تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸

مقیمی مدیرعامل ایران خودرو تا چه اندازه موفق بوده؟

هرچند که قضاوت در خصوص عملکرد آن هم بعد از گذشت تنها چند ماه از زمان مدیریت مدیرعامل جوان ایران خودرو زود است، ولی رصد تحولات و اتفاقات می‌تواند روند کلی و سمت و سوی حرکت ایران خودرو را نشان دهد.
مدیرعامل ایران خودرو
رویداد۲۴ با روی کار آمدن مدیرعامل جوان ایران خودرو از یک طرف امید‌ها به بهبود عملکرد این شرکت افزایش یافته و از طرف دیگر این دغدغه وجود دارد که عدم اشراف کامل به موضوعات فنی و مدیریتی، سبب اتلاف منابع مالی، سرمایه‌ای و انسانی شود. هرچند که قضاوت در خصوص عملکرد آن هم بعد از گذشت تنها چند ماه از زمان مدیریت مدیرعامل جوان ایران خودرو زود است، ولی رصد تحولات و اتفاقات می‌تواند روند کلی و سمت و سوی حرکت ایران خودرو را نشان دهد.

به طور مثال انتصابات جدید در ایران خودرو یکی از این تحولات کلان است. فرشاد مقیمی به همراه مغز متفکر خود یعنی باقری در تلاش است که اول در کمترین سطح تنش با بدنه دولت، قطعه سازان و سهامداران باشد و دوم نیرو‌های مورد نظر خود را جایگزین نماید. جمع این دو نقض بسیار سخت است. از این رو است که برخی از انتصابات وی قابل تقدیر و برخی دیگر در بخش‌های اجرا محل سوال است. برخی از افراد از ایران خودرو رفتند، ولی برخی دیگر علی رغم مشاغل امنیتی شان هنوز در ایران خودرو حضور دارند.

افزایش تولید از دیگر شاخص‌های مدیریتی است که مقیمی جوان تلاش نموده تا بتواند کارنامه موفقی در این زمینه داشته باشد. روند تولید در ایران خودرو طی ماه‌های اخیر افزایشی بوده که این مسئله نقطه قوتی برای مقیمی است. هرچند که هنوز موضوع خودرو‌های با کمبود ناقص از مسائل مورد بحث در ایران خودرو است.

نحوه مدیریت مجموعه‌های زیردست از دیگر نکات قابل توجه است که می‌تواند نشان دهد کشتی بزرگترین خودروساز کشور به کدام سمت و با چه کیفیتی در حال حرکت است. معاونین در بخش‌های مختلف خرید، مالی و .. بازو‌های اصلی یک مدیرعامل هستند. هرچقدر این معاونین مقتدر، مسلط به امور و با درایت باشند، فکر مدیرعامل از مسائل میانی و پایین دست رها می‌شود. چرا که یک مدیرعامل می‌بایست راهبرد کلان، با عنایت به هماهنگی در سطوح پایینی را باید در دستور کار خود قرار دهد. قطعا جایگاه مدیرعامل ایران خودرو این نیست که با مدیرکل گمرک فرودگاه امام و یا مدیرعامل فولاد مبارکه جلسه بگذارد بلکه این معاون خرید هستند که شان شان حضور در این جلسات به نمایندگی ایران خودرو است؛ لذا اگر با هماهنگی معاون خرید، مدیرعامل ایران خودرو به این جلسات می‌رود نشان از ضعف مدیریتی معاون خرید است.

مرور این چند نمونه از نحوه مدیریت مدیرعامل جوان ایران خودرو نشان می‌دهد که فرشاد مقیمی تلاش نموده تا ایران خودرو را به طور نسبی در مسیر خوبی به پیش ببرد، ولی گاهی به دلیل حجم بالای کار، گرفتار مشورت‌های و رفتار‌های غلط شده که متناسب با جایگاه وی نیست و ممکن است ادامه این مسیر جایگاه ایران خودرو را نازل دهد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان