تاریخ انتشار: ۲۱:۳۴ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۸

فریبرز رییس دانا کیست؟ اقتصاددان مارکسیست

فریبرز رئیس دانا (۱۳۲۷ – ۲۶ اسفند ۱۳۹۸) اقتصاددان ایرانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، فعال حقوق بشر، زندانی سیاسی، عضو کانون نویسندگان ایران، فعال سیاسی سوسیالیست و دانش‌آموختهٔ دکتری اقتصاد از مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن بود.

فریبرز رییس دانا

رویداد۲۴ فریبرز رئیس دانا که اقتصاددان چپ‌گرا و مارکسیست ایرانی بود که علاوه بر فعالیت تخصصی در زمینهٔ پژوهش و تدریس رشتهٔ اقتصاد، به فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، ادبی و مطبوعاتی نیز می‌پرداخت و در جریان‌های روشنفکری در ایران به حوزه دموکراسی، عدالت اجتماعی و سوسیالیسم علاقه‌مند بود. او خودش را از مدافعان عدالت اجتماعی معرفی میکرد.
 
او در پاسخ به سؤال سرمایه‌داری را نفی می‌کند یا نه به «الشرق الاوسط» گفته بود: «سرمایه داری را نه یک‌سره می‌توان نفی کرد نه یک سره پذیرفت. من از آن دسته آدم‌های افراطی نیستم که یا عاشق بازار باشم یا عاشق استالین. من از عدالت اجتماعی صحبت می‌کنم. افراطی نباید فکر کرد. سرمایه‌داری ارزش‌های فراوانی را هم ایجاد کرده و هنوز دارد به وجود می‌آورد.»
 
از نظر رییس دانا آزاد‌سازی اقتصادی همان آزادی در اقتصاد و سیاست نیست و از این رو منتقد «انتقال منابع و سرمایه‌ها به گروه‌های خاص» بود. رئیس‌دانا بر این نظر بود که «اقتصاد ایران گروگان گروه‌های خاص است و تنها دست به دست می‌شود.»
 
در پی دنیاگیری ویروس کرونا در ایران، فریبرز رئیس دانا که از ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ با علائم بیماری ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده بود، صبح ۲۶ اسفند در ۷۱ سالگی در بیمارستان تهران پارس درگذشت.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان