تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۸

مردم از تجمع غیرضروری در مراکز درمانی خودداری کنند

حدود ۹۰ درصد مبتلایان به کرونا ویروس نیازی به بستری شدن ندارند و مردم با مشاهده علائم خفیف بیماری به مراکز درمانی مراجعه نکنند، زیرا ضمن این که خود را در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار می‌دهند کادر درمان را نیز با مشکل روبرو می‌کنند.
کرونا
رویداد۲۴ عاطفه عابدینی فوق تخصص بیماری‌های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری روز دوشنبه افزود: عطسه و آبریزش بینی علامت کرونا نیست، بیماران نباید تنها با دیدن علائمی مانند آبریزش بینی و عطسه به مراکز درمانی مراجعه کنند، چراکه نه تنها خود را در معرض خطر و بیماری قرار می‌دهند، بلکه با ایجاد شلوغی در مراکز درمانی، کادردرمان رانیز با مشکل روبرو می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری، این فوق تخصص با اشاره به این که ویروس کرونا میتواند علائمی مثل آنفلوانزا یا سرماخوردگی ساده در بیمار ایجاد کند، افزود: سرماخوردگی و آنفلوانزا دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند در حالی که در کرونا دستگاه تنفسی تحتانی یعنی خود ریه بیشتر درگیر می‌شود.

عابدینی تصریح کرد: آبریزش بینی، درگیری سینوس‌ها و عطسه بیشتر در سرماخوردگی و آنفلوانزا دیده می‌شود، اما در کرونا کمتر شایع است، به گونه‌ای که در کرونا کمتر از پنج درصد موارد آبریزش بینی دارند، البته ممکن است فرد مبتلا به کرونا احساس گرفتگی بینی را داشته باشد.

سیر بیماری کرونا تدریجی است و در عرض یک هفته بروز می‌کند

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معمولا انفلوانزا سیر سریعی داشته و ناگهانی شروع می‌شود، ولی سیر کرونا تدریجی و در طی چند روز آغاز می‌شود. به عبارت دیگر معمولا کرونا با سرفه‌های خشک شروع شده و بعد پیشرفت کرده و با تب همراه می‌شود. بیماری کروناویروس معمولا خود را در عرض یک هفته و بین ۲ تا پنج روز به صورت کامل نشان می‌دهد، یعنی زمان رسیدن کرونا به مرحله حاد طولانی‌تر است، ولی در آنفلوانزامعمولا طی ۴۸ساعت همه علایم مشخص می‌شود.

علائم کرونا، سرفه‌های خشک، احساس ناراحتی و درد مبهم در قفسه سینه

عابدینی علائم مشخص و شایع‌تر کرونا ویروس را سرفه‌های خشک و احساس ناراحتی و درد مبهم در قفسه سینه برشمرد که معمولا در انفلوانزا مشاهده نمی‌شود.

وی گفت: البته در آنفلوانزا سرفه وجود دارد، ولی خیلی خشک نیست و در سرماخوردگی ساده نیز اصلا سرفه وجود ندارد. احساس خستگی و عدم شادابی نیز بیشتر در کرونا و آنفلوانزا دیده می‌شود، ولی در سرماخوردگی ساده وجود ندارد.

عوارض گوارشی در کرونا شایع نیست

این فوق تخصص ریه بی‌اشت‌هایی در آنفلوانزا را بسیار شدیدتر از کرونا عنوان کرد و گفت: شکم درد، تهوع و استفراغ نیز در کرونا بسیار غیرشایع بوده و اسهال نیز زیر ۱۰درصد در موارد کرونایی دیده می‌شود. به عبارت دیگر عوارض گوارشی در کرونا شایع نیست.

عابدینی با بیان این که بیمار تیپیک کرونا با علائمی از جمله درد مبهم قفسه سینه، تب، سرفه‌های خشک و تنگی نفس تشخیص داده می‌شود، توصیه کرد: اگر فردی این علائم را در خود دید باید برای بررسی‌های بیشتر، عکسبرداری از ریه و اندازه گیری سطح اکسیژن به مراکز درمانی مشخص شده از سوی وزارت بهداشت مراجعه کند.

تنگی نفس شدید را جدی بگیرید

وی تنگی نفس شدید را نشانه‌ای جدی در کرونا عنوان کرد و گفت: بیماران دارای این علامت باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند؛ زیرا بررسی این علامت برای جلوگیری از ایجاد نارسایی تنفسی در بیمار از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته عابدینی، بهترین پیشنهاد در سرماخوردگی‌های ویروسی؛ استراحت در منزل، مصرف میوه و سبزیجات تازه و مایعات زیاد به خصوص مایعات گرم و نداشتن استرس است.

وی خاطرنشان کرد: توصیه ما این است که مردم پزشک خود باشند، زیرا حتی اگر کروناویروس خفیف هم گرفته باشند، واقعا نیاز به درمان خاصی ندارد و در این شرایط تنها درمان‌های حمایتی مانند ضدسرفه، ضد درد و تب بر، استراحت در منزل، مصرف مایعات و رعایت بهداشت کفایت می‌کند.

عابدینی افزود: زمانی که عفونت کرونایی از هر راهی از جمله سطوح مخاطی بینی ودهان یا مخاط چشم وارد سیستم جریان خون شود، سه ارگان مهم بدن یعنی ریه، قلب و کلیه را تحت تاثیر قرار می‌دهد که البته کلیه و قلب در موارد خیلی حاد و شدید متاثر می‌شود.

به گفته وی کروناویروس بیشتر ریه یعنی دستگاه تنفسی تحتانی رادرگیر می‌کند. ویروس خود را از طریق جریان خون به سلول‌های ریه رسانده و منجر به شروع یک سری علامت نظیر سرفه خشک و تنگی نفس می‌شود. در بیشتر مواقع حتی اگر ریه درگیر شده و منجر به سرفه‌های خشک در فرد مبتلا شود؛ ممکن است که تنگی نفس شدید و افت اکسیژن در بیمار اتفاق نیفتد و نیازی به بستری شدن فرد دربیمارستان نباشد.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون به حدود ۵۰ کشور از جمله آمریکا، فرانسه، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا و امارات گسترش یافته و تا کنون جان حدود سه هزار نفر را گرفته است.

مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه از ابتلا و درگذشت دو شهروند قمی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر دادند.

با اعلام همه گیری ویروس کرونا در کشور، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در حکمی به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تشکیل شود.

همچنین رییس جمهوری در صدور حکم و ابلاغ جدیدی به وزیر بهداشت ماموریت داد تا ضمن تشکیل جلسات مستمر این ستاد، از تمام توان مجموعه‌های ذی‌ربط به منظور کمک به جلوگیری از شیوع و ریشه‌کنی هر چه سریع‌تر این بیماری بهره گرفته و به طور مستمر به وی گزارش دهد.

روحانی در این حکم دستگاه‌های کشور را مکلف به اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا کرد.

از زمان تشکیل این ستاد با همراهی و هماهنگی همه دستگاه‌های دولتی اقدات مناسبی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا از جمله تعطیلی مراکز دانشگاهی و مدارس و کاهش ساعات اداری صورت گرفته است.

در آخرین اقدام برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد: ۳۰۰ هزار اکیپ با همکاری بسیج و مراکز درمانی برای غربالگری کرونا و بیماریابی خانه به خانه مردم از دو روز آینده به تک تک خانه‌های مردم مراجعه می‌کنند.

با وجود این تلاش بر اساس اعلام کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور تا روز گذشته به ۹۷۸ نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به ۵۴ نفر رسیده است همچنین ۱۷۵ نفر از مبتلایان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

با این حال پزشکان توصیه می‌کنند با خود مراقبتی، قرنطینه خانگی، پرهیز از سفر و رعایت بهداشت فردی می‌توان مانع از ابتلا و سرایت به ویروس کرونا شد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان