تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
مازنی:

تنها راه جلوگیری از قطع شیوع بیماری کرونا «ماندن در خانه» است/ باید با قوت جلوی سفر‌های نوروزی گرفته شود

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ جان مردم در اولویت قرار دارد و در این فرآیند مردم باید کمتر باهم رفت و آمد و تعامل داشته باشند.

رویداد۲۴ حجت الاسلام والمسلمین احمد مازنی، درباره شیوع بیماری کرونا و مقابله با این بیماری، گفت: بیماری کرونا مانند یک جنگ تمام عیار است که کشور درگیرش شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: منظور از جنگ به مفهوم بیولوژیکی آن نیست بلکه شرایط و بحرانی که برای کشور ایجاد کرده مدنظر است که با هر نوع جنگ دیگری متفاوت است.

وی ادامه داد: جنگ‌های نظامی چارچوب‌های مشخصی برای دفاع دارد؛ مثلا کنترل مرزها، آمادگی‌ها برای حملات و سایر اقداماتی که در این مدل جنگ‌ها مرسوم است؛ اما در این‌جا عامل تهدیدکننده مردم که از ادارات، پادگان‌ها و نهاد‌ها شروع می‌شود تا خانه‌های مردم ادامه پیدا می‌کند یک ویروس است که آنان به صورت تمام عیار در معرض هجمه این ویروس خطرناک هستند.


بیشتربخوانید: ساعتی ۵۰ نفر در ایران به کرونا مبتلا می‌شوند / هر ۱۰ دقیقه یک نفر فوت می‌کند


این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوال پیش می‌آید از ابتدا چرا این بیماری کنترل نشد، عنوان کرد: معتقدم چنین سوالی را باید نگه داریم برای هنگامی که اطلاعات کافی به دستمان برسد و به موقع به این مسئله رسیدگی کنیم.

وی افزود: به طور مثال ما در مورد چین این را می‌دانیم یک شهرش دچار این مسئله شد که قرنطینه و کنترل شد و شهر‌های دیگرش خیلی با این بیماری درگیر نشدند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بررسی این ابعاد بسیار مهم است، اما در وسط یک جنگ تمام عیار نباید فرماندهی را مؤاخذه کنیم و باید کاری کنیم که ادامه مسیر به راه درستی برود و مدیریت مناسبی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: در کنار یافتن راه مناسب، تمرکز فرماندهی بسیار مهم است، درست است که همه باید نظر دهند، اما نظر نهایی را باید فرمانده دهد؛ چراکه هدایت کشور بر عهده اوست که در این مورد نبود و این‌جا ما فقط دیدم وزارت بهداشت همه کار‌ها را انجام داد و اخیراً با مصوبه شورای عالی امنیت ملی یک فرماندهی متمرکز فراقوه‌ای ایجاد شده است.

مازنی خاطرنشان کرد: با فرماندهی رئیس‌جمهور انتظار این است که ایشان فعالیت متمرکزی داشته باشد و اطلاعات به هنگام را از همه کانال‌ها بگیرد و تدبیر به موقع و صریح داشته باشد.

وی ادامه داد: معتقدم همان طور که آرامش جامعه مهم است مردم باید بدانند با چه خطری مواجه هستند و با اعلام خطر و هشدار‌های واقعی در موقعیتی آن‌ها را قرار دهیم که برای برخورد با خطر آماده باشند.

این عضو فراکسیون مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط خاص کشور، گفت: شرایط تحریم و مشکلات ناشی از آن حتما برای کشور معضلاتی به وجود آورده است.

وی با بیان این‌که شیوع کرونا بر بخش‌های اقتصادی تاثیر گذاشته است، اظهار کرد: بخشی از جامعه برای تامین معاش باید از خانه خارج شوند و درآمدی داشته باشند برای این مسئله باید تدبیری صورت گیرد تا افراد به سلامتی که مهم‌ترین مسئله است بپردازند.

مازنی ادامه داد: حفظ جان مردم در اولویت قرار دارد و در این فرآیند مردم باید کمتر باهم رفت و آمد و تعامل داشته باشند. به همین جهت با مقام‌های دولت چندین بار تماس گرفتم که کشور را زودتر از تعطیلات سال نو تعطیل کنند که این کار را نکردند.

وی با اشاره به این‌که استدلال مسئولان برای تعطیل نکردن کشور منطقی نبود، گفت: بخشی از استدلاشان این بود که بخش‌هایی از جامعه باید مشغول کار باشند و بخش‌های دیگر ممکن است توقع داشته باشند که تعطیل شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی داد: به طور مثال نیروی انتظامی و یا پلیس راهنمایی و رانندگی در همه ایام سال سر کار هستند و یا برخی از کارخانه‌ها نمی‌توانند تعطیل باشند برای این بخش‌ها باید امکانات فراهم شود.

وی ادامه داد: گفته می‌شود اگر کشور را تعطیل کنیم مردم به سفر می‌روند، اداره کشور که تعارف بر نمی‌دارد. اگر واقعا سفر برای مردم ضرر دارد دولت به این قضیه ورود کند. درحال حاضر هم نیرو‌های مسلح با حکم مقام معظم رهبری در اختیار رئیس‌جمهور هستند باید از این ظرفیت استفاده شود و نگران نباشند که ضدانقلاب و برانداز چه می‌گویند چراکه ما هرکاری کنیم آنان حرف خودشان را می‌زنند بنابراین نباید تابع اظهارنظر بدخواهان باشیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما با مشورت‌هایی که با کارشناسان داشتیم می‌دانیم که تنها راه قطع شیوع بیماری درخانه ماندن مردم است و باید با قوت جلوی سفر‌های نوروزی گرفته شود.

وی ادامه داد: صداوسیما در این روز‌ها زحمت می‌کشد و خود من بیشتر اخبار را از این رسانه می‌گیرم، اما یک چیز را همیشه درباره این سازمان گفته‌ام مدیریتش متمرکز نیست که همه بخش‌ها را کنترل کند.

مازنی گفت: یکی از اشتباهات صداوسیما این است به جای اینکه به مردم هشدار دهند و اعلام خطر کنند که شیوع کرونا خطرناک است بیماری را عادی جلوه می‌دهند.

وی ادامه داد: البته در بعضی از برنامه‌ها مشاهده کردم سعی می‌کنند بین آرامش و اطلاع‌رسانی تعادل برقرار کنند چراکه استرس و اضطراب ناشی از کرونا خطرات خودش را دارد، اما از سوی دیگر دست کم گرفتن خطراتش خودش را دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: درست است که انسان باید نگران کسب و کارش باشد، اما باید انسانی باشد تا چرخ اقتصاد بچرخد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان