تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
الخلیج آنلاین:

استفاده بن سلمان از فرصت «کرونا» برای نشستن بر تخت سلطنت

اقدامات امنیتی و تدابیر پیش گیرانه در سراسر عربستان سعودی، تحت شعار مبارزه با کرونا، همچنان ادامه دارد و همزمان، این تدابیر می‌تواند برای پیشبرد دیگر اهداف نظام حاکم در عربستان نیز باشد.
ولیعهد عربستان
رویداد۲۴ رسانه عرب زبان الخلیج آنلاین نزدیک به قطر نوشت: اقدامات امنیتی و تدابیر پیش گیرانه در سراسر عربستان سعودی، تحت شعار مبارزه با کرونا، همچنان ادامه دارد و همزمان، این تدابیر می‌تواند برای پیشبرد دیگر اهداف نظام حاکم در عربستان نیز باشد.

در ادامه این مطلب آمده است: مسئولان سعودی علاوه بر ممنوعیت رفت و آمد، مرز‌های زمینی خود با امارات، کویت و بحرین را بسته و آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها را نیز تعطیل کردند. بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده اند که این اقدامات، اهدافی دو گانه را دنبال می‌کند؛ به این دلیل که تدابیری که برای مبارزه با کرونا اتخاذ شده، همزمان شد با بازداشت مخالفان، ولی عهد سعودی.

نظام سعودی در آغاز ماه مارس، شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان و شاهزاده محمد بن نایف، ولی عهد سابق را بازداشت کرد و اتهام آنها، تماس با قدرت‌های خارجی با هدف کودتا بود؛ هر چند این اتهام، در واقع سرپوشی است برای هدف اصلی بن سلمان، که همان خلاصی از مهمترین رقبایش برای رسیدن به تخت پادشاهی است.

پیامی که این بازداشت‌ها به همراه داشت، آن است که هر شخصی در خاندان سعودی باید دست از انتقاد از، ولی عهد برداشته و سکوت پیشه کند؛ چرا که وقتی برادر پادشاه هم از بازداشت در امان نیست، هر شاهزاده دیگری نیز می‌تواند چنین سرنوشتی داشته باشد.

همزمان، اقداماتی که حکومت سعودی به ظاهر برای جلوگیری از گسترش کرونا انجام می‌دهد، فرصت خوبی برای سیطره آن بر اوضاع، بویژه در پایتخت، ریاض است، تا به این شکل، نیرو‌های امنیتی، از تحرکات مشکوک و هر گونه عملیاتی علیه بن سلمان، جلوگیری کنند.

همچنانکه معارضان سعودی نیز معتقدند بسیاری از اقدامات اخیر حکومت، ارتباطی با کرونا ندارد و این مساله، بهانه منطقی به دست بن سلمان داده است تا تحت عنوان قرنطینه، حرکات معارضان خود را محدود کند.

آنچه این احتمالات را تقویت می‌کند، ایجاد یک منطقه ویژه در شهر «نیوم» در ساحل دریای سرخ است، که ویژه اعضای خاندان سعودی است که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند؛ بویژه افراد مسنّ. این مساله به خودی خود ضامن نگهداری دشمنان، ولی عهد در منطقه‌ای به دور از ریاض است.

بیشتر بخوانید: ادامه جدال همسایه‌ها/ چرا میانجی‌گری بین عربستان و ایران شکست خواهد خورد؟


انتقال حکومت

گزارش‌های غربی سناریوی دیگری را مطرح می‌کنند، که در ضمن استفاده سیاسی از ویروس کرونا، به شرایط سیاسی در عربستان سعودی، طریقه انتقال حکومت و حفظ امنیت این انتقال، مربوط می‌شود.

طبق گزارش منابع آگاه، بن سلمان قصد دارد با انتشار بیانیه ای، کناره گیری پدر خود را اعلام کرده و خود را بعنوان پادشاه منصوب کند؛ این امر نیازمند حفظ حالت اماده باش امنیتی در عربستان و ممنوعیت رفت و آمد در ۲۴ ساعت شبانه روز است.

ولی عهد سعودی نگران است که در صورت نرسیدن ترامپ به دوره دوم ریاست جمهوری، حمایت هم پیمان آمریکایی خود را از دست دهد؛ بویژه آنکه ترامپ در جریان بحران کرونا، بی کفایتی خود را نشان داد.

در نتیجه، برخی پیش بینی می‌کنند که بن سلمان از وجود ترامپ در کاخ سفید و درگیری جهان با پیامد‌های کرونا، عملیات انتقال سریع قدرت، استفاده کرده و طی ماه‌های آینده، اقداماتی را در این راستا انجام دهد.

چه بسا تسریع بن سلمان برای میزبانی نشست جی ۲۰ در ماه گذشته نیز در همین راستا بوده است. در این نشست، که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، سران دولت‌ها و نمایندگان تعدادی از سازمان‌های بین المللی حضور مشارکت داشتند. به این ترتیب، کرونا باعث شد انزوایی که به دلیل جنایت ترور خاشقچی دامن بن سلمان را گرفته بود، در هم بشکند. در روز‌های گذشته، ولی عهد سعودی با امانوئل مکرون و مرکل، نخست وزیر اسپانیا و بریتانیا، به بهانه بررسی راه‌های مقابله با ویروس، صحبت‌هایی داشته است.

بحران انسانی که جهان را در گیر خود کرده است، فرصت خوبی برای شاهزاده سعودی بوجود آورد تا به ترمیم روابط و تعامل با دولت‌های غربی و اروپایی بپردازد؛ در حالی که پیش از این، سران دولت‌های اروپایی به دلیل تجاوز‌های مکرر بن سلمان به حقوق بشر، از برقراری ارتباط با او سر باز می‌زدند.

این متغیر‌ها به معنای سرپوش گذاشتن بن سلمان بر پرونده‌هایی نظیر بازداشت شاهزاده ها، جنایت‌های جنگی در یمن و شکنجه و فوت مخالفان در زندان‌های سعودی است.

از زمان کشته شدن خاشقچی، عربستان میلیون‌ها دلار برای بهبود روابط عمومی و کاستن از فشار‌ها کرد؛ تا وجهه این کشور را بهتر کرده و مانع از صدور تصمیم‌های بین المللی در حق بن سلمان شود. اما کرونا، فرصت خوبی برای ظهور سیاسی جهانی به، ولی عهد سعودی داد، تا با استفاده از آن، قدرت خود را بازیافته و آن را به طور کامل در اختیار بگیرد. این در حالی است که تمام جهان، سرگرم مبارزه با ویروس کروناست.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان