تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۹ نظر

یک شهاب سنگ در آستانه برخورد با زمین؛ ناسا چه می‌گوید؟

مطالعات ناسا نشان می‌دهد که یک شهاب سنگ نسبتاً بزرگ، با سرعتی بالا در حال حرکت به سمت کره زمین است و بر اساس پیش بینی‌ها احتمالاً در اوایل اردیبهشت ماه از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد.
برخورد شهاب سنگ با زمین
رویداد۲۴ روز گذشته اداره ملی هوانوردی و فضای آمریکا، ناسا اعلام کرد که شهاب سنگ بزرگی به سمت زمین در حال حرکت است. طبق برآورد‌های سازمان ناسا این شهاب سنگ که قطر آن به حدود ۴ کیلومتر می‌رسد با سرعت بیش از ۳۱ هزار کیلومتر در ساعت به زمین نزدیک می‌شود.

یک شهاب سنگ در آستانه برخورد با زمین؛ ناسا چه می‌گوید؟

به نقل از پایگاه خبری «اکسپرس»، سیستم خودکار ردیابی اجرام آسمانی سازمان فضایی ناسا سیارک ۴۱۰۰ متری که در اردیبهشت ۹۹ به زمین نزدیک می‌شود را شناسایی کرده است. این شهاب‌سنگ به بزرگی یک ساختمان است و به مداری نزدیک می‌شود که احتمال دارد به‌صورت خطرناکی در مسیر کره زمین قرار گیرد. به گفته این مرکز، این شهاب‌سنگ بزرگ را که با سرعت بیش از ۲۰ هزار مایل در ساعت به سوی زمین در حرکت است، "DA۴-۲۰۲۰" نامگذاری کردند. براساس تصاویر دریافتی از ماهواره‌های ناسا، این شهاب سنگ کمی کوچکتر از برج آب مشهور شهر شیکاگو است.

طبق اعلام مرکز مطالعات اجرام آسمانی ناسا، این شهاب سنگ، روز ۲۹ آوریل سال جاری میلادی (۴ اردیبهشت۱۳۹۹) از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد. متخصصان این مرکز، اجرام آسمانی که از نزدیکی زمین عبور می‌کنند و احتمال برخورد با سیاره زمین دارند را شناسایی و رهگیری می‌کند. این سیارک به دلیل اینکه از نزدیکی مدار زمین عبور می‌کند به عنوان یک موضوع بالقوه خطرناک در نظر گرفته شده، اما در حال حاضر ناسا نام این جرم آسمانی را در فهرست وقایع احتمالی تأثیرگذار بر آینده زمین قرار نداده است. این فهرست را «سنتری سیستم» ناسا جمع آوری و کنترل می‌کند. این سامانه تمام اجرام آسمانی که احتمال برخورد و تصادف آن‌ها با زمین وجود دارد را کنترل و آن‌ها را طبق احتمال برخورد و تاثیرگذاری بر آینده زمین در ۱۰۰ سال آینده دسته بندی می‌کند.

این بزرگترین سیارکی است که طی دو ماه آینده از نزدیکی مدار زمین عبور می‌کند، اما بزرگترین سیارکی نیست که تا کنون به زمین نزدیک شده است. سیارک ۳۱۲۲ فلورانس که با نام ۱۹۸۱‌ای تی ۳ نیز شناخته می‌شود، بزرگترین جسمی است که تاکنون از نزدیکی مدار زمین عبور کرده است. این سیارک در اول سپتامبر سال ۲۰۱۷ از نزدیکی مدار زمین عبور کرد که خوشبختانه با زمین برخورد نکرد. سیارک ۳۱۲۲ فلورانس در تاریخ ۲سپتامبر ۲۰۵۷ بار دیگر از مدار زمین عبور خواهد کرد. ابعاد این سیارک چیزی در حدود پنج و نیم مایل تخمین زده شده است.
بیشتر بخوانید:چقدر احتمال دارد منقرض شویم؟

برخورد شهاب سنگ با زمین؛ آیا تمدن بشری نابود خواهد شد؟

مطابق محاسبات انجام شده، این شهاب سنگ در ۲۹ آوریل (۴ اردیبهشت) به نزدیکی زمین می‌رسد با این حال به کره زمین برخورد نخواهد کرد و از فاصله ۶.۳ میلیون کیلومتری آن رد خواهد شد. این فاصله چیزی حدود ۱۶ برابر فاصله زمین تا ماه است. مطابق گفته نهاد «مجمع سیاره‌ای»، شهاب سنگ‌های با قطر بیش از یک کیلومتر به اندازه کافی بزرگ هستند تا حیات را در کره زمین تهدید کنند. این نهاد می‌گوید در صورت برخورد این دست اجسام به کره زمین، چاله‌ای به بزرگی دستکم ۱۰ کیلومتر یا بیشتر ایجاد خواهد شد که یک ویرانی گسترده و احتمالا انقراض تمدن بشری را در پی خواهد داشت.

با این حال اخترشناسان تخمین می‌زنند چنین اجرام آسمانی در هر صد سال یک در پنجاه هزار شانس دارند تا با زمین برخورد کنند. بروس بتز از بنیاد بین‌المللی اخترشناسان می‌گوید: «شهاب‌سنگ‌های کوچک چند متری به طور مرتب به زمین برخورد می‌کنند، اما در لایه بیرونی جو می‌سوزند و در نتیجه آسیب کمی وارد می‌کنند. اما شهاب‌سنگ‌های بزرگ که اغلب کمتر به طرف زمین می‌آیند قابلیت تخریب منطقه‌ای را دارا هستند».

هرچند احتمال برخورد شهاب سنگ فعلی به زمین تقریبا غیرممکن برآورد می‌شود، دانشمندان می‌گویند که شهاب سنگ دیگری به قطر ۳۷ متر و به نام ۲۰۰۰ سگ۳۴۴ با شانس ۱ در ۱۱۰۰ امکان دارد در سال ۲۰۷۱ به کره زمین اصابت کند.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شهاب سنگ ، کره زمین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
1
12
والله با این شانسی که ما داریم ،آخرش میاد میخوره تو سر ما...
DJGAMER
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
4
3
دیوانه اگه بیاد توسر تو نمیخوره کل جهان نابود میکنه
N
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
2
1
کورنا باشستن دست شکست خورد حالا دستامون بالا سر میزاریم شهاب سنگ آروم میاریم پایین اونوقت کلی ارز گیر ما میاد غربی‌ها میان دیدنش ما می‌توانیم نگران نباشید همانگونه پراید شکست دادیم بعد از سالها سال 98 شکست کورنا پراید شهاب سنگ وقیمت نفت واهن ومیلگرد وشکست همه طرفهای ما ملت غیور
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
1
8
اصلا همش دروغ میگن مثل پارسال ک میگفتن قراره شهاب سنگ بخوره رو زمین ولی نخورد چون فقط خدا میدونه که کی شهاب سنگ میخوره ب زمین اگه خدا نخواد برگی هم از درخت نمیوفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
1
2
بدبخت شدیم
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۱
1
2
کاش بتونیم با ی سفینه بریم ی تیکه بیاریم پولدارشیم چون میگن خیلی با ارزشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
3
0
نمیخوره
مهشاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
0
2
مردم. از. خدابترسید. نه. از. شهاب. سنگ. اونقدمردم. بدشدن. که. خداخشمش. گرفه. ازسیلزلزله. گرفته. تاکروناگرونی. حالاشهاب. سنگ. مردم. به.هم. دیگر. رحم. کنین. بلکم. خدارحمش. بیاد.تازمانی. که. به. هم. دیگررحم. نکنین. از. این. بترهم. میشه. توبه. کنین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
0
2
نترسید. ناسا.گفته. ۱۶هزارکیلومتری. زمین. عبور. میکندانشاالاه. چیزی. نمیشه.
نظرات شما
پیشخوان