرانی و ابهام درباره گسترش این بحران و پیامد‌های آن بر رشد اقتصاد جهانی ممکن است کاهش بیشتر قیمت نفت را در پی داشته باشد و با توجه به این که چین بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان است، کندی رشد تقاضای این کشور ممکن است بازار‌های نفت را بی‌ثبات کند. همچنین شیوع ویروس مرگبار ممکن است تقاضای چین برای نفت را بیش از ۲۵۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه نخست امسال کاهش دهد.

بازار سهام چین نیز پس از این اتفاق سقوط کرد و بازار‌های جهانی هم از این موضوع دنباله روی کردند. در حال حاضر نگرانی‌هایی در مورد تاثیر فراگیر شدن این بیماری بر اقتصاد چین و رشد اقتصاد جهان وجود دارد اما آیا این نگرانی‌ها درست هستند؟

مجید رضا حریری رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین می‌گوید: در شرایط فعلی با توجه به تحریم‌های رخ داده با محدودیت تبادلات تجاری دو طرفه مواجه بوده‌ایم و هرچند که این کشور همچنان شریک اصلی تجاری ما به حساب آمده و در آینده نیز این روال تغییر نخواهد کرد، اما با توجه به تحریم‌ها میزان مبادلات کاهش یافته و احتمالا تاثیرپذیری ما نیز پایین‌تر خواهد بود.

تحلیل‌گران معتقدند که با شیوع ویروس کرونا مردم جهان به منظور خرید سرمایه‌ای امن به خرید طلا روی آورده‌اند و این افزایش تقاضا در بازار طلا نسبت به بازار طلای سیاه تاثیر معکوس داشته و قیمت این طلای زرد را در سطح جهان افزایش داده است. نگاهی به حال و روز سکه و طلا در بازار‌های داخلی نشان می‌دهد که طی چند روزی که از انتشار اخبار مربوط به این ویروس می‌گذرد، سکه‌ها در جمهوری نیز از ماراتن افزایش قیمت‌ها در بازار‌های جهانی جانمانده و طی این مدت دچار شوک شده‌اند.


بیشتر بخوانید: اثر کرونا بر اقتصاد ایران و جهان


سی‌ان‌ان در گزارشی درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد چین نوشت: تعطیلات طولانی و بی سابقه سراسری در چین که تا ۲ فوریه در تمام کشور اجرا خواهد شد و همچنین تمدید این تعطیلات در شانگهای و چند استان دیگر چین به مدت یک هفته دیگر یعنی تا ۹ فوریه و تعطیلی دفاتر و ادارات دولتی و تمامی مدارس، حداقل زندگی چند ده میلیون نفر را بیش از پیش تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

شرکت های بزرگی همچون تنسنت (چهارمین شرکت بزرگ اینترنتی جهان)، هوآوی و علی بابا نیز به دلیل تعطیل کردن تمامی دفاتر مرکزی‌شان تحت تأثیر شیوع کرونا ویروس قرار گرفته‌اند. تنسنت به ۵۴ هزار کارمند خود اعلام کرده است که تعطیلات سال نو را تا ۹ فوریه ادامه می‌دهد. همچنین گوگل دفتر خود را چین تعطیل کرده است.

آیرس پنگ اقتصاددان گروه آی.ان.جی گفته شیوع این بیماری کاهش ۰.۳ درصدی رشد سه ماه آغازین اقتصادی چین را به همراه خواهد داشت.

خبرآنلاین در گزارشی نوشته پیش از تشدید شیوع کرونا در این ماه، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی پیش بینی کرده بودند که رشد اقتصادی سالانه چین از ۶.۱ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۶ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یابد.

مارگارت یانگ تحلیلگر کارگزاری از سی.ام.سی مارکتز می‌گوید تأثیر منفی اقتصادی کرونا بسیار زیاد است و تمام بخش‌های اقتصاد تأثیر تأخیر در بازگشت به کار را کاملاً احساس می‌کنند. او در یادداشتی تحقیقاتی روز سه شنبه به تأثیر این امر بر سیستم حمل‌ونقل، گردشگری، سرگرمی، بازار مسکن و کسب و کارهای خرد اشاره کرده بود.

باتسون تحلیلگر مؤسسه تحقیقاتی گاوکال دراگونومیکز گفته این ویروس بر صنعت گردشگری و جهانگردی نیز تاثیر شگرفی خواهد داشت و این بخش در طول تعطیلات ۷ روزه سال نو ۲۰۱۹ توانست میزان ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی سه ماهه نخست سال را شامل شود که معادل ۵۱۴ میلیارد یوان چین و ۷۴ میلیارد دلار آمریکا بوده است. آنگونه که لیو ژیائومین، معاون وزارت حمل‌ونقل چین سفر با هواپیما و قطار با کاهشی ۴۱ درصدی روبه‌رو شده است.


بیشتر بخوانید: ادامه کاهش قیمت جهانی نفت با نگرانی از شیوع ویروس کرونا


مسعود دانشمند رئیس خانه اقتصاد ایران در خصوص گسترش ویروس کرونا و سقوط سهام شرکت‌های چینی و تاثیر آن بر اقتصاد ایران و جهان به رویداد۲۴ می‌گوید: بر اساس اخبار منتشر شده با فراگیر شدن ویروس کرونا در شهر ووهان چین همه افراد در قرنطینه هستند و رفت و آمد و پرواز‌ها به چین مختل شده است و مسلم است که این موضوع بر اقتصاد چین تاثیر زیادی خواهد داشت.

دانشمند ادامه می‌دهد: جایی در دنیا نیست که اقتصاد چین بر آن تاثیر نداشته باشد و سهم اقتصاد چین در دنیا سهم یک درصدی نیست که با لغو پرواز‌های بین المللی مشکلی ایجاد نشود، زیرا بسیاری از مواد اولیه و کالا‌ها از چین به سراسر جهان ارسال می‌شود و در حال حاضر شرایط به گونه‌ای شده که کارگران چینی امکان تولید ندارند.

رئیس خانه اقتصاد ایران ادامه می‌دهد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های جهانی سطح حضور خود در چین را کاهش داده یا به طور کلی تعلیق کرده‌اند و قیمت سهام شرکت‌های چینی افت کرده و همسو با آن سهام شرکت‌های وابسته و مرتبط با آن‌ها نیز کاهش پیدا کرده است و به نظر می‌رسد ویروس کرونا رشد اقتصادی چین و تقاضا برای کالا‌ها را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ کاهش دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان