تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۸

افشاگری جنجالی مجری عربستانی درباره بن سلمان/ ماجرای فیلمبرداری اجباری ولیعهد سعودی از پدرش چیست؟

یک کارشناس عربستانی اقدام به افشاگری درباره موضوعی جنجالی درباره خاندان آل سعود کرد.

افشاگری مجری عربستانی درباره بن سلمانرویداد۲۴ موج دستگیری‌های اخیر در عربستان، شائبه کودتا و دست‌کم تحولات بسیار مهم در داخل خاندان سلطنتی آل سعود توسط ولیعهد این کشور را تقویت کرده است. حتی خبر مرگ ملک سلمان مدتی در فضای مجازی و رسانه‌ها شایع بود که مقامات این کشور را ناچار به پخش تصاویری از ملاقات وی با سفرای عربستان کرد.

فرزند پادشاه عربستان شخصیتی منفور در میان شاهزادگان سعودی است. بیش از ۲۰ شاهزاده سعودی که همگی آن‌ها از رجال صاحب‌منصب در عربستان بودند، پس از مسجل شدن ولیعهدی بن سلمان، نامه سرگشاده‌ای به پادشاه این کشور نوشتند و رسماً نسبت به عواقب خطرناک و چشم‌اندازی که به این واسطه پیش روی کشورشان قرار دارد به شخص پادشاه هشدار داده و افزودند که این اقدام با نظام و ساختار بیعت در خاندان سعودی منافات دارد.

حالا پس از حدود سه سال از نگارش آن نامه گویا بن سلمان کینه خود آشکار کرده و ۲۰ نفر از شاهزادگان بلندپایه را به انضمام شاهزاده احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف به اتهام طراحی کودتا بازداشت کرده است. این بازداشت‌ها همچنین به‌مثابه ارسال سیگنال به دیگر شاهزادگان سعودی است که چنانچه سودای مشارکت در توطئه علیه وی را در سر بپرورانند، احتمالاً به سرنوشت جمال خاشقجی دچار شده و سناریوی هتل «ریتز کارلتون» این بار در مورد آن‌ها تکرار می‌شود. پادشاه آتی عربستان سال گذشته، برخی از شاهزادگان سعودی را به بهانه مبارزه با فساد، اما به دلیل وحشت از کودتا بازداشت و در هتل ریتز کارلتون این کشور حبس کرد. در آن سال حدود ۵۰۰ نفر از شاهزادگان سعودی حبس و در آنجا محصور شدند. اکنون پس از بیش از یک‌سال موج دوم دستگیری‌ها آغاز شده است.


بیشتر بخوانید: کرونا چگونه به داد بن سلمان رسید؟


«مجتبی التاروتی»، کارشناس و مجری شبکه اینترنتی احرار عربستان در خصوص تحولات اخیر این کشور گفت: «در مورد سلمان بن عبدالعزیز همیشه و هرچند وقت یک‌بار رسانه‌ها شایعه به هلاکت رسیدنش را اعلام می‌کنند. این بار هم مثل دفعات قبل، این خبر در حد حدس و شایعه بوده و با بالا گرفتن این شایعات، سلمان بن عبدالعزیز، جهت دیدار با دو تن از سفرای عربستان در کشور‌های دیگر، در مقابل دوربین حاضر شد تا به شایعه مرگش خاتمه بدهد.»

التاروتی افزود: «اما در مورد موج جدید بازداشت‌ها این دومین باری است که بن سلمان دست به این اقدام می‌زند. در مرحله قبلی، هدف زهرچشم گرفتن از این شاهزادگان بود که با تلکه کردن آن‌ها با دریافت مبالغ هنگفتی همراه شد. اما این بار، ابعاد ماجرا فراتر از این‌هاست.»

وی درباره چرایی و علت اقدامات سخت‌گیرانه ولیعهد سعودی تصریح کرد: «با ارزیابی شرایط و چیدن پازل‌های مختلف می‌توان پیش‌بینی کرد که بن سلمان با تمام این اقدامات قصد دارد طی ماه‌های آتی به‌صورت رسمی پادشاهی خود را اعلام کند.»


بیشتر بخوانید: میدل‌ایست‌آی: بن‌سلمان قصد دارد قبل از نشست گروه ۲۰ پادشاهی خود را اعلام کند


این کارشناس عربستانی همچنین اظهار کرد: «گفته می‌شود بن سلمان طی ماه‌های گذشته به‌اجبار از پدرش فیلمی تهیه‌کرده که در آن سلمان به نفع پسرش محمد از سلطه کناره‌گیری کرده و محتمل است این فیلم و اعلان پادشاهی او به‌زودی اعلام شود.»

منبع: رکنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان