تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

شب خونین ادلب/ اختلافات در سوریه به درگیری ایران و ترکیه می‌انجامد؟

درگیری شب گذشته در منطقه ادلب میان نظامیان سوری و معارضان تجت حمایت ترکیه به کشته شدن حدود 30 نظامی ترک انجامید. این اتفاق باعث شد روسیه به این درگیری ورود کند. برخی کارشناسان نظامی می‌گویند ادامه تنش‌ها به جنگ ترکیه و ایران نیز می‌تواند بینجامد زیرا ایران از حکومت بشار اسد دفاع می‌کند و ترکیه در جبهه مقابل قرار دارد.

جنگ سوریه ادلب

رویداد۲۴ درگیری‌ها در منطقه ادلب سوریه از شب گذشته آغاز شده است. ارتش سوریه شب گذشته با یک معارضان سوری تحت حمایت ترکیه در منطقه جبل الزاویه درگیر شدند و منابع ترک خبر داده‌اند که بیش از ۳۰ نظامی ترکیه در این حمله کشته شده‌اند.

از لحظه‌ای که این اتفاق افتاده، تحرکات نظامی نیروهای نظامی ترکیه به شدت افزایش پیدا کرده است. خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه به نقطه صفر مرزی سوریه رفته است. ژنرال امید دوندار فرمانده نیروی زمینی ترکیه و ژنرال حسن کوچوک آک یوز فرمانده نیروی هوایی شخصا وارد میدان شده‌اند.

همزمان با این تحولات، برخی منابع مدعی شدند که این حملات توسط ارتش روسیه انجام شده است. پیش‌تر رسانه‌های روس اعلام کرده بودند که تعدادی از جنگنده‌های این کشور در منطقه ادلب، توسط نیرو‌های ترکیه هدف قرار گرفته‌اند.

وزارت دفاع روسیه در توضیح اتفاق پیش آمده و کشته شدن سربازان ترک گفته بود: «ترکیه پیشتر از حضور نیروهای خود در منطقه هدف قرار گرفته شده خبر نداده بود و سربازان ترک نباید در آنجا حضور داشته باشند.» البته روسیه اعلام کرده که نقشی در حمله روز پنجشنبه نداشته، با این حال روسیه برای اطمینان بیشتر از کنترل منطقه روسیه صبح امروز جمعه ۹ اسفند (۲۸ فوریه) اعلام کرد دو کشتی جنگی خود را که مجهز به موشک‌های کروز هستند عازم آب های سوریه می‌کند.

نیروهای مسلح تحت حمایت ترکیه تلاش کرده‌اند کنترل شهر کلیدی «سراقب» در استان ادلب را دوباره به دست بگیرند. این نیروها که به عنوان معارضین شناخته می‌شوند و با حکومت بشار اسد مسکل دارند، توسط حکومت ترکیه پشتیبانی می‌شوند و به همین دلیل این موضوع برای ایران بسیار اهمیت پیدا کرده است، زیرا نیروهای ایران در سوریه در حمایت از بشار اسد در حال مبارزه هستند و حمله نیروهای ترکیه به منطقه ادلب، به نوعی درگیری احتمالی ایران و روسیه با ترکیه محسوب می‌شود.

با کشته شدن سربازان ترکیه در منطقه ادلب درگیری تلویحی ایران و ترکیه نیز شروع شده است. رسانه‌های ترکیه نوشته‌اند حمله به نظامیان ترک در منطقه ادلب توسط نیروهای وابسته به ایران انجام شده است. به این ترتیب منطقه ادلب به منطقه اختلاف ایران و ترکیه تبدیل شده است و این احتمال وجود دارد این درگیری در روزهای آینده بیشتر شود.

از سوی دیگر ترکیه، روسیه را به نقض توافقنامه سوچی متهم کرده است . طبق این توافقنامه ادلب منطقه عاری از تنش اعلام شده بود.

در منطقه ادلب، اتجادیه اروپا و آمریکا از ترکیه حمایت می‌کند و روسیه و ایران و سوریه نیز در جبهه مقابل قرار گرفته‌اند. در حال حاضر موازنه قوا به خاطر حضور روسیه، به نفع ایران است.


بیشتر بخوانید:آمریکا: گزینه‌های حمایت از ترکیه را در بحران سوریه بررسی می‌کنیم


به گزارش رویداد۲۴ ترکیه با حمایت ناتو تلاش کرده ارتش سوریه به مناطقی برود که طبق توافق سوچی بین روسیه و ترکیه عاری از تنش اعلام شده است، با توجه به اینکه منطقه ادلب، منطقه‌ای کلیدی به شمار می‌رود، بسیار بعید است ایران و روسیه بپذیرند به سادگی این منطقه در اختیار ترکیه قرار بگیرد و همین موضوع سرآغاز اختلافات بزرگتر است.

ترکیه تلاش دارد با کمک ناتو کنترل ادلب را به دست بگیرد. البته رایزنی‌های مقامات ترکیه با ناتو جواب داده و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، عامل درگیر را دولت سوریه معرفی کرده است و درخواست توقف عملیات نظامی دمشق در ادلب را مطرح کرده است.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز با انتشار بیانیه‌ای «از افزایش تنش در شمال غربی سوریه و جان باختن سربازان ترکیه عمیقاً ابراز نگرانی» کرده و خواستار برقراری آتش‌بس فوری در ادلب شد.

وی با تاکید بر ضرروت اعلام فوری  آتش بس در ادلب گفت: افزایش تنش نظامی و ایجاد خطر در منطقه به ویژه برای غیرنظامیان نگران کننده است. اگر اقدامی فوری انجام نشود، این خطر وجود دارد که تنش هر ساعت بیشتر شود. هیچ راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد. تنها راه پایدار، راه حل سیاسی تحت کنترل سازمان ملل ممکن است.

آن‌ها می‌گویند موفق شده‌اند دوباره بر این شهر مسلط شوند. سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، درگیری‌های شدید در این منطقه میان ارتش سوریه و نیروهای ترکیه را تایید کرده است.

خبرگزاری‌های روسیه به نقل از یک منبع نظامی آن کشور، روایت نیروهای ترک از وقایع در سراقب را رد کرده و گفته‌اند نیرو‌های دولت سوریه با موفقیت حمله آن‌ها را خنثی کرده‌اند.

همزمان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، از کشته شدن سربازان ارتش این کشور در استان ادلب سوریه خبر داده و گفته است که در عین حال نیرو‌های سوری نیز ضربه بزرگی خورده‌اند.



درگیری در ادلب سوریه

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه گفته بود کشورش به دنبال راهی برای استفاده از حریم هوایی ادلب سوریه است. او در سخنان با متهم کردن روسیه به اینکه اجازه حضور جنگنده‌های ترکیه در حریم هوایی سوریه را نمی‌دهد گفته بود «بزرگترین بحرانی که ترکیه در ادلب با آن مواجه است، ناتوانی در استفاده از حریم هوایی سوریه است که به زودی بر آن نیز غلبه می‌کنیم.»

اردوغان تا کنون در برابر درخواست‌ها برای خروج از سوریه مقاومت کرده است. او چند روز پیش گفته بود: «ما از ادلب عقب‌نشینی نمی‌کنیم تا زمانی که رژیم تهاجم به این استان را متوقف نکند. این تنها شرط برای توقف درگیری‌هاست.»

به گزارش رویداد۲۴ روز جمعه، ٩ اسفند (٢٨ فوریه)، منابع دولتی ترکیه گفتند که وزیر دفاع این کشور همراه با شماری از فرماندهان عالیرتبه ارتش برای هدایت عملیات نظامی در داخل خاک سوریه به مرز دو کشور عزیمت کرده است. رسانه‌های ترکیه تصاویری از واحد‌های زرهی و توپخانه را در حال حرکت به سوی مرز با سوریه منتشر کرده‌اند.

تصمیم به اعزام نیرو برای عملیات نظامی علیه سوریه در جلسه اضطراری مقامات دولتی ترکیه در شب گذشته اتخاذ شد. ریاست این جلسه را رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری در دست داشت.

ماموریت این نیرو‌ها و دامنه عملیاتی که در نظر دارند مشخص نیست. همزمان ویدیو‌هایی هم از انفجار خودرو‌های نظامی سوریه در برخی رسانه‌های ترکیه منتشر شده هرچند امکان تایید مستقل این تصاویر وجود ندارد و مشخص نیست که چه کسانی آن‌ها را هدف قرار داده‌اند.

روز گذشته، سی و سه نظامی ترکیه در جریان یک حمله هوایی به مواضع نیرو‌های ترکیه و متحدان آن کشور در شمال غرب سوریه کشته شدند. کشته شدن این افراد شمار تلفات نظامی ترکیه از آغاز ماه میلادی جاری را به ٥٤ تن افزایش می‌دهد. وزیر ارتباطات ترکیه هشدار داده است که به تلافی این حمله، تمامی تاسیسات شناخته شده دولت سوریه هدف‌های مشروع نظامی محسوب می‌شود.

در حال حاضر واحد‌های نظامی ترکیه متشکل از چند هزار نظامی و تجهیزات سنگین در سوریه حضور دارند و اردوغان هشدار داده است که اگر نیرو‌های سوریه از مناطق نظارتی ترکیه خارج نشوند، در شروع یک جنگ تمام عیار علیه دولت آن کشور تردید نخواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان