تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

سفر «مرکل» به چین با اهداف اقتصادی ویژه

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان از روز گذشته - یکشنبه - سفر سه روزه و رسمی خود به چین را با تمرکز بر مسائل اقتصادی آغاز کرد تا بتواند روابط تجاری دومین و چهارمین اقتصادهای بزرگ دنیا را که از شرکای مهم تجاری یکدیگر نیز محسوب می شوند، تحکیم بخشد.
رویداد۲۴- این نهمین سفر صدراعظم آلمان به چین از زمان آغاز صدارتش محسوب می شود اما این بار برخلاف دفعات قبل، هیاتی بلندپایه از فعالان اقتصادی آلمان او را همراهی می کنند تا در جریان گفت وگوها، رایزنی ها و نشست های مشورتی روابط دو کشور مرور شده و راهکارهای تازه همکاری تدوین شود.
او در جریان ملاقات خود با «لی کچیانگ» نخست وزیر چین گفت که مهمترین بخش از این سفر توجه به مسائل و موضوعات اقتصادی است و مایل است در همکاری های آتی دو کشور خلاقیت شکل گیرد تا طرفین به منافع مشترک بیشتری دست یابند.
مرکل همچنین روابط دوجانبه را مطلوب خواند و گفت: آلمان مایل است برنامه «خلاصه اقدامات همکاری دو کشور» را به خوبی عملی نماید و چهارمین دور مذاکرات دو طرف را نیز با موفقیت کامل به پایان برساند.
«لی کچیانگ» نخست وزیر چین نیز سطح روابط دو کشور را بسیار مطلوب دانست و تاکید کرد که این روابط همچنان به سمت جلو در حرکت بوده و همکاریها در زمینه های مختلف در حال پیشرفت است و چین نیز به روابط و همکاری دوجانبه در آینده اطمینان کامل دارد.
با این حال نباید فراموش کرد که چین و‌ آلمان از طیف وسیعی از همکاری ها برخوردارند که بخش های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری، موضوعات اجتماعی، تبادل نیروی انسانی و دانشجو را شامل می شود.
از سوی دیگر شرکت های آلمانی در چین حضوری فعال دارند و فقط حدود 2 هزار شرکت آلمانی در نواحی جنوبی چین فعالیت می کنند.
بازار خودرو چین نیز از خودروهای ساخت آلمان استقبال می کند و مشهورترین مارک های خودرو برای مردم چین اتومبیل های ساخت آلمان است که البته کارخانه های تولیدی مشترک آن در چین مستقر است.
«مرکل» را در چین یک هیات بزرگ تجاری از جمله 11 وزیر و معاون وزیر همراهی می کنند و او قصد دارد دیداری از شهر صنعتی «شن یانگ» در استان «لیا ئونینگ» در شمال شرق چین داشته باشد.
روزنامه چاینا دیلی در همین باره می نویسد: این سفر از آنجا که به فاصله کمی از اجلاس سران «جی هفت» در ژاپن و پیش از اجلاس سران «جی 20» در شهر «هانگ جو» در شرق چین در ماه سپتامبر انجام شده است، بر اهمیت آن می افزاید.
سرمایه گذاری، دسترسی به بازارهای یکدیگر، فضای مجازی و اینترنت، بخش های علمی و فنی و امور تجاری از اصلی ترین عرصه های همکاری طرفین است.
این سفر در شرایطی صورت می گیرد که اتاق بازرگانی اروپا در چین در تازه ترین گزارش خود در ماه جاری میلادی اعلام کرد دولت چین محدودیت های زیادی برای شرکت های خارجی از جمله اروپایی در این کشور در نظر گرفته است.
گزارش یاد شده همچنین از این محدودیت ها به شدت انتقاد و وضعیت موجود تجارت در چین را به محیط خصمانه تجاری برای شرکت های خارجی و اروپایی تشبیه کرده است.
در بخش سرمایه گذاری به دلیل آنکه چین علاقه زیادی به فن آوری آلمان دارد؛ آمارها نشان می دهد که سرمایه گذاری این کشور در آلمان در سال 2015 میلادی 35 درصد بیشتر شده است.
همکاری در بخش فضای مجازی و موضوع مازاد فولاد چین در بازار که انتقادهای شدید اروپا و آمریکا را به دنبال داشته از دیگر موضوعات مورد بحث میان طرفین بوده است.
روزنامه چاینا دیلی می نویسد که مرکل علاقه زیادی دارد که نشست های «جی هفت» و «جی بیست» را به شکلی به یکدیگر ارتباط دهد و انتظار او این است که مسائل اصلاحی اقتصادی و مالیاتی و امور امنیتی میان آنها بررسی شود اما به نظر نمی رسد همه کشورهای اروپایی و اعضای جی هفت چنین دیدگاهی داشته باشند.
خبرگزاری شین هوا گزارش کرده که «وانگ یی» وزیر خارجه چین هم با «فرانک والتر اشتان مایر» همتای آلمانی خود دیدار داشته و در حاشیه چهارمین دور مذاکرات دو کشور مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی را با وی مورد بحث و تبادل نظر قرار داده است.
چین و آلمان در حال برقراری ارتباط میان راهبردهای تولیدی و صنعتی میان دو کشور و اجرای طرح ارتباطی صنعتی و تولیدی تا سال 2025 میلادی هستند که از آن با عنوان «ساخت چین 2025» میلادی نیز یاد می شود.
آلمان همچنین برای همکاری با چین به منظور برگزاری بهینه اجلاس سران «گروه بیست» و ماموریت های حفاظت از صلح در مالی ابراز تمایل کرده است. آلمان میزبان «جی 20» در سال 2017 میلادی است.
مرکل در جریان دیدار از چین همچنین روز گذشته دکترای افتخاری دانشگاه «نانجینگ» را که بالاترین و قدیمی ترین نشان افتخاری دانشگاهی چین است، دریافت کرد.
نشست ها و گفت وگوهای مشورتی حکومتی دو کشور از سال 2011 میلادی برگزار شده و اصلی ترین عرصه سازماندهی همکاری های طرفین در زمینه های مختلف بین دومین و چهارمین اقتصادهای بزرگ دنیا است.
ارزش تبادلات تجاری چین و آلمان در سال 2011 میلادی 190 میلیارد دلار بود و هدفگذاری آنها رسیدن به مرز 280 میلیارد دلار در سال 2015 میلادی بوده است.
با این حساب نزدیک به یک سوم از کل تجارت چین با اتحادیه اروپا میان چین و آلمان انجام می شود. زیرا هر دو کشور بزرگترین صادرکنندگان جهان به حساب می آیند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان