تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۸

تفاوت سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا چیست؟

علایم مشترک ویروس کرونا و آنفلوآنزا باعث شده تا تشخیص آن‌ها سخت شود.

ویروس کرونا

رویداد۲۴ بیماری کووید ۱۹ که از آغاز سال میلادی جاری به کشورهای زیادی ازجمله ایران راه پیدا کرده، دارای علائمی مشابه با سرماخوردگی یا آنفولانزا است. آیا کرونا، ویژگی متمایزکننده‌ای دارد؟

ریزش آب بینی، سرفه ، گلودردی و تب علایم مشابه در بیماری‌های مختلفی اند که در آغاز نمی‌توان تشخیص داد که آیا ناشی از باکتری و یا ویروس اند.

اینجا توضیح داده می‌شود که فرق سرماخوردگی، آنفولانزا و ویروس کرونا در چیست؟

افراد بیمار ممکن است علائم تب، سرفه، تنگی نفس و دیگر علائم مشابه آنفولانزا داشته باشند. وجه تمایز سه بیماری مذکور در این است که در آنفولانزا و سرماخوردگی معمولی، بیمار با مصرف داروها ظرف گذشت چند روز بهبود پیدا می‌کند ولی ظاهرا و همان‌طور که درمورد کووید ۱۹ گفته شده، دارویی تاکنون روی آن تأثیر نداشته است؛ بلکه بیماری با گذشت زمان، به‌جای بهبود، بدتر می‌شود.

تفاوت کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی

این نکات ساده را حتما رعایت کنید:

شستن مکرر دست‌ها، زدن ماسک، رعایت فاصله از افراد دارای علائم، دوری از قرارگرفتن در محیط‌های شلوغ ازجمله مواردی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

علائم رایج سرماخوردگی و کروناویروس

تمام بیماران علائم مشابهی را نشان نمی‌دهند، اما موارد یکسان در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، تب، سرفه و تنگی نفس است. علائم ویروسی در دستگاه تنفسی فوقانی، تب بالا و طولانی‌مدت است؛ بنابراین عطسه‌ی زیاد، آبریزش بینی و گلودرد که علامت‌های معمولی در بیماری عفونی بخش فوقانی دستگاه تنفسی بوده، از نشانه‌های سرماخوردگی یا آنفولانزای معمولی است. ازآنجاکه ویروس جدید کرونا، در درجه‌ی اول، دستگاه تنفسی تحتانی (شش‌ها) را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بیشتر باعث سرفه خشک، تنگی نفس یا عفونت ریه می‌شود.


بیشتر بخوانید: علت شیوع کرونا در قم از زبان بازیگر مشهور


زیاد نگران نباشید/ بیشتر موارد مشکوک به کرونا، آنفولانزاست

طی روزهای گذشته باتوجه به همزمانی شیوع آنفلوآنزای فصلی و کرونا، هزاران نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند که ۷۳۵ نفر با علائم شبه آنفلوآنزا بستری شدند.

بسیاری از این افراد مرخص شدند و تعدادی هم برای آزمایش‌ها بیشتر تحت نظر قرار گرفتند.

بیشتر مراجعه افراد به مراکز درمانی بهاطر ترس و نگرانی و اضطرابی است که از ویروس کرونا دارند ولی اغلب پس از انجام آزمایش ها مشخص می شود که بیماری آن ها آنفولانزا و در برخی موار هم سرماخوردگی بوده است.

آمار دقیق مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا هنوز مشخص نیست، اما این عدد حدود ۲ درصد تخمین زده شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان