تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

افشای ابعاد جدید سقوط هواپیمای اوکراینی/ جریان انتشار فایل صوتی مکالمه خلبان با برج مراقبت چیست؟

صبح امروز یک رسانه اوکراینی فایل صوتی مکالمه خلبان ایرانی با برج مراقبت درباره سقوط هواپیمای اوکراینی را منتشر کرده است. رییس جمهور اوکراین نیز در اظهاراتی گفته این فایل صوتی از طریق سرویس‌های اطلاعاتی به دست آنها رسیده و نشان می‌دهد سازمان هواپیمایی کشوری ایران بر خلاف ادعایش، از دقایق اولیه سقوط هواپیما با شلیک موشک خبر داشته است.
سقوط هواپیمای اوکراینی
رویداد۲۴ سارا ریاضی: صبح امروز رسانه‌های اوکراینی فایل صوتی منتشر کردند که نشان می‌دهد سازمان هواپیمایی کشوری ایران به واسطه اطلاعاتی که دست‌کم از خلبان خط هوایی شیراز-تهران هواپیمایی آسمان دریافت کرده، از واقعیت شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی اطلاع داشته است. 

رسانه اوکراینی «یونیان» در گزارشی با انتشار این فایل صوتی نوشته «این رکورد ثابت می‌کند ایرانی‌ها موشکی که در آن لحظه شلیک شده بود را دیده‌اند.

در این خبر فوری که برای اولین بار توسط رسانه TSN اوکراین منتشر شده، مکالمه بین برج مراقبت تهران با خلبان دوم هواپیمایی آسمان که در لحظه سقوط هواپیمای اکراینی مشغول به پرواز بوده را می‌شنویم.

خلبان ایرانی که در این رکورد با برج مراقبت در تماس است اعلام می‌کند هر دو موشکی که به هواپیمای اوکراینی برخورد کرده را دیده است.

به گزارش رویداد۲۴  TSN اوکراین در گزارش خود نوشته مسئله مهم این است که این رکورد نشان می‌دهد سرویس‌های هواپیمایی ایران درباره حادثه پرواز اوکراینی پنهانکاری کرده‌اند و ایرانی‌ها موشک‌هایی که در آن لحظه شلیک شدند را مشاهده کرده بودند.

در این گزارش گفته شده «پرواز اوکراین از تهران در ساعت ۶:۰۲ صبح روز هشتم ژانویه حرکت کرد. همزمان پرواز شیراز-تهران هواپیمایی آسمان به شماره پرواز EP۳۷۶۸ نیز آماده نشستن بر خاک تهران بوده که برخورد موشک با هواپیمای اوکراینی را مشاهده می‌کند.»

این گزارش به فایل صوتی بین برج مراقبت تهران و پرواز شیراز-تهران هواپیمایی آسمان نیز اشاره کرده است.
 

خلبان هواپیمایی آسمان به شماره پرواز ۳۷۶۸ در این فایل صوتی تاکید می‌کند نوری را مشاهده کرده که می‍‌تواند به یک موشک تعلق داشته باشد و از برج مراقبت می‌پرسد «آیا آنجا خبری است؟»

برج مراقبت: منطقه کمالی؟ کجا؟

خلبان: نمی‌توانم تشخیص بدهم. اما فکر می‌کنم طرف پیام، کرج، اینها باشد.

برج مراقبت: کمالی؟ کجا؟

خلبان: الان نور را از اینجا می‌بینم

برج مراقبت: چیزی به ما گزارش نشده است. چطوری است؟ نورش به چه صورتی است؟

خلبان: نور موشک است دیگر.

برج مراقبت: به سمت شرق (یا شهر) که حرکت نمی‌کند؟ می‌کند؟

خلبان: شاید... اوه. نه نه از آنجا بلند شده.

برج مراقبت: به ما چیزی گزارش نشده، اما همچنان شما احتیاط کنید.

خلبان: باشه. من به سمت باند فرود حرکت می‌کنم

برج مراقبت در اینجا تلاش می‌کند با هواپیمای اوکراینی تماس بگیرد. در متن رکورد این فایل صوتی آمده برج مراقبت سه بار خلبان هواپیمای اوکراینی را صدا می‌زند و جوابی نمی‌گیرد. سپس بار دیگر با هواپیمای آسمان تماس می‌گیرد.
 
از این بخش به بعد مکالمه بین برج مراقبت و خلبان هواپیمای آسمان در رکورد منتشر شده موجود نیست اما رسانه اوکراینی آن را منتشر کرده است. 
 
متن کامل مکالمه خلبان و برج مراقبت که در فایل صوتی منتشر شده وجود ندارد

برج مراقبت: هواپیمای آسمان ۳۷۶۸، چیز دیگری آن بالا ندیدی؟

خلبان: آقای مهندس ما انفجاری را دیدیم. آتش بزرگی به سبب یک انفجار ایجاد شده بود، اما نمی‌دانیم از چه بود.

برج مراقبت: ما هم نمی‌دانیم و مطمئن نیستیم.

خلبان: باند ما اوکی است؟

برج مراقبت: بله فکر نمی‌کنم مشکلی برای شما باشد.

خلبان: ان‌شاءالله

پایگاه خبری UNIAN اوکراین صبح روز ۸ ژانویه که هواپیمای اکراینی سقوط کرده بود و هنوز کسی از واقعیت ماجرا اطلاعی نداشت، در گزارشی از این سانحه خبر داده و روز بعد، از سفر ۴۵ کارشناس اوکراینی به تهران برای رسیدگی به وضعیت سانحه نوشت. این رسانه همچنین خبر داد که همه پرواز‌های اوکراینی بر فراز حریم هوایی ایران و عراق به حالت تعلیق در آمدند.

سه روز بعد در تاریخ ۱۱ ژانویه مقامات ایران خبر سقوط هواپیمای اوکراینی با اصابت موشک را تایید کردند و سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه در یک گفتگوی رسانه‌ای تقصیر این حادثه را به گردن گرفت.
ببینید: مدیران اشتباهی/ کدام نهاد پروازها را در شرایط جنگی لغو نکرد؟
به گزارش رویداد۲۴ هفته گذشته محمد جواد ظریف در گفتگو با اشپیگل آلمان اعلام کرد فردی که مقصر این حادثه بوده بازداشت است اما مقامات دیگر درباره هواپیمای اوکراینی صحبت نکردند و پس از انتشار فایل صوتی اخیر، برای بار دیگر مقامات ایران واکنش جدیدی نشان دادند؛ حسن رضایی فر مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار فایلی صوتی مطلع و متعجب شده، گفت: این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است.

مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه هشداری تهدید آمیز را مطرح کرده و گفته اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آن‌ها ارائه ندهیم.
 
رویداد۲۴ برای پیگیری بیشتر ماجرا با رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تماس گرفت که او پاسخ داد: «سازمان متبوعش بنایی برای صحبت کردن ندارد.»

برخی رسانه‌های ایران به مقررات داخلی و بین المللی استناد کرده و گفته‌اند بر اساس این مقررات مکالمات خلبانان با برج مراقبت جز اسناد محرمانه هر کشور است و هیچ فرد یا کشور دیگری نمی‌تواند مکالمات را بدون هماهنگی با کشور مالک خدمات، منتشر کند.
 
رییس جمهور اوکراین: سرویس‌های اطلاعاتی مکالمه برج مراقبت و خلبان هواپیمایی ایرانی را به ما دادند

همزمان با این خبر رسانه اوکراینی یونیان از دعوت مقامات ایرانی از کارشناسان اوکراینی برای رمزگشایی و خواندن «جعبه سیاه» هواپیمای اوکراینی خبر داده است.

ولادیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین گفته «دعوتنامه ایران در تاریخ سوم فوریه (دوشنبه) به دست آن‌ها رسیده و کارشناسان دعوت شدند که روز دوشنبه ۱۴ بهمن (سوم فوریه) به ایران سفر کنند، اما صادقانه باید بگویم ما نسبت به این موضوع محتاط هستیم چرا که شاید دعوت از کارشناسان ما به آزمایشگاه‌های آن‌ها قبلا هم انجام شده باشد، اما همان زمان هم کارشناسان به ما گفته بودند که طرف ایرانی از نظر فنی آماده رمزگشایی درست نیست.»

او گفته: نگرانم ایرانی‌ها کارشناسان ما را جذب کنند و به آن‌ها بگویند همه کار‌های رمزگشایی را انجام دهند، بعد بگویند «الان چه نیازی به جعبه سیاه دارید؟» نه. ما این جعبه‌های سیاه را می‌خواهیم و با نماینده طرف ایرانی هم در این‌باره حرف زده‌ایم.

رییس جمهور اوکراین گفته نماینده طرف ایرانی به ما گفته اگر ما نتوانیم این جعبه سیاه را رمزگشایی کنیم، آن را به شما میدهیم. من به او گفتم رییس جمهوری شما به من قول داده که ما به هر قلم و سندی که نیاز داشته باشیم دسترسی خواهیم داشت و میتوانیم جعبه سیاه‌ها را هم داشته باشیم.

زلنسکی ادامه داده: اگر رمزگشایی کامل در ایران غیرممکن باشد، کارشناسان اوکراینی باید اجازه داشته باشند همه رکوردر‌های پرواز‌ها به سمت اوکراین را بگیرند.

زلنسکی به این فایل صوتی منتشر شده نیز اشاره کرده و گفته: طرح ایرانی از ابتدا میدانسته هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران با موشک سرنگون شده است.

زلنسکی شب گذشته در گفتگو با TSN اوکراین گفته انتشار فایل صوتی بین پرواز آسمان و برج مراقبت که شلیک موشک و برخورد آن به هواپیمای اوکراینی را دیده بوده ثابت می‌کند طرف ایرانی از ابتدا می‌دانسته این هواپیما به واسطه موشک سرنگون شده است اما به لطف سرویس‌های اطلاعاتی ما به مکالمه بین برج مراقبت و خلبان هواپیمایی ایرانی دست پیدا کردیم.

رییس جمهور اوکراین تاکید کرده که از ابتدا نقص فنی هواپیمای اوکراینی را رد کرده بوده و گفته: ما می‌دانستیم که این نمی‌تواند صحت داشته باشد. من در این باره صحبت کردم شاید نه به این صراحت، اما زمانی که ما به دیدن اقوام و خانواده قربانیان رفته بودیم، گفتم که هیچ نقص فنی‌ای وجود نداشته است.‌ این هواپیما جدید بوده و بهترین تیم پرواز در آن حضور داشتند. ما متوجه شدیم ایرانی‌ها (نمی‌دانم دقیقا چه کسی) این داستان را برای دفاع از خودشان سرهم کرده‌اند تا فضای افکار عمومی را به این سمت هدایت کنند که این هواپیما به دلیل نقص فنی سقوط کرده است.

زلنسکی در ادامه این گفتگو تاکید کرده شب بعد از این تراژدی گروهی ۴۵ نفره از کارشناسان اوکراینی به ایران سفر کرده اند، اما روز اول هیچ دسترسی به هیچ جا نداشتند. آن‌ها حتی تکه‌های هواپیما را نیز پیدا نکردند. هیچ کابین خلبان و صندلی‌ای در محل حادثه نبوده است. در چنین مواردی معمولا از روی صندلی‌ها می‌توانند تشخیص دهند که آیا انفجار رخ داده یا نه، چون قطعات در صورت انفجار مانند دستمال کاغذی پراکنده می‌شوند.

او ادامه داد: کمیسیون به ما اطلاع داد که مشکلی برای قطعات و خرابی‌های هواپیما رخ داده است. کارشناسان اوکراینی هیچ دسترسی‌ای به اتاق کنترل ترافیک هوایی یا رکورد‌ها نیز نداشتند.
 
نکات کلیدی مصاحبه زلنسکی؛ از سخنان رییس جمهور اوکراین چه می‌فهمیم؟
 
به گزارش رویداد۲۴ اظهارات زلنسکی از دو جهت حائز اهمیت است؛ نکته اول اینکه او بر اطلاع داشتن سازمان هواپیمایی کشوری از دلیل حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی تاکید کرده است.
 
علی عابدزاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری در سه روز اول بعد از سانحه هوایی بارها احتمال اصابت موشک به هواپیمای اوکراینی را رد کرده و آن را «اظهارات غیرمنطقی» خواند و گفت: چنین مسئله برای این سانحه امکان پذیر نیست.
 
سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در نطق تلویزیونی خود در اعتراف به ارتکاب اشتباه و شلیک موشک به سمت هواپیمای اوکراینی اعلام کرد: سازمان هواپیمایی کشوری از این حادثه اطلاعی نداشته است.
 
سازمان هواپیمایی کشوری نیز بالافاصله بیانیه‌ای منتشر کرده نوشت: «متأسفانه با وجود پیگیری‌های متعدد و مکرر سازمان هواپیمایی کشوری، تا زمان صدور اطلاعیه ستاد کل نیرو‌های مسلح، هیچگونه اطلاع رسانی در خصوص موضوع اصابت موشک سامانه‌های پدافند به هواپیمای مسافربری کشور اوکراین به این سازمان صورت نپذیرفته است.»
 
نکته دوم ادعای همکاری کامل سازمان هواپیمایی با کشورهای ذی‌نفع در بررسی دلایل حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی است. 
 
هواپیمایی ایران از همکاری‌های کامل خود با کشورهای ذی‌نفع صحبت کرده و در بیانیه خود اعلام کرده بود که «از دقایق اولیه وقوع سانحه دلخراش بویینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین در حوالی فرودگاه امام خمینی (ره)، اقدامات قانونی و تخصصی خود را در راستای شناسایی علل و عوامل سانحه بر اساس مفاد کنوانسیون شیکاگو و تعهدات بین المللی کشور آغاز و در این راستا ضمن اطلاع رسانی به کشور‌های ذینفع در خصوص وقوع سانحه، نسبت به اعلام آمادگی جهت حضور کارشناسان مربوطه و همکاری در خصوص انجام فرآیند بررسی سانحه اقدام نمود.»
 
این بیانیه در حالی صادر شده که زلنسکی از عدم همکاری ایران در بررسی‌های این پرونده با طرف اوکراینی خبر داده است. او همچنین از «سرویس‌های اطلاعاتی» برای در اختیار قرار دادن فایل صوتی بین برج مراقبت و خلبان هواپیمای آسمان تشکر کرده در حالی که رضایی‌فر مسئول سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری در مصاحبه خود اوکراین را تهدید کرده بود که با انتشار اسناد محرمانه کاری کرده که ایران اطلاعات بیشتری در اختیار آنها قرار ندهد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
0
7
عجب صبری خدادارد!!!!!
پاسخ ها
سعید حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
هرچی جلوتر میریم به چهره‌ی واقعی ( عابدزاده ) رئیس کنونی سازمان هواپیمایی کشوری و مدیر عامل (مخلوع) هواپیمایی آسمان
برام واضح تر میشه..

چه ظلم ها که نکرد..
و چه حق ها که نخورد

حالا ، هم در قبال خون مردم ، برای جدال بر پستش ، خفه شده ..
تف بر دنیا دوستی..!!!

.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
9
5
اگر هواپیمائی ایران در کشورهای دیگر بود و یه همچین اتفاقی میفتاد،آنها براحتی اطلاعات میدادند؟؟؟دشمن دشمن است دیگه،،الان پیراهن عثمان درست کردند
چه کارهایی که ماها نمیکنیم
ناشناس
|
Italy
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
1
6
این فایل که تنها یک چیز را بیان میکند و آن اینکه شما از همان اول میدانستید هواپیما توسط موشک ساقط شده است.
شما این فایل را به اکراین دادید تا به آنها این حقیقت را بگویید؟!
آنها مدعیند که منابع اطلاعاتی آنها این اطلاعات را بدست آوردند و یقینا راست میگویند.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۴
2
9
ما ها دروغ گو ترین دنیا هستیم....به هیچ وج حتی اسلام و قران رو هم قبول ندارن اینا...میرن نماز جمعه بعدش مثل اب خوردن دروغ میگن
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
1
12
همبشه دروغ ،دروغهای بعدی بیشتری در پی دارد و در آخر به رسوایی ختم میشود. "صداقت" همیشه موجه و قابل احترام است.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
16
7
این رئیس جمهور اوکراین خیلی آشغاله
مردیکه خجالت نمیکشه پس فطرت
برای ما پلیس بازی درآورده
بروگم شو کثافت
درد هموطنان مان را داریم بعد این آشغال شده دایه دلسوز از مادر
مردیکه مزدور آمریکایی
وقتی هواپیمای ما را در آسمان خودمان آمریکایها زدند تو کثافت چیزی نگفتی
مزدورهای جیرخوار
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
برو بخواب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
3
حالا دقیقا چی میخواست بگه؟کیو مقصر کرد؟منظورشون چیبود وآخر سر تقصیر کار کی یا چه کسانی بدن؟
benti
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
1
توی متن گفتگو کمالی رو خیلی خوب اومدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
0
4
حدیث داریم تمام بدیها و گناهان در یک اتاق جمعند و کلید آن اتاق دروغ است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
1
2
اوکراین هم این وسط برای ما دم دراورد ...خدایا به کجا رسیدیم که هر ..... ی باید برامون شاخ بشه خب اگه مسوولان ما خودشون کارشون درست بود دیگه هر فلانی برامون مدعی نمیشد
benti
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
2
0
کمالی چیه!
داره میپرسه _چند مایلی_!! نه کمالی
نظرات شما
پیشخوان