تاریخ انتشار: ۰۶:۴۹ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
تحلیل «العربی الجدید» از پاسخ تهران به اظهارات اخیر مقامات آمریکا

ایران، ویروس کرونا و پول‌های بلوکه شده

ایران در پاسخ به اعلام آمادگی آمریکا برای ارائه کمک‌های انسانی، برای مقابله با بحران کرونا، به جای پذیرش کمک‌های ناچیز، خواستار رفع تحریم‌ها شد.

ویروس کرونا

رویداد۲۴ أنیس فوزی قاسم در العربی الجدید، رسانه نزدیک به قطر نوشت: پس از فرو کش کردن تب کرونا، نظام ارزش‌های بین المللی نیازمند یک تغییر اساسی خواهد بود، که این تغییر پیش از هر چیز، اساس امپریالیسم جهانی را هدف می‌گیرد؛ بویژه آنکه دونالد ترامپ کسی است که در رأس آن ایستاده و زشت‌ترین تعبیر ممکن از امپریالیسم را ارائه داده است.

 از سوی دیگر، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا که در کنار ترامپ یکی دیگر از «نمادهای» امپریالیسم محسوب می‌شود، به ملت خود نوید می‌دهد که با فوت افراد مسن بر اثر کرونا، مردمی که باقی می‌مانند در برابر ویروس از قوای ایمنی بیشتری برخوردار خواهند شد! این است طرز تفکر سران امپریالیست!

دولت‌هایی نظیر ایالات متحده و انگلیس، در جریان شیوع ویروس کرونا نشان دادند که هیچ ارزشی برای حقوق بشر قائل نیستند و تنها معیار عمل آنها، ارزش مادی انسان است و بس. به همین دلیل است که پاسخ ایران به اعلام آمادگی آمریکا برای ارائه کمک‌های انسانی به ایران، برای مقابله با بحران کرونا، در واقع به معنای نه گفتن به دولت آمریکا بود، نه ملت آن. همچنانکه این پاسخ نشان دهنده حفظ کرامت ملت ایران توسط حکومتش بود، که به جای پذیرش کمک‌های ناچیز آمریکا، خواستار رفع تحریم‌ها شد. ایران برای مقابله با این ویروس، «درخواست کمک» نکرد، بلکه خواستار رسیدن اموال بلوکه شده خود نزد ایالات متحده شد، که دولت آمریکا بدون هیچ حقی و برخلاف قانون بین المللی، از تحویل آن به ایران خودداری می‌کند.

سیاست محاصره‌ای که ایالات متحده علیه برخی کشور‌ها از جمله ایران، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا اعمال می‌کند، نوعی از مجازات جمعی محسوب می‌شود، که این مجازات، نقض صریح قانون بین المللی خوانده می‌شود؛ چرا که آثار این محاصره، مستقیما متوجه شهروندان می‌شود، که به موجب قانون بین المللی، حمایت از آن‌ها در اوقات جنگ و صلح، هر دو، ضروری است. سیاست محاصره، به ابزار ایالات متحده برای واداشتن دولت‌ها به تسلیم، در برابر خواسته‌های آقایان امپریالیست، تبدیل شده است. اصرار به تسلیم، به معنای شکنجه مردم و محروم کردن ان‌ها از ساده‌ترین لوازم زندگی، از جمله غذا و داروست.

درگیری ایران با مصیبت کرونا، حقیقتی است که آزاد شدن اموال بلوکه شدن آن نزد آمریکا را ضروری می‌کند؛ به این دلیل که ایران برای خرید تجهیزات پزشکی مقابله با این ویروس، نیازمند این بخش از اموال خود است. محروم کردن ایران از دست یابی به این اموال، به معنای شکنجه عمیق مردم این کشور و در واقع، مصداق بارز یک جنایت غیر انسانی خواهد بود.

آنچه در مورد ضرورت اجرای اصول قانون بین المللی در حق ایران گفته می‌شود، در مورد نوار غزه بسیار حیاتی‌تر و جدیتر است؛ چرا که ایران هنوز منابع اصلی معیشتی خود را در اختیار دارد و می‌تواند با همسایگانش ارتباط برقرار کند؛ در حالی که نوار غزه در این شرایط حساس شیوع ویروس کرونا، به بزرگترین زندانی تبدیل شده است که حدود دو میلیون نفر از فلسطینی‌ها را در خود جای داده است. در این میان، صهیونیست‌ها علاوه بر ادامه محاصره این منطقه، تاکید می‌کنند که هیچ مسئولیتی در قبال حفظ سلامت ساکنان نوار غزه در برابر کرونا ندارند.

این در حالی است که اسرائیلی‌ها حتی در مورد میزان غذایی که باید به هر فلسطینی ساکن نوار غزه تعلق بگیرد، مشرف بوده و این مردم را در شرایطی نزدیک به سوء تغذیه نگاه داشته بود. در این وضعیت، نتیجه شیوع ویروس کرونا در منطقه‌ای نظیر نوار غزه که مدتی طولانی تحت محاصره قرار داشته و از هر گونه تجهیزات پزشکی محروم است، بسیار خوفناک خواهد بود.

از این رو، رهبران فلسطین خواستار فشار بین المللی بر اسرائیل، برای رفع این محاصره هستند و از جامعه بین الملل می‌خواهند به سرعت اسرای فلسطینی را آزاد کنند؛ پیش از آنکه در زندان‌های این دشمن وحشی به کرونا مبتلا شده و جان خود را از دست بدهند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ویروس کرونا ، کرونا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان